„Aventură prin lectură” în satele din Călărași: 180 de copii au învățat să citească. În sălile de clasă au fost amenajate minibiblioteci și spații de lectură

0

În județul Călărași, 180 de copii care provin din medii defavorizate au fost ajutați să nu abandoneze școala, să învețe să citească și ”să descopere frumusețea învățării prin cooperare” în cadrul proiectului „Aventură prin lectură”, inițiat și finanțat de Fundația United Way România și implementat de Asociația „Paradigme Educaționale”. Proiectul s-a desfășurat anul trecut, din februarie până în decembrie, scopul acestuia fiind de a preveni și combate riscul de analfabetism funcțional în rândul copiilor aflați în situație de vulnerabilitate, prin asigurarea accesului la activități specifice de literație”, se arată într-un comunicat de presă al organizatorilor.

Proiectul a fost implementat în trei comunități din mediul rural, la Curcani, Valea Roșie/
Mitreni și Fundeni și a urmărit ”prevenirea și combaterea riscului de analfabetism funcțional în rândul a 60 de copii din fiecare comunitate, aflați în situație de vulnerabilitate socio-economică sau risc de abandon școlar, prin asigurarea accesului la activități specifice de literație”, se precizează în comunicat.

”Am avut ca obiective dezvoltarea literației la copiii aflați în situație de vulnerabilitate din școlile partenere în proiect, creșterea accesului cadrelor didactice la cursuri de formare profesională care vizează abilitarea acestora pentru susținerea unui demers didactic care să conducă la dezvoltarea competențelor de literație la elevi și creșterea gradului de conștientizare a părinților privind necesitatea stimulării lecturii la copii.

Timp de opt luni, cei 180 de copii au primit o masă caldă, rechizite la începutul anului școlar, încălțăminte pentru zilele friguroase și pachete cu surprize de Crăciun, dar și sprijin din partea comunității, a voluntarilor care s-au alăturat proiectului inițiat și finanțat de către Fundația United Way România”, arată sursa citată.

Conform organizatorilor, fiecare copil selectat pentru a participa la activitățile proiectului a fost subiectul unei evaluări a nivelului de literație, folosindu-se instrumentul de evaluare oferit gratuit de platforma Brio, secțiunea Literație, evaluarea făcându-se online, sub supravegherea specialistului educațional (cadrului didactic), membru al echipei de implementare, și a voluntarilor.

”Copiii au descoperit tainele lecturii, a stării de bine, au învățat că a citi este distractiv când ești împreună cu ceilalți, au legat prietenii, ghidați de prof. Artimon Oana Daniela, prof. Dragnea Mariana, prof. Sandu Mariana, prof. Gațea Ana Maria, prof. Neagu Mariana, prof. Măglașu Maria Magdalena, prof.Dumitrache Emilia, prof. Matei Vasilica, prof. Ispas Niculina, cadre didactice dedicate de la Școala Gimnazială Curcani, Școala Gimnazială Valea Roșie/ Mitreni, Școala Gimnazială Fundeni, alături de profesori voluntari și membri ai comunității (Onisor Georgiana, Cristea Carmen Mihaela, Voicu Mariana, Mocanu Andreea, Stancu Nicoleta, Dorobanțu Viforel), Asociația Green Space Oltenița, Vetreneanu Luciana – Ambulanța Oltenița, Dumitrache Roberta, Mocanu Vasilica, Codrea Mirela, foste eleve ale Școlii Gimnaziale nr.1 Valea Roșie și ale Școlii Gimnaziale nr.2 Mitreni, domnul primar al comunei Valea Roșie, care a fost un membru activ al proiectului nostru.

Copiii au explorat lumea magică a poveștilor. Au desfășurat în fiecare săptămână activități de literație și scriere. Au descoperit că învățarea se poate realiza și prin joacă și bucurie și că școala poate fi privită altfel, cu bucurie. Au realizat activități de dezvoltare personală pornind de la povești, au introdus un ritual de citire în activitatea lor zilnică și au fost motivați să colaboreze și să lucreze împreună. Au vorbit despre empatie, recunoștință și au trăit împreună o paletă largă de emoții”, se menționează în comunicat.

Organizatorii mai spun că, în cadrul proiectului, au fost amenajate patru spații de lectură și s-a continuat ”îmbunătățirea centrelor de lectură în fiecare dintre cele trei școli cu covorașe pentru elevi, materiale de birotică și papetărie pentru desfășurarea atelierelor de lucru, jocuri educaționale, cărți, table de lucru pentru activitățile de captare a atenției și legătura cu conținuturile avute”: ”Profesorii, elevii se bucură de bibliotecile care sunt accesibile atât pentru elevii clasei, cât și pentru cei din școală. Cadrele didactice din școli și elevii au donat și ei cărți pentru clubul de lectură.”

Potrivit inițiatorilor, aventura prin lectură a continuat și în afara sălii de clasă prin drumeții, ”pentru unii copilași fiind primele ieșiri din localitatea natală, prima dată când au fost la un muzeu, la bibliotecă, la grădină zoologică, la un film sau prima dată cand au mâncat în oraș”:

”Mult așteptata excursie la munte i-a determinat pe elevi să se documenteze în ceea ce privește dinozaurii, aspecte teoretice și, implicit, să observe într-un cadru natural diferite specii de dinozauri, ”Dino Park” fiind o mare atracție pentru ei. Au participat cu plăcere la excursie, au împărtășit cunoștințele, completându-le printr-o dezbatere de grup. Pentru că s-au implicat activ, copiii au fost răsplătiți cu câte un dinozaur în miniatură (jucărie), spre bucuria lor. După ce au vizitat lumea dinozaurilor, au continuat aventura printr-o drumeție către Castelul Peleș. Au admirat natura și au socializat frumos.”

Organizatorii arată că buna prezență a elevilor la ateliere s-a datorat și mesei calde de la începutul fiecărei activități: ”Masa caldă a elevilor, asigurată de producători locali, constituie un plus în acest proiect, fără de care nu credem că prezența ar fi așa de bună, drept pentru care considerăm că este extrem de importantă.”

Totodată, în cadrul proiectului au fost desfășurate întâlniri cu părinții – ”Cafenea literară”, unde a fost dezbătută activitatea desfășurată de cei mici în cadrul cluburilor de lectură ale proiectului, a fost subliniată importanța continuării activităților de stimulare a literației acasă, împreună cu cei mici, dar și necesitatea implicării familiei ca voluntari la atelierele desfășurate, analizând părțile bune și mai puțin bune ale proiectului.

”Asociația <Paradigme Educaționale> Călărași (președinte Grozavu Floriana Ștefania, vicepreședinte Nicoiu Alexandra) dorește să susțină și contribuie la îmbunătățirea mediului educațional din județul Călărași și mulțumește pe această cale sprijinului oferit de Fundația United Way România pentru faptul că a făcut posibilă implementarea acestui proiect deosebit în județul nostru, partenerilor și colaboratorilor lor pentru darurile oferite de Crăciun, început de an școlar și domnului Felix Godeanu (președinte coordonator A.P.E. Craiova) care ne-a ajutat în toată această perioadă, dar și tuturor oamenilor de bine care s-au alăturat demersurilor noastre. Mulțumim firmelor de catering din Valea Roșie, Curcani și Brănești, care au oferit hrană mereu proaspătă și atât de importantă desfășurării atelierelor micuților (domnilor Ion Speranță, Cristi Ichim, Negoianu Cristian)”, se arată în încheierea comunicatului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.