Cum ar trebui să arate structura anului școlar. Elevii, invitați să răspundă la patru întrebări – chestionar CNE

0

Consiliul Național al Elevilor (CNE) a lansat un sondaj în care elevii sunt invitați să își exprime punctul de vedere cu privire la structura anului școlar. Elevii sunt întrebați dacă susțin o structură a anului școlar bazată pe semestre sau trimestre, în ce zi ar trebui să înceapă școala (luni sau vineri), în ce săptămână din luna septembrie (prima sau a doua săptămână) și cât de lungă ar trebui să fie vacanța de iarnă (de două sau de trei săptămâni).

CNE a inițiat această consultare după ce proiectul privind aprobarea structurii fixe a anului școlar a fost dezbătut în cadrul Comisiei de învățământ din Senat, senatorii stabilind ca data de începere a cursurilor să fie 15 septembrie.

”Suntem de părere că, pentru a ne asigura că măsura reflectă nevoile actorilor implicați în procesul educațional, este necesară o amplă consultare a elevilor pe care îi reprezentăm. Astfel, invităm toți elevii din România să se angreneze în această consultare și, urmărind materialul pregătit de Consiliul Național al Elevilor, să aleagă soluția pe care o consideră optimă pentru structura anului școlar”, se arată pe pagina de Facebook a Consiliului Național al Elevilor.

Elevii sunt invitați să își exprime opinia până în data de 7 martie, ora 23:59. Chestionarul îl găsiți AICI

Cele patru întrebări sunt:

  1. Susțineți o structură a anului școlar bazată pe semestre sau trimestre? (Semestre/ Trimestre)
  2. Când doriți să înceapă cursurile aferente anului școlar (ziua săptămânii)? (Vineri/ Luni)
  3. Când doriți să înceapă cursurile aferente anului școlar (săptămâna)? (În prima săptămână din luna septembrie / În a doua săptămână din luna septembrie)
  4. Cât de lungă doriți să fie vacanța de iarnă? (Vacanță de 2 săptămâni/ Vacanță de 3 săptămâni)

Consiliul Național al Elevilor a pus la dispoziția elevilor și un document informativ care cuprinde avantajele și dezavantajele propunerilor:

Pasul I. Semestre sau trimestre?

Varianta propusă: semestre

Avantaje

      • similitudinea cu anul universitar;
      • este o structură cu care deja s-au obișnuit persoanele care formează sistemul educațional;
      • 2 teze, în loc de 3;

Dezavantaje

      • fenomenul fuga după note;
      • posibilitatea ca cele două semestre să fie echilibrate este scăzută

Varianta propusă: trimestre

Avantaje

      • o mai mare flexibilitate, coerență în structura anului școlar;
      • s-ar elimina frica de a nu se încheia semestrul în mod abrupt, fără ca elevii să apuce să își obțină notele necesare;
      • descentralizarea programei școlare;
      • deși s-ar susține 3 teze, acestea ar îngloba mai puțină materie decât în varianta structurii bazate pe semestre.

Dezavantaje

      • o schimbare reală de paradigmă, care nu ar fi îmbrățișată de opinia populară;
      • 3 teze, în loc de 2

Pasul II. Când vrem să înceapă cursurile aferente anului școlar (ziua săptămânii)?

Varianta propusă: Vineri

Avantaje

      • ar permite ca în prima zi a săptămânii următoare elevul să poată intra direct în procesul instructiv-educativ, iar formalitățile inutile s-ar reduce drastic

Dezavantaje

      • reprezintă o schimbare de paradigmă și va fi mai acceptată mai greu de opinia publică

Varianta propusă: luni

Avantaje

      • este o variantă cu care sistemul educațional s-a acomodat, reprezintă rutina

Dezavantaje

      • o zi dedicată exclusiv festivismului, serbărilor, la finalul căreia elevul nu rămâne cu nimic

Pasul III. Când vrem să înceapă cursurile aferente anului școlar (săptămâna din luna septembrie)?

Varianta propusă: în prima săptămână a lunii septembrie  (între 1 și 7 septembrie)

Avantaje

      • cursurile nu ar mai continua în luna iunie, astfel nu s-ar mai tergiversa examenele naționale și nici cursurile urmate de elevii din învățământul profesional și tehnic

Dezavantaje

      • profesorii s-ar întoarce mai devreme la școală, fapt care ar aduce engagement negativ pentru Consiliul Elevilor

Varianta propusă: în a doua săptămână a lunii septembrie (între 8 și 14 septembrie)

Avantaje

      • o structură echilibrată, care ar putea convinge opinia publică;
      • examenele naționale și cursurile urmate de elevii din învățământul profesional și tehnic nu s-ar mai tergiversa

Dezavantaje

      • cursurile ar continua în luna iunie, însă nu mai târziu de a doua săptămână din această lună

Pasul IV. Vacanța de iarnă

Varianta propusă: vacanță de 3 săptămâni

Avantaje

      • structură eficientă, care nu fragmentează actul educațional;
      • din punct de vedere economic și social, este o structură echilibrată, iar elevii nu ar mai trebui să petreacă atât de mult timp în frig (mai ales în cazul școlilor din medii defavorizate);
      • fondurile utilizate pentru încălzirea școlilor ar putea fi utilizate în alt mod (de exemplu, dotarea laboratoarelor)

Dezavantaje

      • în cazul trimestrelor, nu există dezavantaje, dar în cazul semestrelor, o astfel de structură duce la un dezechilibru între semestre

Varianta propusă: vacanță de 2 săptămâni, urmată de o vacanță intersemestrială (valabilă doar în cazul structurii semestriale)

Avantaje

      • o astfel de structură presupune echilibru între semestre;

Dezavantaje

      • elevii trebuie să petreacă mult timp în frig (mai ales în cazul școlilor din medii defavorizate, unde nu există sisteme de încălzire);
      • fragmentare excesivă a actului educațional, elevii nu dau același randament în timpul orelor de curs și se concentrează doar pe a obține note.

Consiliul Național al Elevilor a susținut în repetate rânduri începerea cursurilor anului școlar în data de 1 septembrie. În anul școlar 2020-2021, școala va începe pe 14 septembrie, conform deciziei Ministerului Educației.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.