Înscrierea la clasa pregătitoare. Daniela Vișoianu: Prima opțiune, cea mai sănătoasă, este școala de reședință

0
Foto: gandul.info

Luni începe prima etapă de înscriere a copiilor în clasa pregătitoare. În București și în marile orașe, în special, mulți părinți își iau viză de flotant pentru a-și înscrie copilul la o anumită școală, alta decât cea de circumscripție. Daniela Vișoianu, președintele Coaliției pentru Educație, spune că această practică a vizei de flotant va dispărea atunci când ”când serviciul public de educație va fi oferit la aceeași calitate în oricare dintre școli”. În plus, Daniela Vișoianu consideră că ”prima opțiune, cea mai sănătoasă,” este înscrierea copilului la școala de reședință pentru că aceasta aduce anumite beneficii.

Daniela Vișoianu a vorbit, duminică seara, la TVR, despre înscrierea copiilor la clasa pregătitoare, una dintre problemele abordate fiind goana după viza de flotant.

Întrebată când vom scăpa de această problemă, Daniela Vișoianu a răspuns: ”Vom scăpa de această problemă atunci când serviciul public de educație va fi oferit la aceeași calitate în oricare dintre școli, chiar dacă există măsuri în sistem cum sunt cele din județul Timiș, unde deja este al doilea an în care a Inspectoratul a explicat că elevii vor fi repartizați în clase în ordine alfabetică: primul va fi la A, al doilea la B, al treilea la C, după care o luăm de capăt. Acest lucru a redus fenomenul vizei de flotant  în județul Timiș, în municipiul Timișoara în mod deosebit.

Chiar dacă apar asemenea măsuri, apare, pe de altă parte, vocea părinților care spun: atâta timp cât tu, ca sistem, îmi dai un serviciu de educație foarte bun într-o anumită școală și de slabă calitate în altă parte, nu poți să îmi interzici activarea dreptului meu de a alege, de a încerca să aleg ce este mai bine pentru copilul meu.

Președintele Coaliției pentru Educație a atras atenția asupra problemelor de care se pot lovi părinții și copiii lor după înscrierea la școală:

”Problema este că toate aceste alergări după cea mai bună învățătoare, cea mai bună școală care sunt mai degrabă teoretice pentru că nu știi dacă copilul se potrivește cu învățătoarea, știi din legenda unui an școlar sau a unei promoții anterioare, s-ar putea să te duci după… afară e vopsit gardul și înăuntru leopardul.

Nu e neapărat că așa cum s-au modificat generațiile de copii, învățătoarea care a obținut niște rezultate în trecut s-a și adaptat la noul profil al copiilor, să lucreze adecvat. Tu poți să ai un copil mai sensibil, să vânezi o anumită învățătoare, învățătoarea pune mai multă presiune pe copii, vrea rezultate și atunci, fix după ce ți-ai pus viză de flotant și ai căutat o anumită învățătoare, cu tot disconfortul distanței – că nu duci copilul la școala de lângă domiciliu, și atunci îl trezești mult mai de dimineață, îl mai ții și în trafic – învățătoarea respectivă nu se potrivește copilului tău.”

”O anumită școală poate să fie pur și simplu o legendă”

Daniela Vișoianu a arătat că totuși cei mai mulți copii sunt în localități în care ”această alergătură după o anumită școală nu este un fenomen extraordinar de lărgit”: ”Se întâmplă în orașele mari, în București care are în continuare numere foarte mari de copii și, atenție, are numere foarte mari de copii la școlile vânate. Spre periferia orașului sau spre marginea cartierelor sunt clase de copii cu 14 copii, 15 copii, 17 copii, două clase pe nivel. Dar și acolo se produce segregare pentru că avem două clase: una de 14, una de 17, A și B, la A avem copii numai de o anumită culoare, cu o anumită încadrare la clasă, la B avem copii de altă condiție, nu îi amestecăm pentru beneficiul procesului educațional, ținem două catedre ș.a.m.d.”

Ce ar fi important să înțeleagă părinții copiilor de clasă pregătitoare? Prima opțiune, cea mai sănătoasă, întotdeauna este școala de reședință pentru că există, dincolo de învățătoarea de la clasă, beneficii care înseamnă: copilul este în comunitate, este întotdeauna ușor să gestionezi dusul lui la școală și întorsul lui de la școală. Copilul se poate juca în timpul liber cu copiii de la școală. Se cunoaște cu ei, dezvoltă alte tipuri de relații, altă dinamică socială.

Dacă învățătoarea este titulară a școlii și nu există nicio narațiune, nicio poveste despre abuz, despre eșec, despre copii corigenți…. învățătoarea de la școala din apropiere este și ea mai apropiată de copil, de familie și de ceea ce s-ar putea întâmpla în continuare în procesul educațional.

E altă discuție când ne ducem în continuare la gimnaziu. Dar nu e o miză atât de mare alergatul prin oraș după  viza de flotant ca să ajungi la o anumită școală care poate să fie pur și simplu o legendă. Imaginați-vă că sunt trei învățătoare care termină clasa a IV-a, se aleargă după viza de flotant pentru cele trei învățătoare și se formează șase clase. Școala va trebui să aducă trei învățătoare din altă parte. Nimic nu își garantează, după ce ți-ai pus viza de flotant, că o să ajungi în clasele celor trei învățătoare. Și e o sursă de corupție”, a explicat Daniela Vișoianu.

Pe de altă parte, Daniela Vișoianu a arătat că problema vârstei la care sunt înscriși copiii la școală ”nu este atât de gravă” cu condiția ca ”în clasă să aibă o învățătoare pregătită să administreze copii și mai iuți, și mai năzdrăvani, și mai cuminți, și mai atenți și cei care știu să citească, pentru că au învățat natural să citească, și cei care nu știu aproape nimic despre litere”: ”Acesta este rolul anului de pregătitoare. Nu au calificative, în catalog se trec doar prezențele, nu au teme pentru acasă absolut deloc. Dacă se dau teme, părinții trebuie să insiste la învățătoare că programa nu prevede datul de teme în clasa pregătitoare. Este un an în care copiii intră într-un ritm și se acomodează cu școala.”

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.