Consiliul Județean al Elevilor Iași se opune ”vehement” fenomenului de segregare a romilor în mediul școlar

0
Foto: pixabay.com

Consiliul Județean al Elevilor Iași a reacționat ca urmare a fenomenului de segregare a romilor în mediul școlar, sesizat în cazul Școlii Gimnaziale „Bogdan Petriceicu Haşdeu“ și al Școlii Gimnaziale „Ion Neculce“. Elevii cer ”sancționarea conducerilor școlilor responsabile de actul segregării elevilor de etnie romă și adoptarea unor măsuri urgente pentru integrarea corespunzătoare a acestora în colectiv”.

”Consiliul Județean al Elevilor Iași, structura de reprezentare a elevilor la nivelul județului Iași, se opune vehement fenomenului de segregare a romilor în mediul școlar, sesizat în cazul Școlii Gimnaziale „Bogdan Petriceicu Haşdeu“ și al Școlii Gimnaziale „Ion Neculce“, și trage un semnal de alarmă cu privire la lipsa de implicare și indiferența manifestată de Inspectoratul Școlar Județean Iași în această situație”, se arată într-un comunicat de presă al Consiliul Județean al Elevilor Iași.

”În urmă cu câteva zile, a fost semnalat public faptul că în cadrul Şcolii „Bogdan Petriceicu Haşdeu“, cei mai mulți elevi de etnie romă înscrişi la acea unitate de învăţământ au fost repartizaţi într-un singur corp de clădire. Simultan, la a doua școală menționată, unde sunt înscriși îndeosebi elevi de etnie romă, clasele au un efectiv subdimensionat, de aproximativ 13-15 elevi. La pol opus se află Școala „Titu Maiorescu”, aflată în apropiere, în cazul căreia clasele au depășit efectivele maxime de elevi. Un etaj de la Școala Gimnazială „Ion Neculce“ a fost raportat ca fiind folosit în acest moment de elevi din învăţământul primar de la Școala „Titu Maiorescu“, iar reprezentanţii comunităţii rome din Iaşi susțin că s-a decis ca elevii romi să aibă pauze la ore diferite pentru a nu interacţiona cu ceilalţi elevi.

Educația incluzivă de calitate este esențială pentru un sistem de învățământ bun, un sistem de învățământ care să reușească să formeze corespunzător viitorii adulți, fără a le încălca drepturile, asigurând un mediu primitor și tolerant de dezvoltare, care să faciliteze un proces de învățare real, cu efecte pozitive pe termen lung. În contextul în care discriminarea încă se regăsește în mediul școlar, iar autoritățile nu fac nimic în această privință, ci, dimpotrivă, aleg să mușamalizeze cazurile de acest fel, nu se poate vorbi despre un sistem educațional calitativ.

„Problematizarea discriminării în România a fost adusă în prim-plan de multe ONG-uri, dar niciodată luată în considerare de decidenți. În contextul în care actorii implicați în sistemul educational, și nu numai, nu au disponibilitatea de a trece peste preconcepții, de a dori să cerceteze dincolo de etichete și de a da o șansă zonelor vulnerabile, ajungem într-o stare alarmantă: copiii au de suferit din cauza comportamentelor adulților (ce uneori se oglindesc în manifestările noilor generații), încălcându-se drepturi fundamentale, precum dreptul la educație.

Stimați părinți, îndrumați-vă copiii să-și iubească semenii, iar dragi colegi, oricând sesizati un caz de discriminare, nu rămâneți simpli martori, pentru a vă transforma în complici. Sesizați mai departe un asemenea caz și susțineți-vă colegii care sunt victimele unui astfel de fenomen.

Consiliul Județean al Elevilor Iași face apel către toți decidenții pentru a adopta strategii de combatere a discriminării”, declară Alina Sava, secretar al Consiliului Județean al Elevilor Iași.

Considerăm situația ca fiind inacceptabilă, motiv pentru care solicităm sancționarea conducerilor școlilor responsabile de actul segregării elevilor de etnie romă și adoptarea unor măsuri urgente pentru integrarea corespunzătoare a acestora în colectiv.

De asemenea, somăm Inspectoratul Școlar Județean Iași să se asigure că evenimentele nu se vor repeta și să ia atitudine în privința fenomenului de segregare de la nivelul județului.”

Asociație: Elevii romi au pauze la intervale orare diferite față de ceilalți

Asociația Partida Romilor „Pro Europa” acuza, zilele trecute, că elevii romi sau cu cerințe speciale ai unor școli din Iași au pauze la intervale orare diferite față de alți elevi care învață în aceeași clădire, scrie Mediafax.

Situația școlară de la două unități de învățământ din Iași a fost sesizată în repetate rânduri de către asociație atât conducerii Inspectoratului Școlar, cât și Prefecturii. Potrivit președintelui filialei ieșene a asociației, la Școala Ion Neculce din Iași sunt trimiși preponderent elevi romi și cu cerințe speciale, deși nu ar fi arondați școlii. În același corp de clădire învăță, din cauza lipsei de spațiu, și elevii unei alte școli, aflată la doar 400 de metri distanță.

Elevii sunt înmatriculați la Școala Titu Maiorescu, dar neavând spațiu suficient, câteva clase au fost mutate la Școala Ion Neculce. Au personalitate juridică diferită. Într-o școală funcționează două. Școala Ion Neculce are număr redus de elevi, sunt clase cu 13-20 elevi, câte o clasă pe serie, iar Școala Titu Maiorescu are 5-7 clase pe serie si nu are spațiu, în schimb i se alocă foarte multe clase, deși cele două instituții sunt în același areal. Școala Titu Maiorescu este o școală elitistă din punct de vedere al părinților și are chiar și 37 de elevi în clasă. Elevii celor două școli au și pauze în intervale diferite”, spunea Elena Motaș, președintele filialei ieșene a asociației.

Potrivit acesteia, la Școala Ion Neculce sunt copii romi și cu cerințe speciale, motiv pentru care unitatea de învățământ este ocolită. „Arondarea pe care o face Inspectoratul este defectuoasă”, a precizat Motaș.

„Străzile din zonă care au case naționalizate au fost arondate Școlii Ion Neculce, aici vin în general copii care nu sunt primiți de alții, preponderent cei romi sunt trimiși la Școala Ion Neculce. Școala este cunoscută în Iași ca școala de țigani. ISJ o numește școală integratoare”, a declarat Elena Motaș.

Aceasta a spus că deși a sesizat această problemă la ISJ și Prefectură nu s-a luat nicio măsură, astfel încât asociația a depus o reclamație și la CNCD, în martie anul acesta.

„Solicit constatarea și sancționarea Inspectoratului Școlar Județean Iași pentru segregarea școlară pe criteriul etnic, socio-economic și de performanță. (…) În fapt, la începutul anului școlar 2018-2019, un număr de 122 de elevi repartizați în șase colective de clase pregătitoare înscrise la Școala Titu Maiorescu Iași au fost mutați în spațiul Școlii Ion Neculce din același oraș deoarece nu aveau spații pentru aceste clase. Cazul despre care v-am povestit ar putea fi pus sub titulatura <două lumi într-o singură școală>”, se arată în sesizarea depusă de Elena Motaș la CNCD.

În replică, reprezentanții Inspectoratului Școlar Iași au spus că situația a fost verificată de către Ministerul Educației Naționale, iar acuzațiile aduse s-au dovedit a fi false.

„Niciuna dintre situațiile sesizate de către reprezentanții Partidei Romilor Pro Europa – filiala Iași, în speță de doamna Elena Motaș, nu se confirmă, acest lucru fiind constatat de către reprezentanții MEN care au efectuat verificări la fața locului, având întâlniri comune cu echipa de conducere a ISJ Iași, cu directorii unităților de învățământ implicate, cu reprezentanți ai părinților, cu elevi din toate școlile acuzate public de existența fenomenului de segregare școlară. Din raportul transmis de MEN către ISJ Iași reiese clar faptul că ISJ Iași nu a încălcat legislația în vigoare în niciuna din situațiile prezentate public de către Partida Romilor Pro Europa, prin reprezentanta acesteia, doamna Elena Motaș”, se arăta într-un comunicat de presă al ISJ Iași.

Potrivit acestuia, cele cinci clase pregătitoare de la Școala Gimnazială Titu Maiorescu își desfășoară activitatea în incinta Școlii Gimnaziale Ion Neculce pe același palier unde funcționează o clasă pregătitoare a Școlii Gimnaziale Ion Neculce, iar toate aceste clase beneficiază de pauze în același timp. „Mai mult decât atât, elevii celor două școli derulează activități extracurriculare comune, incluse în proiectul educativ <Ne jucăm împreună>, proiect inițiat de cadrele didactice din cele două unități de învățământ. Considerăm că această formă de colaborare dintre cele două școli este un exemplu de bună practică, de incluziune școlară și sub nicio formă nu poate fi vorba de segregare”, se mai arată în comunicatul ISJ. (sursa: Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.