Programul-pilot de testare standardizată – rezultate: ”Marea masă a elevilor testați sunt în zona de performanță limitată” (raport)

0

REZULTATE TESTARE STANDARDIZATĂ. Marea masă a elevilor testați sunt în zona de performanță limitată (aproximativ 50%), 20% dintre elevi se află în zona de risc educațional și doar 1-2% se află în zona de excelență, arată rezultatele programului pilot de testare standardizată a elevilor, desfășurat la sfârșitul lunii mai – începutul lunii iunie a.c., în 526 de școli din țară. 

Ministerul Educației a anunțat, vineri, publicarea rezultatelor programului-pilot de testare standardizată, organizat în perioada 30 mai – 8 iunie 2022, în parteneriat cu Brio, la Limba română, Matematică și Istorie pentru toate ciclurile de învățământ (primar, gimnazial și liceal), cu excepția elevilor din anii terminali, în 526 de școli.

Potrivit Raportului național de evaluare, publicat de Ministerul Educației, au fost administrate în total 280.237 de teste (85% din totalul testelor programate), dintre care: la Limba română – 138.895 de teste, la Matematică – 130.558 de teste și la Istorie – 14.375 de teste. În document se mai arată că absenteismul a fost mult mai mare în mediul rural decât în mediul urban (14.1% față de 8.2%).

În ceea ce privește rezultatele, concluziile raportului sunt următoarele, potrivit unui comunicat de presă transmis de Brio:

  • În urma administrării testelor, s-a constatat că un volum mare din populația testată se află în zona de risc educațional (aproximativ 20%). Totodată, jumătate din masa elevilor testați sunt în zona de performanță limitată. Chiar și în condițiile unui eșantion selectat peste media națională, rezultatele arată un volum extrem de mic de elevi în  zona de excelență (aprox. 1-2%).
  • În ceea ce privește diferențele de gen, fetele sunt mai bune decât băieții la Limba Română, iar diferențierea se accentuează pe măsură ce elevii avansează în clase superioare. De asemenea, fetele înregistrează procente mai mari în categoria „Excelență” la nivelul tuturor claselor, spre deosebire de băieți. Această caracteristică este neclară, însă, la Matematică, unde când fetele, când băieții au scor mai mare. În ceea ce privește Istoria, băieții sunt mai buni decât fetele, prezența lor în categoria „Excelență” este mai înaltă decât cea a fetelor.
  • Raportul mai arată că suntem în fața unui decalaj consistent în defavoarea mediului rural: acest decalaj este pervaziv, la toate clasele și la toate materiile. La Limba Română și Matematică diferența este de aproximativ 5% (în medie), în timp ce la Istorie acesta este de circa 10%. Procente semnificativ mai mari din mediul rural se află în zona de risc educațional și de performanță limitată.
  • Cele mai mari procente la nivelul tuturor ciclurilor școlare și la toate materiile testate sunt înregistrate în categoria „Performanță limitată”, aceasta fiind urmată de categoria „Performanță bună”.
  • La Limba Română, în ceea ce privește situația de risc, cel mai mic procent care se încadrează aici este cel al elevilor din clasa a XI-a (9,32%), lucru care se repetă și în cazul categoriei de excelență, unde din nou cel mai mic procent se înregistrează la elevii de aceeași clasă (0,97%).
  • În ceea ce privește situația de risc la disciplina Matematică, cel mai mic procent care se încadrează aici este cel al elevilor din clasa a XI-a (19,92%), în timp ce în cazul categoriei de excelență, cel mai mic procent se înregistrează la clasa a IV-a (2,02%).
  • În urma efectuării sesiunilor de testare la Istorie, cel mai mic procent în situație de risc este cel al elevilor din clasa a XI-a (10,16%), similar cu ce se întâmplă în cazul categoriei de excelență, unde cel mai mic procent se înregistrează la aceeași clasă (1,21%).
  • Distribuția scorurilor medii obținute la Limba Română la nivelul țării, în funcție de județul de proveniență, arată că cele mai mari rezultate medii obținute se înregistrează în județele Galați, Prahova, Buzău etc., cele mai mici scoruri medii fiind obținute în județele Arad, Mureș și Harghita.
  • La Matematică, cele mai mari rezultate medii se înregistrează în județele Vâlcea, Dolj, Galați, cele mai mici scoruri medii fiind în județele Arad, Sibiu și Mehedinți, în timp ce la Istorie cele mai bune rezultate medii sunt obținute în județele Satu-Mare, Galați, Buzău, iar cele mai mici scoruri medii sunt în județele Harghita, Maramureș și Giurgiu.
  • În ce privește reacțiile elevilor la acest pilot, acestea au fost în general pozitive și puternic corelate cu performanța avută. Subiectele au părut mai grele la Matematică si la Istorie decât la Limba Română. La Istorie,  reacția a fost ceva mai rezervată, cel mai probabil din cauză că elevii nu sunt testați în mod curent în acest fel la clasă, ci prin subiecte expozitive. La Matematică, reacția a fost de asemenea mai rezervată, în mod special la liceu și în mod special la cei cu doar 2 ore pe săptămână. Elevii au fost favorabili cu privire la testarea digitalizată.

Rezultatele privind scorurile totale obținute la nivelul țării (raport)

Potrivit Brio, scorurile sub 40 descriu o zonă de risc masiv pentru elevii respectivi: risc de abandon școlar, risc de nepromovare, risc de a nu putea promova examenele (Evaluare Națională sau Bacalaureat) sau în risc de a nu putea înțelege componente ale materiei.

Scorurile între 40 și 75 descriu o zonă de funcționalitate limitată: elevii reușesc să opereze cu noțiunile cuprinse în materie și reușesc să rezolve probleme fundamentale, fără însă a avea fluența și familiaritatea necesare, pentru a putea fi siguri că performanța aceasta este constantă.

Scorurile între 75 și 95 descriu o zonă de funcționalitate bună: elevii sunt familiari și fluenți cu materia și rezolvă cu relativă lejeritate probleme, chiar de complexitate mai ridicată.

Scorurile peste 95 descriu o zonă de excelență: elevii sunt nu doar în elementul lor în respectiva materie, ci manifestă și elemente de creativitate individuală, abordând inclusiv probleme nefamiliare și complexe, cu potențial mare de performanță superioară.

Limba română

  • distribuția scorurilor medii obținute de elevi în urma efectuării sesiunilor de testare la Limba Română: cel mai mare rezultat obținut se înregistrează la clasa a 11-a, iar cel mai mic rezultat este înregistrat la clasa 1.

  • categoriile de risc/performanță în care se încadrează elevii pe baza scorurilor obținute în cadrul programului: cele mai mari procente (la nivelul tuturor ciclurilor școlare) sunt înregistrate în categoria „Performanță limitată”, aceasta fiind urmată de categoria „Performanță bună”. În ceea ce privește situația de risc, cel mai mic procent care se încadrează aici este cel al elevilor din clasa a 11-a, lucru care se repetă și în cazul categoriei de excelență, unde din nou cel mai mic procent se înregistrează la clasa a 11-a.

Matematică

  • distribuția scorurilor medii obținute de elevi în urma efectuării sesiunilor de testare la Matematică: spre deosebire de Limba Română, cel mai mare rezultat mediu obținut se
    înregistrează de această dată la clasa 1, iar cel mai mic rezultat este înregistrat la clasa a 3-a.

  • categoriile de risc/performanță în care se încadrează pe baza scorurilor obținute
    în cadrul programului: cele mai mari procente (la nivelul tuturor ciclurilor școlare) sunt înregistrate în categoria „Performanță limitată”, aceasta fiind urmată de categoria „Performanță bună”. În ceea ce privește situația de risc, cel mai mic procent care se încadrează aici este cel al elevilor din clasa a 11-a, în timp ce în cazul categoriei de excelență, cel mai mic procent se înregistrează la clasa a 4-a.

Istorie

  • distribuția scorurilor medii obținute de elevi în urma efectuării sesiunilor de testare la Istorie: cel mai mare rezultat mediu obținut se înregistrează la clasa a 9-a, iar cel mai mic rezultat este înregistrat la clasa a 10-a.

  • categoriile de risc/performanță în care se încadrează elevii, pornind de la scorurile obținute în cadrul Programului: cele mai mari procente (la nivelul celor trei clase școlare) sunt înregistrate în categoria „Performanță limitată”, aceasta fiind urmată de categoria „Performanță bună”. În ceea ce privește situația de risc, cel mai mic procent care se încadrează aici este cel al elevilor din clasa a 11-a, similar cu ce se întâmplă în cazul categoriei de excelență, unde cel mai mic procent se înregistrează la aceeași clasă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.