La ce licee și-ar dori să meargă elevii de clasa a VIII-a din București. Șincai și Lazăr, pe primul loc în topul opțiunilor – studiu

0

Peste 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din București vor să își continue studiile la liceele teoretice, iar pe primele locuri în opțiunile lor se află Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” și Colegiul Național ”Gheorghe Șincai” (la egalitate), urmate de Colegiul Național ”I.L. Caragiale”. Datele reies dintr-un studiu al Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE), realizat în perioada 17 octombrie – 7 noiembrie 2019.

Studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor de clasa a VIII-a a fost realizat  în baza unui chestionar la care au răspuns 13.040 de elevi din București din totalul de 15.465 (84,31%).

Principalele obiective ale cercetării au constat în identificarea opţiunilor şcolare ale elevilor după finalizarea clasei a VIII-a, stabilirea opțiunilor acestora pentru licee, filiere, profiluri şi specializări, precum și ierarhizarea opţiunilor pentru liceele pe care şi-ar dori să le urmeze, dar și identificarea domeniilor de activitate în care şi-ar dori să lucreze în viitor.

Astfel, studiul arată că 98,51% dintre elevii bucureșteni își doresc să continue studiile după clasa a VIII-a, iar cei mai mulți dintre ei ar opta pentru filiera teoretică (73,63%), în timp ce 5,88% ar alege filiera tehnologică, iar 8,91% – filiera vocațională. Către învățământul profesional se orientează doar 1,59% dintre elevi.

Dintre elevii care au ales filiera teoretică, aproape jumătate vor să urmeze profilul real (44,37%), ceea ce susține ”tendințele internaționale de promovare a STEM (Science, Technology, Engineering, Math) și a noilor tehnologii din perspectiva meseriilor inedite pe care le vom practica în viitorul apropiat”, se arată în studiu.

Topul liceelor în opțiunile elevilor

În ceea ce privește liceele la care elevii și-ar dori să meargă, cele mai multe opțiuni au obținut Colegiile Naționale ”Gheorghe Lazăr” și ”Gheorghe Șincai”, care ocupă astfel prima poziție în topul liceelor la nivelul municipiului București. Acestea sunt urmate de Colegiul Național ”I.L. Caragiale” și Colegiul Național ”Spiru Haret”.

La filiera tehnologică, Colegiul Economic Virgil Madgearu ocupă primul loc, iar la
filiera vocațională, Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza atrage cele mai multe opțiuni.

 Ce i-a influențat cel mai mult pe elevi în alegerea făcută

Conform studiului, alegerile exprimate de elevi sunt influențate de factori precum apropierea școlii de casă (31,47%), profilul ales este necesar pentru a practica profesia pe care doresc să o urmeze (28,91%) și prestigiul școlii (22,15%). ”Putem constata că pentru 42,34% dintre respondenții din cadrul acestui studiu aptitudinile personale reprezintă factorul considerat dominant în
acțiunea de alegere a liceului”,
se mai precizează în studiu.

Pe de altă parte, pentru 84,9% dintre elevi, familia este cel mai important factor în luarea deciziei privind profilul și unitatea de învățământ unde ar urma să își continue studiile. Un alt factor important îl constituie prietenii – 42,03% dintre opțiuni, în timp ce profesorii, consilierul școlar și dirigintele obțin ponderi semnificativ mai mici: 10,78%, 9,03%, respectiv 8,43%.

Domeniul de activitate preferat

Potrivit studiului, domeniile care îi atrag pe elevi sunt în continuare: informatica și noile tehnologii (20,62%) medicina (18,12%), justiţia (15,17%), arta (14,63%), economia (12,25%), mass-media (9,54%) și turismul (8,29%).

Studiul mai relevă faptul că elevii sunt dornici să aibă note bune pentru că sunt motivați de învățare, dar și pentru că vor să își mulțumească părinții.

”Motivația pentru învățare (50,97%) și Dorința de a-și mulțumi părinții ( 35,92%) reprezintă dimensiunile cu caracter dominant printre factorii care îi determină pe elevi să obțină rezultate bune la învățătură. Ceea ce atrage atenția în mod, credem, alarmant este faptul că unor dimensiuni care au o semnificație fizică (Baza materială a școlii) sau care posedă în mod categoric valențe psihoemoționale (Climatul educațional stimulativ), respondenții le acordă ponderi de 4,93%, respectiv de 7,67%.

În același timp dimensiunea calitativă a actului didactic (Calitatea actului didactic) sau exprimarea prin stilul didactic, a personalității profesorului (Stilul didactic și personalitatea profesorului) obțin ponderi, în cel mai bun caz, modeste: 8,22%, respectiv 13,39%”, se arată în studiu.

Descărcați de aici STUDIUL privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor de clasa a VIII-a. An școlar 2019-2020

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here