Copiii cu dizabilități au un potențial ce trebuie exploatat, educatorii și învățătorii trebuie să îi îmbrățișeze pe acești copii, să le dea șanse și să aibă așteptări de la ei pentru că sunt copii care se nasc cu un bagaj extraordinar și pot deveni cetățeni activi ai societății, spune Mihaela Balauru, fostă învățătoare și mamă a unei fetițe diagnosticate la naștere cu spina bifida.
Mihaela Balauru a lansat, duminică, la Bookfest 2022 cartea ”Ajută-mă să devin un campion (al vieții)!”, în care propune o serie de strategii de life-coaching pentru creșterea și educarea copilului cu dizabilități fizice și/sau neuromotorii pentru a deveni o persoană fericită și împlinită (0-13 ani).
Este o carte care pornește de la experiența autoarei, părintele unei fetițe cu spina bifida, care a ales ”scenariul optimist” și și-a crescut și educat copilul astfel încât acesta să aibă o viață normală. Cartea reprezintă un ghid pentru părinții care au copii cu dizabilități fizice sau/și neuromotorii, dar și pentru cadrele didactice.
Fostă învățătoare, Mihaela Balauru spune că sistemul educațional trebuie să vină în ajutorul acestor copii, să-i sprijine să se integreze, dar stă și în ”măiestria învățătorului” de a lucra cu ei și de a-i face să-și descopere potențialul.
”Învățătorii nu trebuie să uite de ce s-au făcut învățători. Nu te-ai făcut învățător doar pentru copilul de 10. Măiestria unui învățător, a unui cadru didactic este atunci când are situații de genul acesta și reușește să faciliteze manifestarea potențialului copilului. Poate să o facă. Trebuie să aibă încredere și să gestioneze situația cât de bine poate. Cu siguranță, directoratul școlii trebuie să îi asigure sprijin pentru că nu este ușor, dar este foarte importantă primirea învățătorului.
Învățătorul, învățătoarea, părintele, mama clasei trebuie să îi învețe pe ceilalți copii să primească copilul care este în dificultate, să îi implice în a-l ajuta, în a-l cunoaște. Să îl îmbrățișezi ca pe copilul de acasă și o să vezi cum înflorește și ce satisfacție au și ceilalți copii. S-a demonstrat un lucru prin cercetări: copiii care au în clasă un copil cu dizabilitate sunt mult mai concentrați, sunt mult mai buni la școală, au note mult mai bune și învață ce este solidaritatea”, spune Mihaela Balauru.
Absolvență de liceu pedagogic și mai apoi de sociologie, Mihaela Balauru este în prezent life-coach, trăiește în Italia unde s-a mutat, după o perioadă petrecută în Grecia, pentru a-i pune la dispoziție fetiței sale terapiile cele mai adecvate.
Sofia are 16 ani, a făcut trei ani de școală în Grecia într-o școală de masă și acum este în clasa a X-a la un liceu de științe sociale, într-un oraș din Italia. Vorbește patru limbi străine, este pasionată de muzică, călătorii, iar la școală materiile preferate sunt engleza, psihologia și pedagogia. ”Îmi place la școală, mi-am făcut mulți prieteni. Suntem o clasă foarte frumoasă și ne înțelegem bine”, mărturisește Sofia.
Prezentă la lansare, Daniela Damian, psihoterapeut, a arătat că multe dintre strategiile prezentate în carte sunt folosite în cabinetele de psihoterapie și au rezultate foarte bune.
”Această carte reprezintă un mod simplu și practic în drumul spre lumină, spre fericire și împlinire a celor care sunt etichetați ca loviți de soartă. Mihaela în această carte pe care am citit-o pe nerăsuflate și nu am lăsat-o din mână până nu am terminat-o, pentru că este foarte ușor de citit, a demonstrat exact contrariul. Toate experiențele prin care a trecut în acești 16 ani de când o are pe Sofia au reprezentat pentru ea și copilul ei o evoluție, o creștere și nenumărate clipe de binecuvântare. Superficial privind, un copil cu dizabilități este o pedeapsă, însă Mihaela ne arată în această carte că un copil ca acesta este o binecuvântare. Eu am discutat cu Sofia, dă dovadă de o inteligență peste medie, știe patru limbi străine. Acest manual nu reprezintă doar un manual practic și simplu de parcurs pentru părinți, părerea mea este că reprezintă un ajutor real și o călăuză pentru noi toți”, a spus psihoterapeutul.
Mihaela Balauru este absolventa unui master în Professional Coaching la Centrul Universitar Internațional de la Padova, în Italia și are două atestate ca Practitioner of Excellence în Life-Coaching la Centrul de Intervenție Strategică și Robbins-Madanes Training, în S.U.A.
A creat și a implementat proiecte școlare cu obiective sociale și culturale, având un interes deosebit pentru integrarea socială a copiilor cu dizabilități. În paralel, și-a dezvoltat activitatea de life-coach, ajutând persoanele să-și atingă diverse obiective pe plan personal, social și profesional, fiind o mare susținătoare a “exploatării” maxime a potențialului care există în fiecare persoană, indiferent de condițiile externe.
”Cartea pe care v-o propun este un ghid creat cu intenția de a-i ajuta pe părinții care au aflat că vor da naștere unui copil cu o dizabilitate fizică sau/și neuromotorie (sau chiar și de alt tip) sau care au deja un copil cu o asemenea condiție. Părinții sunt încurajați și îndrumați să gestioneze optim această situație și, în ciuda (sau grație) dificultăților, să trăiască o viață fericită și împlinită de familie, întărind aripile copilului pentru a zbura, la un moment dat, spre orizonturile vieții sale și pentru a o trăi cât mai bine posibil”, scrie autoarea în cartea sa.
Aceasta mai spune că ”fiecare dintre noi se naște cu un potențial imens, iar persoanele cu dizabilități nu fac excepție”. ”De aceea, prin intermediul acestei cărți, doresc să transmit ideea că persoanele cu dizabilități de tip fizic și nu numai, pot și trebuie să (fie, eventual, ajutate să) își descopere acest potențial pentru a-l pune, apoi, în serviciul propriei bunăstări, precum și în al lumii în care trăiesc. Astfel, acestea pot deveni resurse importante și agenți activi ai societății, implicate în îmbunătățirea și dezvoltarea acesteia, și nu victime ale vieții, cum deseori se întâmplă.
Pentru a atinge o asemenea finalitate, va fi nevoie de un anumit tip de ,,educație”, atât a părinților, cât și a copiilor lor având anumite dizabilități. Pornind de la propria mea experiență în creșterea și educarea fiicei mele născute cu spina bifida, propun părinților și educatorilor anumite strategii care să le permită găsirea și utilizarea resurselor lor interne care îi vor ajuta, pe termen lung, să aibă atitudinea corectă în creșterea și educarea copilului cu dizabilitate, precum și să-și creeze și să-și mențină forța fizică și psihică absolut necesare în acest proces”, scrie Mihaela Balauru.
Va multumesc mult pentru articolul dumneavoastra!