Care sunt meseriile viitorului. IT și medicina, pe primul loc în opțiunile elevilor – sondaj de opinie

0
Sondaj: meseriile viitorului
Foto: pixabay.com

Doi din trei elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenței artificiale, calculatoarelor și imprimării 3D în România, relevă un sondaj de opinie INACO, realizat în cadrul proiectului ”Ghidul Meseriilor Viitorului” .

IT-ul și medicina, meseriile de viitor pentru elevi

Majoritatea elevilor din clasele a XI-a și a XII-a, care au fost chestionați, consideră că meseriile de viitor sunt în domeniul IT (32%) și medicină (31%). Meseria pentru care au optat cei mai mulți elevi a fost cea de medic sau stomatolog.

Pentru 13% dintre elevii care au răspuns atractiv este în schimb domeniul economic, al managementului și al antreprenoriatului, în timp ce 8% au optat pentru un loc de muncă în domeniul juridic (avocat, jurist, procuror, judecător).

Pe de altă parte, un loc de muncă în poliție sau armată (6%) este de două ori mai atractiv decât în educație sau sport, interesul pentru meseria de profesor fiind exprimat de elevi în proporție de doar 3%.

Printre meseriile “exotice” menționate în răspunsurile la chestionare se regăsesc cea de pilot de drone șide miner spațial.

Sondajul mai evidențiază faptul că unul din doi elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniul roboticii, inteligenței artificial și al calculatoarelor, 16% din imprimarea 3D, 14% din realitatea virtuală, 13% din internetul tuturor lucrurilor și 6% din blockchain.

Meseriile de care sunt atrași și care li se potrivesc elevilor

Elevii au spus că sunt atrași de marketingul digital în proporție de 17%, iar apoi, în procente aproape egale, de următoarele trei meserii: programatori de roboți și inteligență artificială (15%); ghid turistic spațial (14%); arhitect de spații virtuale, dezvoltator de avatare (câte 13% fiecare).

9% au optat pentru biomedicină sau biotehnologii. La fel pentru analist de baze de date mari sau specialist în protecția datelor. Și doar 3% par interesați să devină inovatori de energii alternative.

Potrivit cercetării, este de remarcat deschiderea liceenilor pentru aplicațiile noilor tehnologii ale informației și comunicațiilor în domenii variate de activitate, cu prioritate în economie, turism, arhitectură și medicină.

Întrebați cât de des cred că își vor schimba locul de muncă, cei mai multi dintre elevi (61%) au apreciat că vor face 2-5 schimbări în decursul carierei. 22% cred că vor schimba macazul în viața lor profesională doar o dată. Restul de 17% mizează pe flexibilitate profesională și cred că vor face peste 5 schimbări în cariera proprie.

Modalitățile cele mai bune prin care elevii consideră că se pot pregăti pentru meseriile viitorului sunt: dezvoltarea continuă; informarea/învățarea permanentă; capacitatea de adaptare/flexibilitatea.

Calități personale indicate de elevi că îi pot ajuta să țină pasul cu schimbările aduse de meseriile viitorului sunt. adaptabilitatea; deschiderea la nou; pasiunea.

Ce spun părinții și profesorii

Pe lângă cei peste 1000 de elevi chestionați, au fost intervievați și peste 300 de părinți și cadre didactice din aceleași licee și localități.

Aproape jumătate dintre  părinții și profesorii respondenți (44%) consideră că IT-ul este domeniul de viitor (programare, robotică, inteligență artificială), un procent semnificativ mai mare decât în cazul elevilor (32%). Pe locul doi se află medicina cu un procent de 28%.

Perspectiva meseriei de profesor în rândurile părinților și ale cadrelor didactice este atractivă în viitor pentru doar 5% dintre respondenți, respectiv 2% pentru domeniul juridic (avocat, jurist, procuror, judecător).

Domeniul economic și al afacerilor este atractiv pentru 11% dintre părinții și profesorii care au răspuns la acest chestionar, în timp ce 6% consideră psihologia un domeniu atractiv în viitor.

Aproape o treime dintre respondenți consideră robotica și inteligența artificială ca sursă principală pentru noile meserii ale viitorului, în timp ce doar 6% au optat pentru blockchain.

Restul de opțiuni sunt relativ echilibrate între: calculatoare (17%); imprimare 3D (17%); internetul tuturor lucrurilor (16%); realitate virtuală (14%).

Robotica, marketingul digital și arhitectura virtuală sunt principalele meserii ale viitorului care s-ar potrivi copiilor în opinia părinților și cadrelor didactice

Pe lângă meserii ca programator de roboți și inteligență artificială (16%), marketingul digital (15%), părinții și profesorii cred în relativ egală măsură că arhitectura de spații virtuale (14%), analiza de date și securitatea cibernetică (13%) sau ghidarea turisticăspațială (13%) sunt meserii de viitor care s-ar potrivi copiilor proprii.

Urmează apoi ingineria biomedicală ca opțiune a părinților și profesorilor, în proporție de 12%, pentru meseriile copiilor proprii și inovația în energie alternativă, cu 7%.

Studiul INACO a fost realizat, în perioada septembrie – noiembrie 2018. prin chestionarea a 1300 de elevi, părinți și profesori din București, Timișoara și Pitești,

Vezi aici integral sondajul de opinie INACO

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.