Elevă în clasa a XI-a: Pandemia ne-a arătat că profesorii se pot reinventa. Mi-ar plăcea să avem cât mai multe lucruri care țin de învățarea alternativă

0
Bianca Mirea, elevă la Colegiul Național ”Frații Buzești” și președinte al Consiliului Școlar al Elevilor

Pandemia a dezbinat comunitățile școlare, elevii s-au înstrăinat unii de ceilalți și, odată cu revenirea în clase, aceste comunități trebuie reconsolidate. Este mesajul unei eleve de liceu din Craiova, transmis la finalul unui an școlar încercat, alături de un apel lansat către profesori să comunice cu elevii, să iasă cu ei în parc, să participe împreună la activități extrașcolare și să îi provoace să lucreze cât mai mult în echipe.

Bianca Mirea, elevă la Colegiul Național ”Frații Buzești” și președinte al Consiliului Școlar al Elevilor, a vorbit sâmbătă, la conferința SuperTeach Craiova, moderată de învățătoarea Diana Brătucu, despre impactul pe care pandemia l-a avut în rândul elevilor.

Bianca a semnalat provocările din acest an școlar, dar a evidențiat și lucrurile pozitive, cum ar fi acela că profesorii s-au reinventat și au adus la clasă noi metode de predare: ”Pandemia ne-a arătat că putem să ne reinventăm și putem să o facem într-un timp foarte scurt și foarte bine. Mi-ar plăcea să văd cât mai mulți dascăli care se <reprofilează> în ceea ce privește modul de predare, să avem cât mai multe lucruri care țin de învățarea alternativă.”

”Ce a lăsat pandemia rău în urmă”

”Ne-am înstrăinat noi, ca elevi. Dinainte nu eram foarte prietenoși unii cu ceilalți… Se formează grupulețe, vrând-nevrând, sunt copii care stau unii cu ceilalți și pe ceilalți îi lasă deoparte, însă acest fenomen mi se pare că s-a agravat și mai mult acum, pe timpul pandemiei.

Vin în fața dumneavoastră cu un apel: să încercați să identificați acei copii care au fost lăsați deoparte, care acum se simt și mai triști și sunt și mai puțin comunicativi decât înainte. Doi copii într-o pauză să-i ascult, să văd care sunt problemele lor… Este minunat! Dacă ați putea ca profesori, învățători, un copil măcar pe care îl știți dumneavoastră mai timid să îl luați și să îl întrebați: Cum te mai simți? Ce mai faci? Chiar ar fi perfect!

Eu m-am simțit străină în propria școală, în propria clasă. Am simțit că nu mai știu să comunic, că nu mai știu să interacționez cu copiii, iar lucrul acesta cred că va avea un impact foarte puternic pe viitor, mai ales pentru cei care sunt acum la început de drum, în clasa a V-a, clasa a VI-a sau în clasa 0 și clasa I.

M-am gândit înainte să vin aici la o soluție. Cum am putea noi să reconsolidăm comunitățile școlare, cum să reconsolidăm o clasă? Dacă fiecare cadru didactic și-ar alege o clasă de care se simte mai apropiat, este mai familiarizat cu colectivul respectiv, într-un weekend, în parc, să ieșiți cu bicicletele, să mergeți la o cafea împreună… Așa consolidăm cumva comunitatea școlară și chiar mi-ar plăcea foarte mult să văd în cât mai multe clase profesori care vin cu inițiativa: Hai să mergem împreună, hai să bem ceva, hai să vorbim ce mai faceți, să facem o dezbatere pe o anumită temă în parc!

Pentru mine ar fi minunat! Și de ce zic că de cele mai multe ori să vină de la dumneavoastră? Pentru că eu, fiind elev, știu că noi suntem destul de orgolioși și n-o să recunoaștem în veci că avem nevoie de ajutor sau dacă o să recunoaștem, o să ne ascundem, n-o să zicem Da, avem nevoie de ajutor.

Eu am încredere că dumneavoastră, dacă v-ați ales meseria de dascăl, sunteți oameni care aveți empatie, care iubiți copiii și vreți să produceți o schimbare. Vă rog foarte mult să luați atitudine și să încercăm să facem comunitățile puternice pentru că pandemia asta a lăsat în urmă: ne-a dezbinat un pic.”

Bianca, alături de învățătoarea Diana Brătucu, la conferința SuperTeach Craiova

Despre lucrurile pozitive

În intervenția de la SuperTeach, Bianca a punctat și lucrurile bune din pandemie, precum folosirea tehnologiei la ore și faptul că profesorii și-au regândit materia și au început să aducă ”lucruri alternative în educație”, dorite de elevi:

”Am văzut profesori care au inovat, s-au regăsit. Am văzut că se poate. Pandemia ne-a arătat că putem să ne reinventăm și putem să o facem într-un timp foarte scurt și foarte bine. Mi-ar plăcea să văd cât mai mulți dascăli care se <reprofilează> în ceea ce privește modul de predare, să avem cât mai multe lucruri care țin de învățarea alternativă, prin joacă, prin PowerPoint-uri, prin filmulețe, prin activități.”

O rugăminte către profesori

”Am spus că elevii sunt destul de dezbinați și același lucru se întâmplă și în clasa mea. Dați ca teme cât mai multe proiecte în echipe! Eu am avut, semestrul acesta, proiecte pe grupe la cinci-șase materii și rugămintea mea ar fi, rugăminte pe care o am și către profesorii mei, să alegeți dumneavoastră componența echipelor, să nu fie prieten cu prieten, pentru că așa nu mai consolidăm comunitatea puternică a fiecărei clase. Dacă puneți un copil care este mai tăcut cu unul care este mai vorbăreț, unul care nu se înțelege așa bine cu celălalt, cred că îi puneți cumva în fața faptului împlinit să comunice și să se descurce singuri. (…) De asemenea, încurajați elevii să facă activități extrașcolare cât mai mult! Pe mine m-au format în trei ani de zile foarte mult. Eu nu aș fi fost cine sunt dacă nu aș fi făcut voluntariat.”

Citește și: Simona Baciu, fondator Transylvania College: „Profesorii sunt dispuși la schimbare. Sfatul meu este ca, atunci când planifică ora, să planifice și starea de bine”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.