Cele mai bune licee din București: O evaluare făcută de elevi, profesori și părinți pe platforma REAL. Cum arată clasamentele

1

Trei elevi din București au creat o platformă – Registrul Educațional Alternativ (REAL) –  prin care liceele sunt evaluate de elevi, profesori, părinți și absolvenți. Prin acest demers, cei trei liceeni au vrut, în primul rând, să își ajute colegii din clasa a VIII-a în alegerea liceului. La prima ediție REAL, demarată în luna februarie a acestui an, au fost completate aproape 3.000 de chestionare, iar cele mai bune licee din Capitală, așa cum a reieșit din opiniile celor care au răspuns, au fost premiate în Gala REAL, care a avut loc sâmbătă, 4 mai 2019. În fruntea clasamentelor, realizate în baza unor criterii de evaluare, se află licee precum Colegiul Național Bilingv ”George Coșbuc”, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București și Colegiul Naţional “Gheorghe Lazăr”.

Pe platforma estereal.ro, aproape 3.000 de oameni au evaluat liceele prin intermediul formularului pus la dispoziție, fiind înregistrate răspunsuri în peste 75% din liceele din Capitală, se arată într-un comunicat al REAL.

Evaluarea liceelor a fost realizată ținându-se cont de mai multe criterii de evaluare, precizează sursa citată. Nu credem într-un clasament absolut al liceelor, deoarece fiecare caută altceva într-un liceu. Am identificat 6 dimensiuni relevante de evaluare a liceelor, bazate pe mediile notelor acordate de respondenți”, spun fondatorii platformei.

  • Oportunități: Abordează gradul de expunere la activități extrașcolare și sprijinul în cultivarea performanțelor academice. Exemplu: Consideri că liceul în care înveți îți oferă oportunități de dezvoltare extrașcolară?
  • Comunitate: Vizează aspectele definitorii ale comunității din unitatea de învățământ: diversitatea, ușurința integrării în colectiv, spiritul liceului. Exemplu: Cât de ușor a fost să te integrezi în comunitatea din liceul tău?
  • Organizare: Abordează segmentul de natură organizatorică al instituției: amplasarea în oraș, programul cursurilor etc. Exemplu: Consideri că liceul tău este amplasat accesibil în oraș?
  • Personal: Vizează evaluarea relației dintre actorii din sistemul de învățământ, tratând totodată eficiența și calitatea actului educațional. Exemplu: Cât de satisfăcut ești de relația profesor-elev în liceul tău?
  • Resurse: Se referă la resursele și facilitățile disponibile în incinta instituției: laboratoare specializate, bibliotecă, materiale educaționale etc. Exemplu: Cât de satisfăcut ești față de nivelul resurselor și al facilităților de care dispune liceul?
  • Experiență: Vizează experiențele personale din cadrul liceului, atât pozitive cât și negative, dând o nuanță subiectivă statisticilor. Exemplu: Descrie o experiență plăcută din liceu.

Potrivit sursei citate, liceele din București au obținut în medie note de trecere la toate cele 5 categorii numerice:

Oportunități 7.34
Comunitate 7.54
Organizare 8.91
Personal 6.89
Resurse 7.17

Nota cea mai bună a fost obținută la Organizare, iar cea mai slabă a fost obținută la Personal. Elevii își descriu liceul astfel: bun, ok, interesant, frumos, minunat, acceptabil, plictisitor, divers, diferit, strict. Elevii descriu comunitatea din liceele lor astfel: prietenoasă, ok, diversă, unită, primitoare, bună, familie, super, sociabilă, deschisă”, se arată în comunicat.

Liceele câștigătoare

Oportunități

    1. Colegiul Național Bilingv ”George Coșbuc”, 8.85
    2. Colegiul Naţional “Gheorghe Lazăr”, 8.82
    3. Colegiul Național ”Mihai Viteazul”, 8.79

Resurse

    1. Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, 8.97
    2. Colegiul Naţional “I.L.Caragiale”, 8.90
    3. Liceul Teoretic “Jean Monnet”, 8.48

Organizare

    1. Colegiul Naţional “Gheorghe Lazăr”, 9.67
    2. Colegiul Naţional “Gheorghe Şincai”, 9.63
    3. Colegiul Naţional “I.L.Caragiale”, 9.61

Personal

    1. Liceul Teoretic “Jean Monnet”, 7.94
    2. Colegiul Naţional “Elena Cuza”, 7.84
    3. Liceul Teoretic “Eugen Lovinescu”, 7.65

Comunitate

    1. Colegiul Național Bilingv ”George Coșbuc”, 8.90
    2. Colegiul Național “Matei Basarab”, 8.42
    3. Colegiul Naţional “Gheorghe Şincai”, 8.27

Motivele elevilor

Întrebați despre motivul pentru care au completat formularul REAL, elevii au răspuns:

  • Faptul ca vreau ca vocea mea sa fie auzita. Vreau o schimbare. Vreau sa nu mai stau la ore gata-gata sa adorm, ci sa-mi fie drag sa intru in institutia asta.
  • Imi doresc ca viitorii elevi sa isi poata alege mai bine liceul, alegandu-si bine profilul si stiind ce provocari ii vor astepta pe parcursul anilor urmatori.
  • Speranta ca va conta cumva parerea mea.
  • Faptul ca pot schimba ceva in viata elevilor.
  • Dorința de schimbare.

Piața Meditațiilor. Câți bani dau părinții în fiecare an

REAL a măsurat și piața meditațiilor din București la liceu, iar, pe baza răspunsurilor părinților, a reieșit că, în medie, se alocă 119.2 RON săptămânal pe meditații în București la liceu:

”Am combinat această valoare cu numărul de elevi de liceu din București, estimat la 67,000, și cu numărul aproximativ de săptămâni pe an în care un elev merge la meditații. Astfel, am reușit să estimăm pentru prima dată suma totală de bani care se alocă anual în București pe meditații pentru liceu, la ~240 mil. RON.”

Pe de altă parte, 27% din elevii de liceu din Capitală chestionați au arătat că bullying-ul este o problemă în liceul lor: ”Procentul maxim al unui liceu din Capitală în care elevii cred că acest fenomen este o problemă este de 69%.”


Ce este REAL

Registrul Educațional Alternativ este o platformă prin care liceele sunt evaluate chiar de către elevi, profesori, părinți și absolvenți. Acesta a fost gândit pentru a îi ajuta pe elevii din clasa a VIII-a în alegerea opțiunilor de liceu, dar și pentru a le oferi conducerilor instituțiilor de învățământ un mecanism de autoevaluare, încurajând astfel competitivitatea constructivă, se arată în comunicatul REAL. Proiectul a fost inițiat și susținut integral de o echipă de elevi de liceu voluntari și se bucură de colaborări cu un număr de organizații non-guvernamentale, Centrul pentru Inovare Publică și Școala de Valori, și cu un număr de instituții oficiale, Consiliul Municipal al Elevilor București și Ministerul Educației Naționale.

Gala REAL a avut loc sâmbătă 4 mai, evenimentul marcând sfârșitul primei ediții a Registrului Educațional Alternativ, prin premierea liceelor cu cele mai bune rezultate de pe platformă.

Ce spun elevii-fondatori REAL

Paul Bricman, Fondator, Registrul Educational Alternativ: “Este extrem de dificil, aproape imposibil, să optimizezi un sistem fără să îl poți evalua corespunzător, iar noi am încercat să construim exact acel instrument prin care să putem obține imaginea reală a instituțiilor de învățământ. În acest demers ne-am bazat pe opiniile a mii de elevi, profesori, părinți și absolvenți, cu care vom ajuta viitorii boboci să ia decizii mai informate, dar vom facilita și dezvoltarea instituțiilor de învățământ printr-un spirit competitiv constructiv.”

Mihai Sturza, Co-Fondator, Registrul Educațional Alternativ, prim-vicepreşedinte al Consiliului Municipal al Elevilor București: “Am reușit să punem acest proiect pe picioare cu ajutorul promovării Adunării Generale a Consiliului Municipal al Elevilor București și aproape 3000 de oameni au răspuns la formular, ajutându-ne să obținem niște informații foarte importante pentru elevii din București.”

Bogdan Vidrascu, Fondator, Registrul Educational Alternativ: “Concluzia la care am ajuns în urma centralizării răspunsurilor a fost următoarea: elevii bucureșteni doresc sa-și poată exprima opiniile, sa fie auziți și, mai presus de toate, să poată aduce o schimbare în mediul educational. Prin această inițiativă, dorim să le oferim o platformă prin care ideile lor pot fi ascultate și luate în considerare.”

Oferta ministrului Educației

Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, a participat la Gala REAL de sâmbătă și a transmis un mesaj din partea Ecaterinei Andronescu:

Mesajul personal este pentru Paul. În convorbirea pe care a avut-o cu doamna ministru la telefon, aceasta l-a întrebat ‘Încotro după liceu?’, iar el a răspuns ‘Înspre străinătate’. Doamna ministru a încercat să îl convingă la telefon să rămână în țară pentru că ne pare rău să pierdem tineri de calibrul lui. A spus că nu găsește un program de licență corespunzător și invitația doamnei ministru este ca săptămânile viitoare să vii la minister și să mergeți împreună la care universitate din țară vrei și să încercați să concepeți programul de licență la care să fii eventual primul student.

“Mulțumesc foarte mult pentru invitație, diversitatea programelor de licență este într-adevăr foarte importantă. Pentru ca tinerii să rămână în țară este nevoie totuși de un efort coordonat al tuturor actorilor din învățământ. Mă bucur însă că există dorința de îmbunătățire a sistemului chiar la vârful acestuia”, a răspuns Paul Bricman, după eveniment.

Pe platforma estereal.ro puteți consulta rezultatele despre licee, iar date brute anonimizate care au stat la baza rezultatelor le puteți găsi aici

Citește și: Topul celor mai bune licee din Capitală după Bacalaureatul din 2018. Clasamentul pe sectoare

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.