Cum începe ziua la școală pentru elevii din clasa învățătoarei Monica Toader. Întâlnirea de dimineață și poza grăitoare FOTO

0
Unul dintre momentele ”Întâlnirii de dimineață” la clasa învățătoarei Monica Toader: ”Poza grăitoare”

Salutul personalizat, înviorarea de dimineață, completarea calendarului zilei, discuții pe baza pozei grăitoare și împărtășirea unor experiențe din ziua trecută sunt lucruri cu care elevii din clasa învățătoarei Monica Toader încep școala în fiecare zi. Învățătoarea de la Școala Gimnazială ”Avram Iancu” din Oradea ne-a scris despre semnificația fiecărui moment la debut de ore, cum organizează ”Întâlnirea de dimineață”, ce înseamnă aceste activități pentru copii și cum aduc starea de bine în clasă.

”Pentru că orice lucru ca să iasă bine trebuie să aibă un bun început, tot așa și în activitatea de zi cu zi, ceea ce facem în primele momente în care copiii vin la școală, până la începerea efectivă a lecțiilor, contează foarte mult.

Și înainte de pandemie, dar mai ales acum când copiii trebuie să respecte anumite reguli de distanțare fizică  – colaborarea ca-n trecut, socializarea, jocul pe covor, munca în echipă dându-le puțin la o parte pentru moment, în fiecare dimineață copiii sunt așteptați cu imagini de colorat ce au sau nu legătură cu ceea ce urmează să facem, cu desene animate, filme educative, cântece de sezon, urmând mai apoi, pentru 10 minute, câteva activități din cadrul Întâlnirii de dimineață.

Începem cu salutul personalizat, înviorarea de dimineață, cu  completarea calendarului zilei, citirea mesajului zilei, discuții pe baza pozei grăitoare, împărtășirea unor momente pozitive sau nu din ziua precedentă, iar la început de săptămână, analiza orarului cu programul și lecțiile planificate.

Înviorarea de dimineață

Încă din școala online, în sincron, pe Zoom, am acordat la începutul zilei câte 2-3 minute momentului înviorării de dimineață, considerându-l foarte important. Întorși la școală, am păstrat această rutină de dimineață, observându-i caracterul benefic.

Aceasta are rolul de a pregăti corpul și mintea pentru munca intelectuală și de a crea starea de bine atât de necesară în activitățile de peste zi. Înviorarea, încălzirea sau antrenarea de dimineață presupun mobilizarea tuturor segmentelor corpului, cu mișcări ample și energice. Săptămânal, am încercat să aleg melodii grupate după o tematică sau genuri muzicale astfel încât să nu se repete pe cât posibil, cu această ocazie, elevii având ocazia să se familiarizeze cu compozitori, cântăreți, actori, stiluri muzicale pe care nu-i cunoșteau.

Am început cu cântece ritmate pentru copii, apoi cu cântece cunoscute (hituri), în prima parte executau după model, iar în ultima parte făceau mișcări de voie după melodia audiată. Sunt sigură că această metodă de a începe o zi de școală și-a atins obiectivele la clasa noastră.

Ziua la școală începe pe ritmuri de muzică

Newslettere

Captarea atenției sau pregătirea psihologică reprezintă etapa cea mai importantă a unei lecții deoarece de aceasta depind desfășurarea ei în condiții cât mai bune și atingerea obiectivelor stabilite. De aceea, metodele și materialele alese cu mare atenție pentru această etapă vin să asigure succesul în activitatea didactică.

Pentru că în școala online am buchisit în crearea unor newslettere /afișe cu orare personalizate (folosind aplicația Canva), cu anunțuri despre ceea ce urmează să facem, întorși fizic la școală, continui acest obicei de a le posta pe grup în weekend, iar lunea dimineața să putem descoperi împreună curioși ce avem trecut în programul de fiecare zi, sperând la ceva nou, important, atractiv.

Cunoașterea dinainte a obiectivelor urmărite de către elevi nu face decât să-i ancoreze direct în procesul de învățare. Este o altfel de captare a atenției care dă roade vizibile.

Poza grăitoare

Cât de multe poate transmite o simplă fotografie! Adevăratul sens al vieții îl găsim în lucruri mărunte, în viețuitoare, culori, forme. De aceea, la ”Întâlnirea de dimineață”, aproape zilnic un loc aparte îl ocupă „poza grăitoare”.

Imaginile alese ne îndeamnă la un altfel de brainstorming, găsind cuvinte sugestive, enunțuri după anumite cerințe, emoții, trăiri, gânduri, conexiuni, comparații, învățături, curiozități… după obiectivele propuse în ziua respectivă, după starea de spirit a momentului, după anumite evenimente marcate sau, pur și simplu, spontan, fără nicio legătură cu ceea ce urmează să facem.

Ceea ce e mai important e că încercăm să găsim lumina, frumosul și mesajul ascuns în tot răul, negativul, necazul, ghinionul, neșansa ce sunt zugrăvite în fotografii, uneori ca făcând parte din viața noastră (că vrem sau nu). Mulțumesc mult Emei Patrichi pentru că am fost la locul și momentul potrivit alături de ea și am învățat atâtea lucruri minunate pe care cu mare drag le preiau, le adaptez și le aplic în activitatea mea la clasă!

Mesaje pe flipchart

Cum nu mai suntem în online și ne-am întors la „școala de la școală”, din prima săptămână a semestrului al doilea al acestui an scolar, am apelat la mesajele scrise pe flipchart în fiecare dimineață, care ne-au fost de un real ajutor în organizare, în captarea atenției (precizând obiectivele zilei) și în obținerea feedback-ului elevilor (analizând ce am realizat din ce ne-am propus).”

Sursa foto: Arhiva personală – înv. Monica Toader

Citește și: Întâlnirea de dimineață, la clasele primare. Claudia Badiu: Un moment în care pregătim terenul pentru învățare și țesem plasa de siguranță emoțională

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.