Gradul de reușită pe itemi la simularea Evaluării Naționale 2025. Română, subiectul al II-lea: 42% dintre elevi – punctaj 0 la redactarea compunerii

0

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat luni, 31 martie, odată cu sinteza rezultatelor înregistrate la simularea Evaluării Naționale 2025, și gradul de reușită pe itemi, la nivel național, pentru Limba și literatura română și Matematică. Conform analizei, la subiectul al doilea de la Română, unde elevii de clasa a VIII-a au avut de scris un text în care să prezinte mesajul poeziei ”Trezire” de Lucian Blaga, 41.85% dintre aceștia au avut punctaj zero la partea de redactare a compunerii. 

Rata de răspuns pe itemi la Limba și literatura română

Potrivit datelor centralizate de MEC, ponderea notelor mai mari sau egale cu 5, înregistrată la simularea probei de Limba și literatura română, este cea mai mică din ultimii 4 ani:

  • Simulare Evaluare Națională 2025 – note mai mari sau egale cu 5: 64,01%
  • Simulare Evaluare Națională 2024 – note mai mari sau egale cu 5: 73,98%
  • Simulare Evaluare Națională 2023 – note mai mari sau egale cu 5: 75,3%
  • Simulare Evaluare Națională 2022 – note mai mari sau egale cu 5: 70,53%

În acest an, la proba de Limba și literatura română, elevii de clasa a VIII-a au avut ca texte suport poezia ”Trezire” de Lucian Blaga și un fragment din ”Rezistența prin apicultură” de Cristina Ștefan. În analiza publicată de MEC este prezentată rata de răspuns pentru fiecare item: punctaj zero, parțial și maxim.

  • La Subiectul I A, cerința cu procentul cel mai mare de punctaj zero este 9 (asociere între poezia „Trezire” de Lucian Blaga și un alt text literar): 25,56%. Cele mai mari procente de punctaj parțial se  înregistrează la punctele 6 (felul rimei – 78.91%) și 8 (argumentarea – ”Crezi că, odată ce ai făcut o alegere, este bine să îți păstrezi opțiunea, indiferent de situație?” – 78.19%). 
  • La Subiectul I B, 86.35% dintre elevi au primit punctaj parțial la punctul 8 (scrierea formei corecte a cuvintelor), 65.80% la punctul 6 (alcătuirea unui enunț interogativ, în care substantivul „floarea-soarelui” să fie în cazul genitiv și un enunț asertiv, în care verbul „a apărea” să fie la modul condițional-optativ, timpul prezent ) și 60.31% la punctul 5 (selectarea pronumelui). La punctul 7 (”Completează cu o singură propoziție enunțul următor, precizând tipul raportului sintactic din fraza obținută: Alex nu s-a ocupat dintotdeauna de apicultură.”), 44.78% dintre elevi au primit punctaj zero.
  • La Subiectul al II-lea (mesajul poeziei/o semnificație a poeziei ”Trezire” de Lucian Blaga), pentru conținutul compunerii, 71.34% dintre elevi au primit punctaj parțial, 21.76% – punctaj zero și 6.90% – punctaj maxim. În schimb la redactarea compunerii, 47.45% au primit punctaj parțial, 41.85% – punctaj zero și 10.70% – punctaj maxim. 
Rata de răspuns pe itemi la Matematică
 
La Matematică, ponderea notelor peste 5 este cea mai mare din ultimii 4 ani, cu aproape 30% peste cea înregistrată anul trecut.
  • Simulare Evaluare Națională 2025 – note mai mari sau egale cu 5: 71,97%
  • Simulare Evaluare Națională 2024 – note mai mari sau egale cu 5: 42,37%
  • Simulare Evaluare Națională 2023 – note mai mari sau egale cu 5: 59,2%
  • Simulare Evaluare Națională 2022 – note mai mari sau egale cu 5: 60,58%
  • Subiectul I: la punctul 1 (”rezultatul calculului 25 – 2 · 5 este egal cu…”), 5.64% dintre elevi au avut punctaj zero, iar la punctul 2 (”numărul care reprezintă 10% din 50 este egal cu…), 14.49% au primit de asemenea punctaj zero. Ponderea cea mai mare a punctajului zero (41.01%) se înregistrează la punctul 4 (soluția ecuației).
  • Subiectul al II-lea: punctele cu ponderea cea mai mare de punctaj zero sunt 3 (32.47%), 5 (39.23%) și 6 (34.87%).
  • Subiectul al III-lea are ponderi ale punctajului zero de la 45.35% până la 91.50%.
Potrivit MEC, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare va efectua o analiză detaliată a răspunsurilor elevilor la fiecare item pentru ”a identifica gradul de dezvoltare a competențelor acestora, la nivel național”, analiza urmând să fie însoțită de recomandări de activități remediale.
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.