Idei pentru starea de bine la școală. Două ghiduri adresate elevilor și profesorilor, realizate de membrii clubului Impact din Picior de Munte

0
Sursa foto: facebook.com/StareDeBinePtTine

Membrii clubului IMPACT – Imbatabilii de la Școala Gimnazială nr. 2 Picior de Munte, județul Dâmbovița, au realizat, sub îndrumarea învățătoarei Liliana Chivulescu, două ghiduri pentru starea de bine a elevilor și profesorilor la școală. Create în cadrul proiectului ”Club de literație și stare de bine”, ghidurile cuprind idei și propuneri culese de la elevi și profesori.

”Cred că aceste ghiduri vin la momentul potrivit. La postările despre faptul că elevii pot da feedback profesorilor, am văzut comentarii referitoare la <cum identificăm și cum măsurăm starea de bine a elevilor>. Ideile elevilor din prezentarea făcută pot deveni descriptori pentru ce înseamnă starea lor de bine”, spune învățătoarea Liliana Chivulescu.

Cele două ghiduri realizate de elevii din clubul Impact:

Ghid de stare de bine la școală. De la elevi pentru profesori

”Am cules idei, propuneri despre cum să ne păstrăm și cum să oferim starea de bine. Unele, cu voia și efortul tuturor, ar putea deveni soluții. De ce e nevoie de asta?

  • Pentru că Starea de Bine contează!
  • Pentru că nu-l putem pune pe unul mai presus de celălat!
  • Pentru că toți suntem oameni și vrem să avem timp pentru odihnă și pentru lucruri care ne fac plăcere, care ne ajută să ne dezvoltăm din toate punctele de vedere!
  • Pentru că nu mereu știm cum să le creăm celor din jur o stare de bine, dar putem învăța unii de la alții, ascultându-ne unii pe alții!
  • Pentru noi, pentru voi, fie că e vorba despre a fi profesor sau elev!
  • Pentru toate aceste motive, în acest ghid am adunat, chiar de la cei direct implicați, elevii, propuneri despre cum le pot profesorii crea stare de bine în școală și despre cum cred ei că înșiși profesorii își pot păstra starea de bine.

Stimată doamnă profesor / stimate domnule profesor, ca să pot avea eu, elevul, o stare de bine în școală, am nevoie:

Să simt că vă pasă de mine

Uneori, școala îmi este casă, iar dumneavoastră, oamenii în care îmi pun cea mai multă încredere și care mă puteți face fericit chiar și prin întrebări adresate întregului colectiv al clasei, cum ar fi: ce faceți, dragilor? ori cum a fost ziua voastră?; sau prin vorbe ce pot părea simple, dar care înseamnă enorm, spre exemplu: sper că vă simțiți bine!; să aveți grijă de voi!; dacă aveți probleme, sunt aici pentru voi! Lucruri ca acestea pot avea un impact mai mare decât vă imaginați.

Să vă pot vedea mai mult ca pe un prieten

Stabilind o relație de prietenie, dar totodată păstrând respectul reciproc, misiunea dumneavoastră și procesul meu de învățare vor fi mai plăcute. Acest lucru poate fi obținut extrem de simplu, prin mici glume care fac atmosfera să fie mai puțin tensionată și mult, mult mai caldă, sau prin explicarea lucrurilor cu calm și claritate.

Să simt că vreți să mă învățați, nu doar să predați materia

Cu cât există mai mulți profesori care doar predau materia, fără nicio urmă de interes, cu atât vor exista mai mulți elevi care, în cazul cel mai fericit, doar vor reține informația, fără a o învăța cu adevărat, lucru ce influențează destul de mult viețile noastre de viitori adulți și ceea ce le vom transmite generațiilor care ne urmează.

Să nu mă simt inferior

Fiindcă sunt la vârsta descoperirilor, schimbărilor și confuziei, este important ca dumneavoastră, adulți cu o influență considerabilă asupra mea, să nu mă faceți să mă simt inferior, acest lucru mă poate urmări toată viața. De asemenea, sunt momente în care nici eu nu am cea mai bună părere despre propria persoană, deci cuvintele dumneavoastră cântăresc enorm (dar în ce direcție e greu de anticipat)!

Să mă simt inclus și acceptat

Nu pot controla ceea ce sunt, iar, uneori, să mă accept îmi este greu, de aceea mi-ar plăcea să mă simt în siguranță, nu marginalizat sau perceput drept ciudat. Știind că dumneavoastră mă acceptați în ciuda anumitor diferențe pe care nu le pot controla, dar care sunt încă văzute ca fiind greșite, mă puteți ajuta să mă împac mai ușor cu propria persoană.

Să fie luate în considerare și aspectele pozitive

Da, este important să fiu conștient de greșelile mele, dar când accentul este pus pe ele în mod excesiv, încrederea în mine scade. De aceea mi-ar plăcea să fie folosite mai des structuri de genul ai greșit lucrul x, dar te-ai descurcat bine la y și la z! Mi-ar plăcea și să mă ajutați să corectez ce am greșit.

Să nu ridicați tonul

Pot înțelege că, uneori, acesta este singurul mod prin care ne puteți capta atenția, dar atunci când țipați la noi din simplul motiv că am greșit un exercițiu sau fiindcă am avut “îndrăzneala” de a nu înțelege ceva, creați un mediu toxic, care ne poate afecta sănătatea mentală. Hai să discutăm ce putem face altfel și să ajungem la un punct de vedere comun!

Să nu existe așa-zisele favoritisme

Mi-aș dori ca sistemul de apreciere și cel de notare să fie unul echitabil, la fel pentru toată lumea. Diferențele ce pot apărea la acest nivel nu sunt benefice nimănui!

Să existe reciprocitate

Mediul școlar ar fi unul mai plăcut dacă ne-am gândi și am respecta mai des principiul ce ție nu-ți place, altuia nu-i face!. Dacă dumneavoastră nu v-ar face plăcere să auziți anumite lucruri, sau să fiți tratat într-un anumit fel, sunt șanse foarte mari să nu îmi placă nici mie!

Să predați folosind un ritm ușor de urmat

Atunci când, pentru a preda, utilizați un ritm prea alert, îmi este greu până și să vă urmăresc, așadar înțelegerea informației devine aproape imposibilă. Probleme mari intervin și atunci când folosiți același ritm la stilul cu multă dictare, fiindcă mâna mea are destul de mult de suferit.

Să simt că părerea mea este importantă

Am multe de spus, așa că m-ați face foarte fericit dacă mi-ați asculta ideile și dacă mi-ați cere feedback!

Să mă înțelegeți

Sunt om, sunt copil/adolescent, am nevoie și de timp liber pentru a mă dezvolta și a mă ocupa de pasiunile mele, dar și de problemele din viața mea. Pentru că da, și în viața mea pot apărea probleme, nu contează vârsta pe care o am! Așa că, vă rog, gândiți-vă și la asta atunci când alegeți cantitatea de teme și lecții de învățat pe care mi-o atribuiți. Petrec, să zicem, 6 ore la școală; îmi e greu să mai petrec încă 6 pentru teme și învățat. Și, dacă o fac, când mai am timp să fiu și copil/ adolescent/ om?

Să fiți bine

Dacă vreți să mă ajutați, vă rog să aveți grijă și de dumneavoastră, deoarece îmi pasă de sănătatea și de starea dumneavoastră de bine la fel de mult pe cât îmi pasă de ale mele. Vreau să vă văd fericit și sănătos, fiindcă sunteți extrem de important pentru mine! Acum, pentru că și dumneavoastră vreți să mă ajutați (mi-ați demonstrat-o fiindcă v-ați luat timp pentru a citi acest ghid), vreau să fac și eu același lucru, dându-vă câteva recomandări prin care să vă creați starea de bine.

Acordați timp persoanelor în preajma cărora vă face plăcere să stați, pasiunilor, dar și propriei persoane!

Nu vă suprasolicitați!

Nu este nimic rău în a lua o pauză atunci când simțiți nevoia.

Bucurați-vă de lucrurile mici!

Ascultați muzică bună!

Nu uitați: sunteți important și apreciat!

Aveți încredere în dumneavoastră! Eu, elevul, deja am! :)”

Sursa foto: facebook.com/StareDeBinePtTine

Ghid de stare de bine la școală. De la profesori pentru elevi

”Am cules idei, propuneri despre cum să ne păstrăm și cum să oferim starea de bine. Unele, cu voia și cu efortul tuturor, ar putea deveni soluții. De ce e nevoie de asta?

  • Pentru că Starea de Bine contează!
  • Pentru noi, pentru voi, fie că e vorba despre a fi profesor sau elev!
  • Pentru că nu-l putem pune pe unul mai presus de celălat!
  • Pentru că toți suntem oameni și vrem să avem timp pentru odihnă și pentru lucruri care ne fac plăcere, care ne ajută să ne dezvoltăm din toate punctele de vedere!
  • Pentru că nu mereu știm cum să le oferim celor din jur o stare de bine, dar putem învăța unii de la alții, ascultându-ne unii pe alții!
  • Pentru toate aceste motive, în acest ghid am adunat, chiar de la cei direct implicați, profesorii, propuneri despre cum pot elevii crea stare de bine în școală și despre cum cred ei că înșiși profesorii își pot păstra starea de bine.

Draga mea elevă/dragul meu elev, ca să pot avea eu, profesorul, o stare de bine în școală, am nevoie:

Să simt că îți pasă de mine

Mi-aș dori să vorbești despre cum și ce gândești,  ce simți, ce vrei, măcar atunci când te întreb. Dacă s-ar întâmpla asta în fiecare zi, măcar o oră, aș avea suficientă energie să îmi reglez emoțiile pentru a putea face față celorlalte ore.

Noi, profesorii, suntem adulți și de reglarea propriilor emoții ar trebui să ne ocupăm noi. Și, dacă ai face ce am spus mai sus, ar fi totul mai ușor.

Și, după ce eu le spun „bun venit la lecție!” tuturor elevilor, „azi vom face o oră foarte faină”, după ce întreb: „cum vă simțiți?”, mi-ar plăcea ca măcar unul dintre ei să mă întrebe: „Și dvs, cum vă simțiți?”

Sunt fericit/ă când îmi scrii scrisori. Chiar din senin, așa, am primit un mesaj de la un copil dintr-o sută care s-a gândit să-mi scrie că sunt așa de deosebită și să nu mă gândesc că el nu vede.

Să mă vezi ca pe un om, asemănător ție

Dincolo de meseria de dascăl, sunt ca și tine: un om cu bucurii, tristeți și frici, cu victorii și cu înfrângeri, un om care se străduiește zilnic să fie mai bun.

Să mă vezi ca pe un prieten

Stabilind o relație de prietenie și, totodată, păstrând respectul reciproc, misiunea mea și procesul tău de învățare vor fi mai plăcute.

Acest lucru poate fi obținut extrem de simplu, dacă tu participi la activitate cu interes, dacă zâmbești, făcând atmosfera mai puțin tensionată și mult, mult mai caldă, sau răspunzând cu responsabilitate solicitărilor mele.

Să simt că vrei să înveți, nu doar să obții note și să figurezi prezent

Cu cât există mai mulți elevi care sunt interesați de propria formare și dezvoltare, cu atât vor exista mai mulți profesori care vor preda cu interes, creativitate și entuziasm materia. Să visezi și să nu lași să treacă viața pe lângă tine fără să observi. Atitudinea pozitivă e molipsitoare!

Să mă simt ascultat și respectat

Să ai atenție și prezență, cu mintea și cu sufletul, la ceea ce se întâmplă în fiecare oră de curs. Să folosești: “Mulțumesc!”, “Vă rog!”, “Îmi permiteți să…?”

Să privești greșeala ca pe o lecție

A greși este omenește. De aceea, te îndemn să fii disponibil să experimentezi fără teama de a greși. Să îți dai voie să greșești și, în acest caz, să nu te autoînvinuiești, să nu cauți vinovați, ci soluții. Cere-mi ajutorul și vom găsi împreună soluțiile, dacă e nevoie

Să vii cu contribuții relevante

Îmi place când comunicați între voi, însă, în timpul orei, aș vrea să comunici pe teme legate de subiectul lecției. Lasă celelalte preocupări pentru pauză și pentru timpul tău liber!

Să existe reciprocitate

Mediul școlar ar fi unul mai plăcut dacă ne-am gândi și am respecta mai des principiul ce ție nu-ți place, altuia nu-i face!. Dacă ție nu-ți  face plăcere să auzi anumite lucruri, sau să fii tratat într-un anumit fel, sunt șanse foarte mari să nu îmi placă nici mie!

Să colaborăm

Sunt un om care este lângă tine pentru a te ajuta să înțelegi niște informații și pentru a te încuraja să-ți deschizi aripile spre drumul propriu, fără teamă. Vreau să învăț împreună cu voi și de la voi !

Să acorzi atenție temelor de lucru

Temele pe care ți le dau au rolul unui feedback din care eu îmi dau seama dacă tu ai înțeles conceptele lecției predate, dacă știi să aplici metodele exersate în clasă. Mi-ar plăcea să rezolvi aceste teme sau măcar să îmi dai un semn despre cât de accesibile îți sunt.

Să îți construieși autonomia și independența

Mi-ar plăcea să ai curaj să faci lucrurile singur/ă înainte de a cere ajutor adulților din jurul tău. Poate nu vei reuși de prima oară, dar încercările repetate îți vor dezvolta perseverența, răbdarea, creativitatea și încrederea în tine. Să ai spirit de inițiativă în muncă și în atitudine!

Să fii curajos/curajoasă

Îndrăznește să întrebi, îndrăznește să ceri (ajutor și informații)! Îndrăznește să fii tu însuți/însăți!

Să respecți regulamentul școlar și al clasei

Poartă uniforma sau îmbracă-te decent dacă aceasta nu există. La orele de educație fizică și la cele de laborator poartă echipamentul adecvat. Folosește un limbaj civilizat. Ia atitudine, dar să fie una exprimată potrivit.

Să ai grijă și de ceilalți

Fii atent/ă la ce și cum simt ceilalți! Empatia se învață și niciodată nu ești prea mic/ă să o înveți și să o practici.

Să simt că îți pasă de tine

Să dormi suficient, să mănânci sănătos, să faci mișcare și să cultivi prietenii sincere. Să îți urmezi pasiunile, să îți oferi timp pentru ele. Să înveți să îți gestionezi stările neplăcute ori să ceri ajutor atunci când ele te copleșesc. Să trăiești clipa, să îți trăiești vârsta, să îmbrățișezi fiecare an al vieții tale de copil/ adolescent. Ai timp suficient să fii adult, bucură-te de ceea ce ai acum !

Să fii bine

Dacă vrei să mă ajuți, te rog să ai grijă de tine, deoarece îmi pasă de sănătatea și de starea ta de bine la fel de mult pe cât îmi pasă de ale mele. Vreau să te văd fericit și sănătos, fiindcă ești extrem de important pentru mine! Acum, pentru că și tu vrei să mă ajuți (mi-ai demonstrat-o fiindcă ți-ai luat timp pentru a citi acest ghid), vreau să fac și eu același lucru, dându-ți câteva recomandări prin care să ajungi la starea de bine.

Acordă timp persoanelor în preajma cărora îți face plăcere să stai, pasiunilor, dar și propriei persoane!

Nu te suprasolicita!

Nu este nimic rău în a lua o pauză atunci când simțiți nevoia!

Bucură-te de lucrurile mici!

Ascultă muzică bună!

Nu uita: ești important/ă și apreciat/ă!

Ai încredere în tine! Eu, profesorul, deja am! : )

Verifică!

Ca să verifici dacă e bine ceea ce vrei să spui sau ceea ce vrei să faci, gândește-te ce s-ar întâmpla dacă toți ar spune sau ar face la fel. Poți face o listă cu toate comportamentele tale și să le treci prin filtrul acesta. Vei descoperi multe lucruri interesante!”

Sursa foto: facebook.com/StareDeBinePtTine

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.