Planurile-cadru pentru liceu, lansate în dezbatere publică după 20 ianuarie. Ministrul Educației: Metoda „stai jos și scrie” ar trebui interzisă

0

Planurile-cadru pentru liceu vor fi puse în consultare publică după data de 20 ianuarie și vor intra în vigoare în septembrie 2026, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Adoptarea acestora va fi urmată de elaborarea noilor programe școlare, de programe de training pentru profesori și de regândirea manualelor, a mai spus ministrul: ”Problema noastră (…) este legată mai degrabă de modalitatea de predare a conținutului și de manualele pe care le avem. Când o să văd un elev că se uită cu drag într-un manual, care este la lecția X, dar citește cu curiozitate lecțiile care urmează să se facă, voi ști că este un manual bun.”

Ministrul Educației, Daniel David, a vorbit despre noile planuri-cadru pentru liceu în emisiunea EuroEducația de la Euronews România și a anunțat că vor fi organizate patru dezbateri în marile centre academice – București, Cluj, Iași și Timișoara.

”Când ai o astfel de schimbare în sistem, sunt două mari modalități: unii miniștri preferă o abordare de tip expert, adică se adună grupul de experți și stabilesc ei cum trebuie să arate planul-cadru, ce materii, câte ore și așa mai departe. Fac după aceea și o dezbatere publică, de formă, doar ei, ca experți, știu ce se întâmplă și dau drumul. Sunt alții care au o abordare bottom-up, de jos în sus, adică mergem cu experți în domeniu, discutăm cu inspectorii, cu profesorii și vedem de jos în sus ce se naște și ce va fi. (…) După aceea, experții selectează din ce au primit.

Abordarea mea este în felul următor: pornești de la grupul de experți și în experți trebuie să intre și oameni specialiști în științele educației, și oameni din sistem și după aceea faci o dezbatere publică și națională, cu adevărat, pentru că este foarte probabil ca din dezbaterea respectivă, dacă o faci cinstit și cu adevărat, să apară lucruri care efectiv te ajută în a avea un proiect mai bun. După ce primești aceste sugestii, vin iar experții pentru că trebuie să le integrezi (…) și după ce ai asumarea finală din partea experților, ministrul își asumă planurile-cadru, pe ideea că nu vor fi toți mulțumiți, dar e un demers corect, ce putem da cel mai bun din perspectiva experților pe care îi avem și care satisface cel mai bine, nu perfect, nevoile pe care le are sistemul.

Planul meu este acesta: le-am văzut și nu pornesc de la zero. Pornesc de la ce a făcut echipa fostului ministru. Eu, ca ministru, m-am uitat peste ele, încep să le discut cu consilierii mei și cu experți pe care eu îi invit în grupul de lucru, inclusiv cu experți din străinătate. Foarte probabil, după 20 ianuarie, o să le punem în dezbatere publică. Vreau să fac și o dezbatere națională, adică dezbaterea publică să nu fie doar că le-am afișat și primim feedbackuri pe un email de la cine dorește să se exprime, aș vrea să avem patru dezbateri în marile centre academice – București, Cluj, Iași și Timișoara, la care să participe toți actorii relevanți și care doresc să participe: de la elevi, părinți, profesori, autoritățile locale.

În urma acestei dezbateri, experții se vor reîntâlni, o să le definitivăm, iar eu o să am încredere destul de mare că procesul a fost transparent, am dat tot ce am putut și e OK să le asumăm, urmând să lucrăm la programe. După ce lucrăm la programe, în paralel sau mai degrabă după ce lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și, de asemenea, trebuie regândite manualele”, a declarat ministrul Educației.

Metoda ”stai jos și scrie” ar trebui interzisă

Daniel David a reluat ideea că problemele majore în învățământul preuniversitar nu sunt legate de conținuturi, dovadă testele internaționale, inclusiv PISA, unde ”de multe ori conținuturile noastre se suprapun destul bine peste itemii testului”.

”Ce îmi spune mie, un om care sunt apropiat de științele educației și ca psiholog? Îmi spune următorul lucru. Că problema noastră nu este atât de mult legată de conținut, cât este legată mai degrabă de modalitatea de predare a conținutului și de manualele pe care le avem. Când o să văd un elev că se uită cu drag într-un manual, care este la lecția X, dar citește cu curiozitate lecțiile care urmează să se facă, voi ști că este un manual bun. Până atunci, este un manual cu care mergem înainte că pe acela îl avem”, a subliniat ministrul Educației.

Daniel David a punctat că planurile-cadru pentru liceu, cu programe noi, manuale și profesori pregătiți, vor intra în vigoare în septembrie 2026.

”Acesta este un element-cheie (n.red. – pregătirea profesorilor). Și pe mine m-a deranjat înainte să fiu ministru, și nu numai în preuniversitar, uneori se întâmplă și în universitar, formula asta în care spui tânărului elev sau student: <OK, stai jos și scrie>. Eu nu am o problemă să-i spui: <Stai jos și scrie după dictare> dacă obiectivul este să exersezi scris-cititul, oarecum. Dar în condițiile în care tu crezi că așa îi transferi competențe, conținutul pe care tu îl dictezi aflându-se într-un manual sau într-o altă sursă, este o greșeală enormă. Acest lucru ar trebui interzis.

Altfel spus, da, <Stai jos și scrie> dacă nu sunt conținuturile în manuale sau altundeva, se referă la o sinteză pe care a făcut-o profesorul, și acolo, într-un timp foarte scurt, nu te întinzi pe tot parcursul orei după formula asta și copilul să mai și spună: <Puteți dicta mai încet ca să scriu?> Deci asta este o metodă catastrofală și, din păcate, este, pentru gustul meu, încă prea frecventă și în preuniversitar, și în universitar. De aceea, spuneam că trainingul pentru profesori, pentru metode eficiente, de tip Evidence Based, moderne este fundamental. (…)

Noi putem să dăm niște ghiduri, putem să dăm o perspectivă, putem să dăm nivelul aspirațional: un profesor trebuie să transfere nu doar cunoștințe, ci competențe, adică cunoștințe declarative, procedurale, valori. Metode de genul <Stai jos și scrie> (…), această metodă trebuie să fie interzisă. Manualele trebuie să fie atractive. Asta pot să fac eu ca ministru. Aceste măsuri sunt pentru profesorii care sunt deja în sistem, dar noi trebuie să lucrăm cu universitățile care formează profesori. Adică putem corecta, încercăm să corectăm prin programe de training ce avem deja în sistem, dar trebuie să corectăm modalitățile de formare a profesorilor, pentru cei care vor intra în sistem.

Oricât am face aceste lucruri, traininguri peste traininguri, dacă nu ne punem de acord că rolul de profesor la nivel social trebuie să fie unul de prestigiu, inclusiv prin salariul pe care îl are, noi nu o să putem să îi aducem pe cei mai buni absolvenți din universități în preuniversitar. Aceste reforme psiho-educaționale trebuie să vină la pachet cu o reformă a salarizării”, a mai declarat ministrul Educației.

  • Reamintim că Legea învățământului preuniversitar prevede o nouă formulă a examenului de Bacalaureat, care ar urma să se aplice începând cu generaţia de elevi înscrişi în clasa a IX-a în anul şcolar 2025-2026, însă aceasta ar putea fi amânată cu un an în condițiile în care noile planuri-cadru pentru liceu vor fi implementate începând cu anul școlar 2026-2027.

Citește și: Ministrul Educației: „Metodele de predare nu sunt suficient de eficiente. Hai să predăm un pic lucrurile altfel, să avem manuale mai prietenoase”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.