Scrisoare deschisă către ministrul Educației: Doi învățători, susținuți de elevi, părinți și profesori, solicită dotarea tuturor sălilor de clasă cu minibiblioteci

2
Învățătorii Mirela Spiță și Nicu Bujor, la Școala Gimnazială Sănduleni unde, în cadrul proiectului ”Provocarte”, au fost donate cărți și o minibibliotecă mobilă

Peste 400 de profesori, elevi și părinți din Bacău au semnat o scrisoare deschisă în care cer ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, inițierea unui program guvernamental de promovare și susținere a lecturii în școli și licee și dotarea tuturor sălilor de clasă cu minibiblioteci și cărți noi. Demersul aparține învățătorilor Mirela Spiță și Nicu Bujor, inițiatorii proiectului ”Provocarte”, în care elevii din patru clase primare din mediul rural au primit anul trecut peste 250 de cărți noi și minibiblioteci mobile.

Scrisoarea deschisă este însoțită de 429 de semnături ale profesorilor, elevilor și părinților care susțin inițiativa lansată de cei doi învățători, pornită din dorința de a aduce copiii mai aproape de carte. Pentru ”prea mulți copii, din prea multe școli, din prea multe clase”, cărțile sunt ”inaccesibile”, sunt un ”lux” – se arată în scrisoare, semnalând că în o treime dintre școlile rurale nu există biblioteci, iar în multe dintre școlile în care există, acestea sunt slab dotate, ”cu fond de carte învechită, cu exemplare neatractive, care au căpătat miros neplăcut din cauza timpului”.

Mirela Spiță, învățătoare la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” din Bacău și profesor Merito 2020, spune că dacă fiecare sală de clasă ar fi dotată cu câte o minibibliotecă echipată cu cărți noi, procentul elevilor care citesc va crește. Învățătoarea explică cum a pornit ideea de a dota săli de clasă din mediul rural cu minibiblioteci și cărți în cadrul proiectul ”Provocarte” și ce așteptări au semnatarii scrisorii de la ministrul Educației.

”Vecinii mei, în majoritate, au început să recicleze resturile menajere doar în momentul în care lângă FIECARE scară de bloc au apărut containere pentru reciclare, vesel colorate. Înainte de asta, nu știu dacă eram câțiva care să ne deplasăm până la colțul străzii, unde se afla singurul container, sau care să umplem uneori portbagajele cu PET-uri sau cartoane, să le transportăm spre locuri special amenajate. M-am întrebat atunci: de ce să nu folosesc experiența și în cazul lecturii? Dacă fiecare sală de clasă ar fi dotată cu câte o minibibliotecă echipată cu cărți noi, vesel colorate, procentul elevilor care citesc cu siguranța va crește!

Demersul a început în acest an școlar. Prin efort comun al unei comunități de cititori, am oferit bucurie elevilor din patru clase din mediul rural, dăruind peste 250 de cărți noi și minibiblioteci mobile. Dar sunt atâția elevi care nu au șansa să deschidă o carte bună, să cunoască bucuria lecturii unui volum nou! Consider că soluția se află la administrațiile locale și la minister: să finanțeze programe pentru stimularea lecturii, dotând fiecare sală de clasă cu minibiblioteci echipate cu cărți.

Scrisoarea deschisă este soluția firească a unui demers administrativ blocat în birourile unor primării. Rezultatele pozitive ale proiectului național „Citește-mi 100 de povești”, demarat de minister în grădinițe, ne încurajează pe noi, cei 429 de semnatari, să propunem inițierea unui program guvernamental de încurajare a lecturii și în școli și în licee. Considerăm că intră în datoria unui Profesor să creeze elevului șanse reale să obțină performanțe individuale. Să spunem împreună: DA, SE POATE. ELEVII CITESC!”, declară Mirela Spiță.

La rândul său, Nicu Bujor, învățător la Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Bacău, spune că un program derulat la nivel național este soluția cea mai potrivită pentru ca toți elevii să beneficieze de cărți și minibiblioteci în sălile de clasă în care învață.

”În cadrul proiectului PROVOCARTE, am reușit în trei luni de zile să dotăm 4 clase din mediul rural cu câte o minibibliotecă. În medie câte 1,3 pe lună. Dacă sunt peste 6.000 de unități școlare și presupunem că jumătate sunt în mediul rural, la un calcul matematic aproximativ ar rezulta că prin activitățile desfășurate de noi în cadrul proiectului PROVOCARTE am reuși să ajungem în celelalte clase de elevi din țară în…325 de ani… Și din aceste motiv considerăm că cel mai potrivit ar fi ca lucrurile acestea să se facă printr-un program la nivel național, în felul acesta să economisim ceva timp. Sper”, precizează Nicu Bujor.

Scrisoarea deschisă adresată ministrului Educației: 

”Domnule Ministru,

Cu respect, vă aducem la cunoștință următoarele:

Inspectoratul Școlar Județean Bacău distribuie către școlile din teritoriu documentul intitulat
„Scrisoare metodică”, înregistrat cu nr. 8667/27.09.2021. Pe lângă multe repere privind desfășurarea activității în anul școlar 2021-2022 în învățământul primar, al căror scop este creșterea calității actului de instruire, Capitolul al IV-lea al documentului prevede recomandarea ca un cadru didactic să amenajeze în sala de clasa un spațiu pentru lectură, cu minibibliotecă utilizată pentru popularizare de carte și pentru facilitarea lecturii.

Salutăm recomandarea inspectoratului! Înțelegem că lectura are rol incontestabil în formarea personalității, fiind esențială în dezvoltarea intelectuală a elevilor. În ceea ce privește dotarea sălilor de clasă, considerăm că nu poate cădea în sarcina cadrului didactic nicio achiziție de mijloace didactice, cu atât mai puțin achiziționarea de rafturi pentru bibliotecă.

În urma sondajelor efectuate online, am constatat că în o treime dintre școlile rurale nu există biblioteci. În multe dintre școlile în care există, sunt slab dotate, cu fond de carte învechită, cu exemplare neatractive, care au căpătat miros neplăcut din cauza timpului. Primăriile amână alocarea fondurilor pentru achiziții de carte. În multe dintre școlile din mediul rural, bibliotecara are mai multe sarcini de serviciu, ceea ce conduce la diminuarea timpului de calitate acordat principalei responsabilități; implicit accesul limitat al elevilor la carte. Părinții din zone defavorizate nu susțin financiar lectura.

De aceea, noi, echipa Proiectului educațional PROVOCARTE, am căutat soluții la problemele identificate. Am provocat 33 de profesori din județul Bacău să amenajeze minibiblioteci echipate cu cel puțin 50 de volume și am constatat că, pentru o singură sală de clasă, valoarea minimă se ridică la 1650 lei. Pentru că lipsa banilor este problema care împiedică punerea în aplicare a recomandării inspectoratului, prin efort comun, cu o mobilizare de grup și susținuți de o întreagă comunitate care a înțeles importanța lecturii pentru educația oricărui copil, am reușit cu greu, în trei luni de zile, să obținem donații de cărți noi și atrăgătoare, de minibiblioteci, și să dotăm 4 clase primare din mediul rural cu rafturi mobile echipate cu cărți.

Ne-am bucurat pentru elevii de 7-10 ani din cele 4 clase aflate în zone defavorizate, deși ne
sunt sufletele triste pentru că nu putem face asta pentru toate clasele din județ, din țară. Sunt încă prea mulți copii, din prea multe școli, din prea multe clase, pentru care cărțile sunt inaccesibile,… lux.

Pârghiile nu sunt la noi. Considerăm că pârghiile sunt la dumneavoastră. Dumneavoastră puteți face asta. Ca persoană învestită. Ca instituție. Ca om. Rezultatele pozitive ale Proiectului național „Citește-mi o sută de povești” ne determină să vă propunem să inițiați un program guvernamental pentru promovarea și susținerea lecturii în școli. Puteți schimba istoria educației și destinul elevilor, făcându-le cartea accesibilă, dotând fiecare sală de clasă cu minibiblioteci și cărți noi, folosind bani din bugetul ministerului. Vă provocăm să ne fiți alături: un educator care ajută un alt educator, pentru ca toți elevii din țară să beneficieze de lectură, în vederea împlinii dezideratului ca fiecare copil să dispună de un fond de carte aflat la îndemână, chiar în sala lui de clasă.

Cu încredere că veți accepta PROVOCAR(T)EA, semnăm noi, echipa Proiectului educațional PROVOCARTE, prin reprezentanții noștri, profesor MERITO Mirela Spiță, profesor Nicu Bujor.”

PROVOCARTE este un proiect educațional, inițiat de profesorii Mirela Spiță și Nicu Bujor, ce își propune stimularea lecturii în rândul elevilor și dotarea sălilor de clasă din învățământul primar din județul Bacău cu minibiblioteci echipate cu cărți. În decembrie 2021, 103 cărți și o minibibliotecă mobilă au fost donate elevilor de la Școala Gimnazială Sănduleni (foto).

Citește și: Copiii încep ora cu dans și rezolvă „povești matematice”. Învățătorul îi face să vină cu drag la școală și aplică metode descoperite împreună

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.