Măsurile cerute de elevi pentru organizarea examenelor naționale: ”Dezavuăm posibilitatea ca acestea să fie echivalate cu mediile anuale”

0

Reprezentanții mai multor organizații ale elevilor solicită Guvernului luarea unor măsuri pentru desfășurarea examenelor naționale ”în condiţii normale, fără a pune în pericol siguranţa niciunui elev”. Printre acestea se numără asigurarea de măști de protecție pentru elevi, profesori și personalul auxiliar, precum și introducerea posibilităţii ca elevii să poată susţine examenele naţionale în şcolile aflate în proximitatea domiciliului.

Elevii precizează, într-un comunicat de presă, că susțin ”organizarea examenelor naţionale în condiţii optime, astfel încât niciun elev să nu fie supus riscurilor aferente” și dezavuează ”posibilitatea ca examenele naţionale să fie echivalate cu mediile anuale, având în vedere subiectivismul procesului de evaluare în sistemul educaţional din România, dar şi diferenţele majore, inechităţile privind sistemul de notare, regăsite nu doar analizând şcolile din mediul urban vs. şcolile din mediul rural, ci chiar şi diferenţe majore în cadrul aceleiaşi comunităţi şcolare.”

”Mediile din clasele V-VIII obţinute de elevii care au fost notaţi cu medii de 4 sau uşor peste 4 la examenul de Evaluare Naţională au fost, în peste 90% din situaţiile analizate în cadrul unui studiu recent, mai mari cu cel puţin 3 puncte. În unele cazuri, diferenţa dintre mediile obţinute de elevi la şcoală şi cele obţinute la Evaluarea Naţională sunt mai mari chiar şi cu 4 puncte. De asemenea, menţionăm fenomenul notelor acordate din pixul profesorului, efectul utilizării evaluării drept mecanism de coerciţie drept elemente care demonstrează faptul că sistemul de evaluare din România nu este calibrat nevoilor şi intereselor generaţiei actuale de elevi”, se arată într-un comunicat al elevilor.

Măsurile cerute de elevi pentru desfășurarea în siguranță a examenelor naționale:

    1. Elevii, profesorii şi personalul auxiliar vor primi măşti (măcar două bucăţi) care vor fi puse la dispoziţia acestora înainte şi după examen. Acestea trebuie să fie puse la dispoziţia elevilor în cadrul unităţii de învăţământ preuniversitar;

2. Toate unităţile de învăţământ preuniversitar vor fi igienizate înainte şi după probele scrise, iar autorităţile centrale vor asigura dotarea corespunzătoare cu materiale igienico-sanitare necesare pentru a organiza examenele în condiţii optime;

3. Instruirea prealabilă în cadrul tuturor comunităţilor şcolare privind măsurile care se impun pentru ca examenele să se desfăşoare în condiţii optime şi nimeni să nu fie în pericol de a fi infectat de COVID-19;

4. Monitorizarea condiţiilor igienico-sanitare de către Direcţiile de Sănătate Publică din unităţile de învăţământ preuniversitar, respectiv impunerea unor sancţiuni pentru conducerea unităţilor de învăţământ care nu respectă normele igienico-sanitare;

5. Realizarea unor parteneriate cu instituţiile publice şi instituţiile de învăţământ care dispun de spaţii în care se vor putea desfăşura examenele naţionale respectându-se, totodată, normele de distanţare socială;

6. Introducerea posibilităţii ca elevii să poată susţine examenele naţionale în şcolile aflate în proximitatea domiciliului, pentru a evita impactul condiţiilor insalubre din mijloacele de transport în comun;

7. Rezolvarea punctuală a sistemelor de igienizare în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar din mediile defavorizate, din mediul rural (în special cele care încă nu dispun de un grup sanitar situat în interiorul şcolii), pentru ca niciun elev şi niciun profesor să nu fie în pericol, indiferent de şcoala în care se va organiza examenul.

Comunicatul integral dat publicității de Consiliul Național al Elevilor.

”Elevii solicită organizarea examenelor naţionale în condiţii de siguranţă

Consiliul Naţional al Elevilor, structura de reprezentare a elevilor din România, alături de Uniunea Liceenilor Maghiari din România, Asociaţia Elevilor din Constanţa, Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov, Asociaţia Vâlceană a Elevilor şi Asociaţia Elevilor din Maramureş solicită Guvernului României asumarea unui pachet de măsuri concrete pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor care urmează să susţină examenele naţionale.

Ne exprimăm astfel îngrijorarea faţă de modul în care autorităţile centrale din domeniul educaţiei şi sănătăţii publice acţionează pentru pregătirea acestor examene naţionale,din multiplele declaraţii contradictorii din ultima perioadă (ministrul Educaţiei anunţă că examenele se vor susţine în luna iunie, pentru ca ulterior să se anunţe decizia că examenele se vor desfăşura conform calendarului iniţial, urmând ca ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, să afirme faptul că varianta susţinerii examenelor online nu este exclusă).

Elevii aflaţi în clasele terminale sunt abandonaţi de către Guvernul României într-o stare profundă de incertitudine, la care se adaugă factorii care contribuie la amplificarea efectelor crizei provocate de Coronavirus.

Pentru ca examenele naţionale să se desfăşoare în condiţii normale, fără a pune în pericol siguranţa niciunui elev, din oricare mediu ar proveni acesta, solicităm Guvernului României asumarea următoarelor măsuri:

1. Elevii, profesorii şi personalul auxiliar vor primi măşti (măcar două bucăţi) care vor fi puse la dispoziţia acestora înainte şi după examen. Acestea trebuie să fie puse la dispoziţia elevilor în cadrul unităţii de învăţământ preuniversitar;

2. Toate unităţile de învăţământ preuniversitar vor fi igienizate înainte şi după probele scrise, iar autorităţile centrale vor asigura dotarea corespunzătoare cu materiale igienico-sanitare necesare pentru a organiza examenele în condiţii optime;

3. Instruirea prealabilă în cadrul tuturor comunităţilor şcolare privind măsurile care se impun pentru ca examenele să se desfăşoare în condiţii optime şi nimeni să nu fie în pericol de a fi infectat de COVID-19;

4. Monitorizarea condiţiilor igienico-sanitare de către Direcţiile de Sănătate Publică din unităţile de învăţământ preuniversitar, respectiv impunerea unor sancţiuni pentru conducerea unităţilor de învăţământ care nu respectă normele igienico-sanitare;

5. Realizarea unor parteneriate cu instituţiile publice şi instituţiile de învăţământ care dispun de spaţii în care se vor putea desfăşura examenele naţionale respectându-se, totodată, normele de distanţare socială;

6. Introducerea posibilităţii ca elevii să poată susţine examenele naţionale în şcolile aflate în proximitatea domiciliului, pentru a evita impactul condiţiilor insalubre din mijloacele de transport în comun;

7. Rezolvarea punctuală a sistemelor de igienizare în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar din mediile defavorizate, din mediul rural (în special cele care încă nu dispun de un grup sanitar situat în interiorul şcolii), pentru ca niciun elev şi niciun profesor să nu fie în pericol, indiferent de şcoala în care se va organiza examenul.

Susţinem organizarea examenelor naţionale în condiţii optime, astfel încât niciun elev să nu fie supus riscurilor aferente şi dezavuăm posibilitatea ca examenele naţionale să fie echivalate cu mediile anuale, având în vedere subiectivismul procesului de evaluare în sistemul educaţional din România, dar şi diferenţele majore, inechităţile privind sistemul de notare, regăsite nu doar analizând şcolile din mediul urban vs. şcolile din mediul rural, ci chiar şi diferenţe majore în cadrul aceleiaşi comunităţi şcolare.

Mediile din clasele V-VIII obţinute de elevii care au fost notaţi cu medii de 4 sau uşor peste 4 la examenul de Evaluare Naţională au fost, în peste 90% din situaţiile analizate în cadrul unui studiu recent, mai mari cu cel puţin 3 puncte. În unele cazuri, diferenţa dintre mediile obţinute de elevi la şcoală şi cele obţinute la Evaluarea Naţională sunt mai mari chiar şi cu 4 puncte. De asemenea, menţionăm fenomenul notelor acordate din pixul profesorului, efectul utilizării evaluării drept mecanism de coerciţie drept elemente care demonstrează faptul că sistemul de evaluare din România nu este calibrat nevoilor şi intereselor generaţiei actuale de elevi.

Menţionăm că aceste măsuri trebuie asumate în mod ferm de Guvernul României, nu sub forma unor promisiuni, ci sub forma unor reglementări clare şi a unor achiziţii publice de materiale igienico-sanitare pentru fiecare şcoală din România. Ne dorim ca promisiunile şi declaraţiile contradictorii din ultima perioadă venite din partea autorităţilor centrale să se transforme în certitudini, în măsuri asumate şi probate transparent, întrucât noi, cei care îi susţinem şi îi reprezentăm pe elevii aflaţi în clasele terminale dorim ca acestora să le fie asigurată siguranţa, iar haosul care a caracterizat comunicarea publică a demnitarilor ne-a îndepărtat de la acest obiectiv major pe care îl avem.

Dacă Guvernul României nu îşi poate asuma aceste măsuri cheie de siguranţă, atunci considerăm că trebuie asumat faptul că elevii nu trebuie să mai fie cei care plătesc pentru greşelile şi neasumarea autorităţilor.

Reiterăm nevoia elevilor care nu au acces la instrumentele digitale prin care se pot pregăti pentru examenele naţionale: Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuie să se asigure că fiecare elev are şansa de a se pregăti, prin intermediul învăţării asistate de tehnologie, indiferent de factorii socio-economici care limitează accesul la educaţie pe parcursul suspendării cursurilor. Astfel, solicităm Ministerului Educaţiei şi Cercetării achiziţionarea de urgenţă a dispozitivelor conectate la Internet pentru elevii care urmează să susţină examene naţionale şi care nu dispun, la momentul actual, de aceste resurse.” (Sursa: Agerpres)

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.