Calendarul evaluărilor naționale 2025 la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a – proiect. Rezultatele, sub formă de punctaje; se pot echivala în calificative/note

0

Rezultatele la evaluările naționale 2025 de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi sub formă de punctaje care, la solicitarea scrisă a elevului, se pot echivala în calificative/ note și pot fi trecute în catalog, prevede metodologia lansată în consultare publică de Ministerul Educației. Potrivit calendarului propus, evaluările vor începe pe 13 mai și se vor încheia pe 30 mai.

Ministerul Educației a lansat vineri, 9 august, în consultare publică proiectul de ordin de ministru privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024-2025.

Conform ministerului, principalele noutăți aduse de proiectul de metodologie sunt:

  • rezultatele evaluării se raportează sub formă de punctaje;
  • la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative / note și pot fi trecute în catalog;
  • rezultatele la evaluarea națională sunt consemnate în portofoliul educațional al elevului;
  • CNPEE va putea organiza sesiuni de instruire în format online cu președinții comisiilor județene de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.

Ministrul Educației, Ligia Deca, pe Facebook: ”De anul acesta, rezultatele la evaluările de la sfârșitul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi consemnate sub formă de punctaje, ceea ce permite o mai bună înțelegere a nivelurilor de performanță.

În toate discuțiile cu părinții mi s-a semnalat dificultatea de a corela codurile care erau atribuite răspunsurilor cu nivelul de competență al copiilor, așa încât, pentru a crește utilitatea rezultatelor, propunem această modificare.

De asemenea, există posibilitatea ca punctajele obținute să fie echivalate/asociate cu calificative sau note și trecute în catalog, cu acordul elevilor și părinților, deci opțional.

Documentul este în consultare publică, iar aceasta este o modificare semnificativă față de ceilalți ani și permite o înțelegere mai bună la nivelul profesorilor, al elevilor și al părinților. Permite, de asemenea, o utilizare mai bună a datelor evaluărilor la nivel de sistem, pentru a fundamenta îmbunătățiri în direcțiile adecvate.”

Calendarul de administrare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024-2025 – proiect

Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a II-a – EN II:

  • Limbă și comunicare – Scris – Limba română – 13 mai 2025
  • Limbă și comunicare – Scris – Limba maternă – 13 mai 2025
  • Limbă și comunicare – Citit – Limba română – 14 mai 2025
  • Limbă și comunicare – Citit – Limba maternă – 14 mai 2025
  • Matematică și Explorarea mediului – 15 mai 2025
  • Limbă și comunicare – Scris – Citit – Limba română pentru minorităţile naționale – 16 mai 2025

Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a IV-a – EN IV:

  • Limbă și comunicare – Limba română/ Limba română pentru minoritățile naționale- 20 mai 2025
  • Matematică și Științe ale naturii – 21 mai 2025
  • Limbă și comunicare – Limba maternă – 22 mai 2025

Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a VI-a – EN VI:

  • Limbă şi comunicare – Limba română – Limba modernă I – 27 mai 2025
  • Limbă și comunicare – Limba maternă – 28 mai 2025
  • Matematică şi Ştiinţe ala naturii – 30 mai 2025

Principalele prevederi ale proiectului de metodologie

Structura și durata testelor

  • Testele pentru EN-2025 se elaborează de către CNPEE, ţinând seama de următoarele cerinţe: a) să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu; b) să aibă un nivel mediu de dificultate.
  • Testele pentru EN-2025 au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale.
  • Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a II-a în limba română, sunt structurate astfel:
    • a) primul test vizează evaluarea competenţelor de producere a mesajelor scrise;
    • b) al doilea test vizează evaluarea competenţelor de receptare a mesajelor citite;
    • c) al treilea test vizează evaluarea competenţelor de matematică și explorarea mediului.
  • Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile clasei a II-a în limba maternă, sunt structurate astfel:
    • a) primul test vizează evaluarea competenţelor de receptare-producere a mesajelor scris-citite în limba română;
    • b) al doilea test vizează evaluarea competenţelor de matematică și explorarea mediului;
    • c) al treilea test vizează evaluarea competenţelor de receptare a mesajelor citite în limba maternă;
    • d) al patrulea test vizează evaluarea competenţelor de producere a mesajelor scrise în limba maternă. (Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de matematică și explorarea mediului atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.)
  • Testele elaborate pentru EN IV, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a IV-a în limba română, sunt structurate astfel:
    • a) primul test vizează evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba română;
    • b) al doilea test vizează evaluarea competenţelor de matematică și științe ale naturii.
  • Testele elaborate pentru EN IV, administrate elevilor aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile clasei a IV-a în limba maternă, sunt structurate astfel:
    • a) primul test vizează evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba română;
    • b) al doilea test vizează evaluarea competenţelor de matematică și științe ale naturii;
    • c) al treilea test vizează evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba maternă. (Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de matematică și științe ale naturii atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.)
  • Testele elaborate pentru EN VI sunt structurate astfel:
    • a) primul test vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Limbă şi comunicare” – Limba română și a unor competențe din aria curriculară ”Limbă și comunicare” – Limba modernă I;
    • b) al doilea test vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară ”Limbă și comunicare” – Limba maternă;
    • c) al treilea test vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Matematică şi Ştiinţe ale naturii”.
  • Durata alocată rezolvării testelor de evaluare este după cum urmează:
    • de câte 30 de minute pentru fiecare test administrat la EN II;
    • de câte 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV;
    • de câte 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI.

Desfășurarea Evaluării Naționale 2025

  • EN-2025 se desfăşoară conform calendarului aprobat, în timpul orelor de curs, în funcţie de programul fiecărei unităţi de învăţământ.
  • Pentru EN VI, comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a EN-2025 stabileşte un interval orar unic pentru desfăşurarea testelor, pentru toate unităţile de învăţământ din judeţ/municipiul Bucureşti.
  • Responsabilitatea administrării la clasă a EN II aparţine administratorului de test – învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă, conform procedurilor din Manualul de administrare.
  • Responsabilitatea administrării la clasă a EN IV şi a EN VI aparţine administratorului de test, un cadru didactic care nu predă la clasa respectivă, conform procedurilor din Manualul de administrare.
  • Pe toată durata administrării testelor, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu predă la clasa respectivă şi care are rolul de a susţine procesul de administrare a instrumentelor de evaluare, în conformitate cu Manualul de administrare.
  • Sălile în care se susţine EN-2025 sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul administrării evaluării.
  • Administratorul de test, cu sprijinul asistentului, pregăteşte evaluarea urmărind aşezarea obişnuită a elevilor în bănci, în sala lor de clasă. Înainte de începerea testului, administratorul de test realizează, într-o manieră motivantă, instructajul elevilor cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluări.
  • Fiecărui elev i se distribuie testul din ziua respectivă, pe care îşi scrie numele, prenumele şi unitatea de învăţământ. Înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de către administratorul de test.
  • Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă. Se interzice administratorului de test să le ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor.
  • La încheierea timpului alocat rezolvării testului, administratorul de test recuperează testele de la elevi, conform procedurilor.

Evaluarea testelor

  • Testele de la EN-2025 se evaluează în cadrul unităţii de învăţământ, de către cadrele didactice din respectiva unitate.
  • În cazul în care numărul de cadre didactice din unitatea de învăţământ este insuficient şi nu permite respectarea condiţiei prevăzute mai sus, preşedintele Comisiei de organizare şi de administrare a EN din unitatea de învăţământ solicită comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti nominalizarea unor cadre didactice din alte unităţi de învăţământ.
  • Înainte de începerea procesului de evaluare a testelor, preşedintele Comisiei de organizare şi de administrare a EN-2025 din unitatea de învăţământ are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru profesorii-evaluatori pentru aplicarea unitară a criteriilor de evaluare din Caietele cadrului didactic.
  • Fiecare test de la EN II şi EN IV este evaluat de către două cadre didactice evaluatoare,
    dintre care unul este învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă.
  • Pentru EN VI, testele care vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Limbă şi comunicare”, în cazul testelor de ”Limba română-Limba modernă 1” sunt evaluate de echipe formate din două cadre didactice, unul cu specialitatea limba şi literatura română şi celălalt cu specialitatea limba modernă.
  • Pentru EN II, EN IV EN VI, în cazul elevilor care au urmat studiile într-o limbă a minorităţilor naţionale, testele de ”Limbă și comunicare-limba maternă” sunt evaluate de o echipă este formată din două cadre didactice, având specialitatea limba şi literatura maternă.
  • Pentru EN VI, testele care vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară
    „Matematică şi Ştiinţe ale naturii” sunt evaluate de echipe formate din trei cadre didactice, unul cu specialitatea matematică, al doilea cu specialitatea fizică, al treilea cu specialitatea biologie.
  • Rezultatele evaluării se stabilesc de cadrul didactic evaluator/în cadrul echipei de evaluatori, prin completarea fişei de evaluare pentru fiecare test, fişă care se semnează de către evaluator/evaluatori.
  • Încărcarea şi gestionarea informaţiilor referitoare la rezultatele obţinute de elevi la EN-2025 și care se reglementează prin procedură separată, se realizează în Aplicaţia Evaluări Naţionale 0246.
  • Încărcarea rezultatelor obţinute de elevi în urma EN-2025 se realizează individual, pentru fiecare elev în parte, în funcţie de clasă şi de testul susţinut, respectând strict numărul de itemi din fiecare test, precum şi punctajele aferente itemilor, conform instrucțiunilor din Caietele cadrului didactic și din Fișele de evaluare.
  • Încărcarea rezultatelor obţinute de elevi în urma EN-2025 se realizează de către informaticianul unităţii de învăţământ/ secretar, responsabili cu încărcarea datelor.
  • Punctajul alocat unui item se completează în tabelul existent în aplicaţie, ţinându-se cont de punctajele posibile pentru notarea rezultatului obținut în urma evaluării.

Valorificarea rezultatelor EN 2025

  • Rezultatele individuale obţinute la EN-2025 nu se afişează/nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative / note și pot fi trecute în catalog.
  • Rezultatele sunt valorificate la nivelul unităţii de învăţământ prin: a) elaborarea planurilor individualizate de învăţare; b) informarea elevilor şi a părinţilor/ reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.
  • Rezultatele individuale la EN-2025 cuprinse în fişele de evaluare, sunt supuse unui proces de analiză de către cadrul didactic şi de către colectivul de catedră din fiecare unitate şcolară. În urma acestei analize, cadrul didactic decide, acolo unde este cazul, elaborarea planului individualizat de învăţare al elevului, instrument fundamental de remediere/ dezvoltare/ orientare care cuprinde informaţii diagnostice şi prognostice în vederea orientării şi optimizării învăţării.
  • Decizia privind elaborarea planului individualizat de învăţare al elevului se ia coroborând rezultatele la EN-2025 cu datele şi observaţiile înregistrate de-a lungul parcursului educaţional al elevului.
  • Planurile individualizate de învăţare ale elevilor sunt comunicate părinţilor/ reprezentanţilor legali ai elevilor.
  • Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.

Proiectul mai prevede că, pentru organizarea şi desfăşurarea EN-2025, CNPEE organizează sesiuni de instruire în format online pentru preşedinţii comisiilor judeţene de organizare şi desfăşurare a EN-2025, după caz. Cheltuielile materiale de organizare şi de desfăşurare a EN-2025 se suportă de unitatea de învăţământ din finanţarea de bază/complementară în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Document – proiect: Ordinul privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024 – 2025 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.