Întâlniri ”la firul ierbii”. Inspirați de povestea Ancăi Tîrcă, elevii unui colegiu din Pucioasa vor să-și reinventeze școala: ”Da, se poate…”

0
Foto: facebook.com/euroscolacnnt

Mai mulți liceeni ai Colegiului Național ”Nicolae Titulescu” din Pucioasa, județul Dâmbovița, au planuri mari pentru anul școlar ce vine. Ei vor să transforme școala în care învață într-una prietenoasă și au ales-o pe Anca Tîrcă, specialist în educație, să le fie alături. Din august, elevii desfășoară o campanie despre rolul educației, în cadrul concursului Euroscola, în care scriu povestea Ancăi Tîrcă și, împreună, vor să demonstreze că ”educația schimbă vieți”, iar schimbarea pornește de ”la firul ierbii”. Idei desprinse din întâlnirile pe care liceenii le-au avut cu Anca Tîrcă, în grădina casei sale ori în parc, se vor regăsi în școala lor. ”Pentru mine, această campanie e tot ce își poate dori mai mult o persoană îndrăgostită de educație, să vadă că ideile sale sar de pe hârtie în realitate, că au ecou, prind viață și schimbă o școală”, mărturisește Anca Tîrcă.

De aproape o lună, 24 de elevi ai colegiului din Pucioasa, din clasele a IX-a și a X-a, îndrumați de profesorii Mihaela Cristina Diaconescu și Victoria Voicu, au pornit campania ”Better Education Through Trusted Educators & Role models”. Liceenii participă cu acest proiect la concursul Euroscola și au șansa de a câștiga o zi la Strasbourg, în care vor experimenta calitatea de europarlamentar. Mesajul promovat de ei este ”Educația schimbă vieți”, pornind de la povestea Ancăi Tîrcă, fost profesor de limba engleză și director de școală, în prezent expert și consultant pe probleme de educație pentru diverse organizații, instituții și companii din țară și din străinătate, dar și autoare a numeroase studii, analize și publicații pe teme de educație. Ideea de a-i fi scrisă povestea de către un grup de elevi și de a ”mișca” lucrurile împreună a fost o provocare pentru specialistul în educație.

”M-a surprins ideea, în primul rând prin ineditul, frumusețea și valoarea ei educativă: niște tineri fac o campanie cu mesajul #educațiaschimbăvieți pornind de la o poveste reală. Apoi, pentru că, de felul meu, sunt o persoană destul de rezervată și am evitat, pe cât s-a putut, să fiu în lumina reflectoarelor. În fine, m-am mai obișnuit cu ideea și mi-am dat seama că sunt destui care totuși urmăresc ce fac și ce scriu eu, când a apărut cea de-a doua cerere de ”a mă lăsa povestită”, venită, ulterior, după ce spusesem ”da” pucioșenilor, de la Liceul Voltaire din Craiova, pe care, cu părere de rău, i-am refuzat, pentru că asta chiar nu se putea și ar fi fost culmea să fiu povestită de două ori. Așa că, iată-mă aici, cu ei și pentru ei, și, deși nu e chiar confortabil să îți cotrobăie lumea prin viață și prin cutia cu amintiri, am zis da, pentru că vreau să îi ajut să își îndeplinească visul, să ajungă anul viitor la Strasbourg și, cine știe, să ne mândrim cu ei, într-o zi. Oare nu despre acest lucru e vorba în educație?”, spune Anca Tîrcă.

Liceenii i-au aflat povestea chiar la firul ierbii, în parc sau în grădină, locuri alese nu întâmplător, având în vedere ideile de schimbare în școală, promovate de Anca Tîrcă și preluate de elevi în campania lor.

”Campania este despre povestea de succes a Ancăi, trăită de ea și retrăită cu echipa BETTER-EDU. Este povestea care s-a lăsat descoperită în superba grădină sau pe terasa casei sale ori în parcul orașului mic în care a scris mari povești de educație. Această poveste profesională a depășit cadrul cu care suntem obișnuiți când vorbim de personalități sau persoane de succes, pentru că a fost o poveste cu emoții, cu amintiri și visare, deopotrivă, dar mai ales cu prezența inspiratoare a Ancăi”, precizează profesoara Mihaela Cristina Diaconescu.

La firul ierbii, laitmotivul campaniei

În întâlnirile pe care le-au avut, elevii, profesorii și Anca Tîrcă au discutat despre reinventarea școlii la firul ierbii, despre școli prietenoase și creative, dar și despre acele acțiuni mici ”de jos în sus” care contează. De altfel, la firul ierbii” a devenit un laitmotiv în campanie, explică Mihaela Cristina Diaconescu, pentru că ”am înțeles că de noi depinde acest lucru. ”Fiind și vară, toate lucrurile s-au întâmplat chiar la firul ierbii, iar ambientul a fost de fiecare dată prietenos”, adaugă profesoara.

Anca Tîrcă spune că întâlnirile cu elevii i-au făcut din luna august ”una de ținut minte”, iar discuțiile care au avut loc în grădina sa, unde au stat pe iarbă, ”au fost chiar memorabile”: ”N-a văzut grădina mea atâta tinerețe la un loc de când e ea…”

Unul dintre momentele campaniei în grădină a fost cel în care elevii i-au luat interviu. ”Mi-a plăcut așa la ei: că sunt destul de maturi în gândire pentru vârsta lor, sunt serioși și vor să facă treabă bună, se cunosc destul de bine între ei și știu la ce e bun fiecare, se respectă reciproc și știu bine ce trebuie schimbat în școală, în educație și în societate, în general, iar întrebările din interviu au fost de-a dreptul provocatoare. Sunt sigură că acest proiect îi va învăța să fie mai creativi, mai îndrăzneți și să aibă mai multă inițiativă”, precizează Anca Tîrcă.

Cutia cu amintiri

Profesoara Mihaela Cristina Diaconescu mărturisește că, atunci când au ales povestea Ancăi Tîrcă pentru a promova rolul și importanța educației, nu a fost deloc greu. ”În povestea noastră comună – Anca&BETTER-EDU, Anca a fost cea care ne-a ghidat spre a găsi sensurile și semnificațiile demersului nostru de promovare a educației, în cursul acestui proiect și după finalizarea sa, dar și cea care a pregătit cele mai bune tarte cu mure pentru noi, care ne-a dăruit lavandă și pietre inspiratoare de povești, care a ales să deschidă cutia cu amintiri despre educație, cu noi…

Iar noi am descoperit că amintirile ei de preț erau lucruri simple: călimara, cărți vechi de la prințesa Cantacuzino (“doamna care mi-a marcat viața”), mesaje și fotografii… Ne-am bucurat să aflăm cât de firesc și frumos se poate construi și trăi succesul. Pentru noi, povestea Ancăi este dovada că, da, se poate… Nu există școală prea mică, oraș prea mic, vis prea mic. Putem visa să ne transformăm sau să transformăm școli și comunități, dacă îndrăznim, vrem și ne lăsăm inspirați. Căci nu despre a retrăi povestea Ancăi este vorba, ci despre a trăi și transmite lecțiile învățate – “de jos în sus, acțiuni mici, care contează’, “reinventând, la firul ierbii”, povestește profesoara.

Povestea care produce schimbarea

Elevii spun că, în urma întâlnirilor cu Anca Tîrcă, au învățat să creadă în schimbare, acea schimbare pe care ei și-o doresc în școală și în viață. ”Pentru mine, povestea doamnei Anca Tîrcă este, cu certitudine, cea mai impresionantă poveste de succes pe care am auzit-o până acum. Este despre cum educația schimbă vieți, despre cum talentul si implicarea unui profesor poate aduce schimbări începând de la nivelul unei mici comunități, la nivel național sau internațional. Această poveste are o influență deosebită asupra noastră, deoarece ne determină să scriem paginile propriei povești educaționale și să fim, la rândul nostru, schimbarea”, afirmă Miruna Burcioiu, elevă în clasa a X-a A.

Denisa Stoian, și ea elevă în clasa a X-a, vorbește despre ”o prietenie” legată cu ”o persoană foarte specială”, o persoană care o învață despre ce este educația astăzi, îi dă speranță şi încredere, şi, mai ales, o inspiră: ”Ea este doamna Anca Tîrcă şi i-am descoperit povestea prin interviul pe care ni l-a acordat, prin discuțiile din cadrul atelierelor BETTER-EDU la care care a participat sau citind blogul său despre educație. Încet-încet, frânturile din viaţa și cariera sa, povestite de dânsa sau descoperite de noi, s-au transformat în “Povestea de succes”, pe care o popularizăm în campanie. Am ales să postăm scurte informații despre doamna Anca Tîrcă, de tip ”Știați că…” pe paginile de Facebook şi Instagram ale campaniei noastre sau să popularizăm articole interesante din blogul său despre educație.

Ascultând-o pe doamna Anca Tîrcă, am visat la succesul pe care şi noi l-am putea avea, dacă vom porni curajoși și determinați în călătoria spre găsirea propriei căi. Am învățat să credem în schimbare și în noi, să fim optimişti, muncitori, organizați şi dedicați. Pentru noi, Anca Tîrcă înseamnă, în primul rând, inspirație. Sunt recunoscătoare că am avut ocazia să descopăr, într-o personalitate, un om atât de fermecător, complex şi frumos ca Anca.

Cum vor elevii să reinventeze școala

Din atelierele și discuțiile purtate cu Anca Tîrcă, liceenii au cules idei pe care vor să le pună în practică în școala lor. Profesoara Mihaela Cristina Diaconescu spune că, la fiecare întâlnire, elevii au transferat experiența și lecțiile învățate spre ei: ”ce am putea face ca să îmbunătățim educația, școala din care provenim sau școlile în care vom transfera aceste bune practici.”

Un prim proiect va fi înființarea clubului ”BETTER-EDU”, în cadrul căruia elevii ar urma ”să identifice acele probleme ale școlii și acele nevoi pentru care ei pot să găsească o rezolvare”. ”Evident că nu vor fi probleme de sistem, pentru că noi nu pe acelea le țintim. Vizăm schimbarea de jos în sus, acțiuni mici care contează. Ne gândim la acele schimbări care să le fie lor la îndemână și care să facă școala mai prietenoasă, mai producătoare de educație de calitate. Despre asta este vorba, în final”, explică profesoara.

Totodată, elevii vor realiza un minighid ”BETTER-EDU”, pe care cei 24 de elevi implicați în proiect îl vor folosi ca material de suport pentru sesiunile de peer-counseling ce se vor desfășura în colegiu, dar și în alte școli.

În perechi, elevii din proiect vor lucra la toate clasele din colegiu, sprijinindu-se pe acest minighid, pentru a-i face pe elevi să identifice probleme și nevoi din propria școală pe care le pot rezolva ei înșiși. Mai mult decât atât, din școala noastră se vor duce către alte școli cu care dezvoltăm niște parteneriate și încercăm, în felul acesta, să creăm mici cluburi BETTER-EDU în fiecare dintre liceele partenere”, povestește profesoara.

Nu în ultimul rând, elevii vor prelua și pune în aplicare idei de transformare a spațiilor din școală, pe care le-au descoperit în discuțiile cu Anca Tîrcă. ”Cu toate ideile vom merge în celelalte clase și în școlile partenere. Ideea este să reinventăm școala, să o facem prietenoasă, creativă, nu doar prin elevii implicați, dar și prin profesori”, precizează Mihaela Cristina Diaconescu.

Când ideile sar de pe hârtie în realitate…

În fața unei astfel de provocări de transformare a școlii, Anca Tîrcă spune că nu știe dacă neapărat îi inspiră pe elevi, dar cert este că le relatează multe lucruri din experiența sa: ”Stau de vorbă cu ei, le povestesc diverse lucruri și întâmplări, experiențe personale legate de munca mea de aproape 40 de ani în educație, dar și ce mai spun alții că ar trebui schimbat în acest domeniu sau ce am mai scris și eu prin cărți sau pe blog.

Și da, în final, cam așa vor face, vor iniția un program de schimbare la nivelul școlii lor, pentru a o transforma într-una mai prietenoasă. Mă credeți că sunt câțiva în grupul lor care au citit cartea mea ”Școala prietenoasă” din scoarță în scoarță? Asta e ideea, dar nu vă spunem exact cum facem, pentru că deja au apărut și pe aici ”furăcioșii de idei” care au început să ne copieze (schimbăm România???). Așa că, pentru mine, această campanie e tot ce își poate dori mai mult o persoană îndrăgostită de educație – să vadă că ideile sale sar de pe hârtie în realitate, că au ecou, prind viață și schimbă o școală.”

”Dacă profesor bun nu e, nimic nu e”

Sâmbătă și duminică, elevii colegiului și-au promovat campania în cadrul evenimentului ”Zilele Orașului Pucioasa”. A fost prima acțiune desfășurată în comunitate, prilej cu care și-au făcut cunoscut mesajul și au organizat diverse jocuri și concursuri pe teme de educație pentru elevii de toate vârstele.

Tot aici, Anca Tîrcă a avut o întâlnire cu oameni din oraș și din împrejurimi, cărora le-a vorbit despre cum ar trebui să fie școala în secolul 21. Au fost prezenți elevi, părinți, bunici, profesori, directori de școli, foști elevi, oameni care ”cred cu adevărat că educația schimbă vieți”.

”Îmi place să cred că a fost o mini-conferință interesantă pentru toată lumea și cu destulă ”food for thought” pentru fiecare, pentru că modernizarea educației e o temă care ne privește pe toți și pe fiecare în parte, mesajul meu principal fiind chiar acesta – ”reforma educației ești (și) tu” și că e nevoie de mai mare implicare și acțiune ”la firul ierbii”, în fiecare comunitate, acolo unde fiecare, că e profesor, director, părinte sau elev, ar trebui să schimbe ceva în bine în școala lui și să nu mai aștepte minuni de la alții.

Am văzut sclipiri în ochii copiilor când spuneam că e nevoie să cunoaștem mai bine această generație Z de nativi digitali și modul în care ei învață sau când am pomenit de teme, că sunt prea multe și uneori fără niciun folos sau când i-am îndemnat să își facă (mai) auzită vocea în școală. Părinții parcă zâmbeau complice când am menționat că educația se face cu dragoste, că e extrem de important ca profesorii să fie mai apropiați de elevi și să facă lecții mai moderne și mai atractive, pentru că ”dacă profesor bun nu e, nimic nu e”, iar directoarele liceului, la finalul întâlnirii, m-au rugat să trec pe la școală, când am timp, să vorbesc cu profesorii lor. Pe scurt, a fost o bucurie de început de toamnă, pentru care le mulțumesc liceenilor din Pucioasa”, spune Anca Tîrcă.

Un eveniment care lasă urme…

Următorul eveniment la care vor participa elevii pentru a-și promova proiectul va fi Concursul național de biciclete BikeXpert Alpine Challenge, ce va fi organizat la Pucioasa, pe 6 octombrie.

Tot în octombrie va fi și momentul în care campania liceenilor, desfășurată sub sloganul “BETTER – an Educational Journey to Your Very Own Path”, se va încheia. Elevii participanți la concursul Euroscola, organizat de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România, în parteneriat cu Ministerul Educației, vor trimite spre jurizare proiectul lor. Cei declarați câștigători vor participa la evenimentul ”Ziua Euroscola”, ce va fi organizat la Strasbourg în 2020.

Noi am mai fost beneficiari ai Euroscola. Este un eveniment excepțional care lasă urme serioase. Este absolut impresionant pentru copii să fie acolo și să se comporte ca niște europarlamentari. Primesc o tematică, vor lucra în comisii, vor formula propuneri, amendamente… Este un exercițiu democratic de un nivel extraordinar”, conchide profesoara Mihaela Cristina Diaconescu.

Proiectul de campanie al elevilor Colegiului Național ”Nicolae Titulescu” din Pucioasa este descris, pe larg, pe pagina web a școlii, iar noutăți despre modul cum decurge campania, pas cu pas, găsiți pe pagina de Facebook Euroscola CNNT.

Foto: facebook.com/euroscolacnnt și facebook.com/Anca Tîrcă

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.