O săptămână fără teme, provocarea pentru învățătorii din Sibiu. Cum au reacționat elevii dintr-o clasă

0
Foto: pixabay.com

În luna ianuarie, Diana Bucuță, inspector școlar pentru învățământul primar din cadrul Inspectoratului Şcolar Județean Sibiu, i-a provocat, într-o postare pe Facebook, pe învățători la un experiment: o săptămână pe lună fără teme. Numeroși dascăli au răspuns provocării, iar reacția unor elevi dintr-o clasă, la aflarea veștii, a fost o explozie de bucurie.

”Pentru colegii mei învățători: cum ar fi oare ca anul 2019 sa fie anul în care visele copiilor se împlinesc? Cum ar fi oare ca o săptămână pe lună, de exemplu, să fie săptămâna fără teme? Oare cum ar fi? Vă provoc să încercați! Și aștept feedback de la voi și de la minunile care cresc în mâinile voastre”, a scris Diana Bucuță (foto).

Mulți dascăli au preluat ideea lansată de inspectorul școlar. ”Într-adevăr, sunt foarte bucuroși copiii”, au spus învățătorii, iar modul cum au primit vestea elevii dintr-o clasă este mai mult decât convingător:

Într-un interviu pentru sibiu100.ro, inspectorul școlar a explicat de ce a propus o săptămână fără teme: ”Acest demers a fost o provocare personală și nu un demers oficial, pe care mi l-am dorit, pentru că, de multe ori, uităm că avem în față doar niște copii. Mi-am dorit o săptămână de libertate totală. O săptămână în care copilul să redevină copil, în care să se joace și să facă toate activitățile pe care nu le poate face în timpul săptămânii cu teme. Să aibă timp să citească, să se joace efectiv în natură, să aibă timp să-și viziteze prietenii, să aibă timp de stat seara la o poveste cu părinții. Spre bucuria mea, au răspuns pozitiv mulți dintre colegii mei și impactul a fost unul pozitiv.

Mi-au mulțumit copiii când mergeam în inspecții pentru această săptămână. Unii și-au petrecut timpul făcând proiecte. Și-au făcut singuri echipele, și-au ales prietenii s-au întâlnit și au lucrat acasă. Alții au pictat, iar la sfârșitul săptămânii toți prezentau colegilor ceea ce au făcut. Săptămâna fără teme a fost un succes. Copiii au citit, s-au jucat, au făcut jurnale de lectură, și-au umplut timpul cu alt fel de activități. Și învățătorii au avut timp să-și gândească altfel orele. Fără teme, nu au avut ce corecta.”

Propunerea lansată de Diana Bucuță este aplicată în continuare de învățători. ”Se aplică ritmic de mulți învățători. Impactul a fost deosebit asupra tuturor. Unii colegi aleg ca săptămână întreagă, alții doar o zi pe săptămână. După ce au încercat, au spus că vor continua. Nici nu mai ai cum sa ieși din acea stare de bine pe care ai creat-o copiilor. Le-au dat bucurie multă. Deci, se continua”, a precizat inspectorul școlar pentru SparkNews.ro.

Pe de altă parte, în interviul acordat, Diana Bucuță a spus și ce ar schimba în învățământul românesc. ”Aș elimina calificativele în clasele I – IV.  Îmi place enorm de mult evaluarea continuă în care nu se dau calificative. Am elimina presiunea copilului de a învăța pentru calificativ și ne-am concentra mai mult pe bucuria de a învăța. (…) Da, cred că ar fi motivați pentru că altul devine scopul învățării. Nu mai învăț ca să iau foarte bine, ci învăț pentru că mă interesează ceea ce învăț, mă interesează să îmi formez niște competențe. Odată ce dispare presiunea, eu spun că ar fi altă bucurie în a învăța.  (…)

Apoi, dacă aș avea această putere, aș reduce mult din hârtii. Avem atâtea documente de făcut, încât, de multe ori uităm ceea ce este cel mai important… copiii. Nu diplomele sau tot felul de hârtii ne dau valoare ca și dascăl. Ceea ce faci la clasă te definește cu adevărat în această meserie și, în fond, asta îți este și menirea.”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.