Ministrul Educației: „Contează foarte mult contextul în care se învață. De multe ori, abandonul școlar este legat și de mediul educațional”

0

Fenomenul abandonului școlar în învățământul preuniversitar este „dramatic”, iar printre factori se numără și cei sociali, faptul că ”unele școli arată rău, nu creează un mediu care să te încurajeze să înveți”, a declarat ministrul Educației, Daniel David, într-un interviu pentru Agerpres. „Contează foarte mult contextul în care se învață. De multe ori, abandonul școlar este legat și de mediul educațional. Dacă mediul arată rău, este fără dotări, nu te stimulează, nu te încurajează să înveți, sigur, alături de alți factori, acest lucru contribuie și la abandonul școlar”, a spus ministrul.

Daniel David a acordat un interviu agenției Agerpres în care vorbește despre prioritățile mandatului, despre examenele naționale, dar și despre dotările sau despre birocrația de care se lovesc profesorii. Ministrul a reamintit că a început să facă ” o diagnoză foarte atentă a întregului domeniu”, ale cărei rezultate vor fi prezentate la sfârșitul lunii mai. Câteva dintre întrebările și răspunsurile din interviu:

Agerpres: Cum considerați că ar trebui dotate școlile astfel încât toți elevii să aibă acces la învățământ modern, centrat pe elev și pe calitățile și abilitățile lui? Sunt încă școli din mediul rural care nu au nici măcar strictul necesar pentru derularea activității de învățământ.

Daniel David: Așa este. Există un proiect început la minister, nu l-am început eu. Eu mă bucur că există și mă bucur că eu sunt în faza cumva să-l implementez și să-l duc la bun sfârșit de dotare a școlilor cu materiale didactice, de dotare a unor laboratoare pe componenta digitală. Contează foarte mult contextul în care se învață. De multe ori abandonul școlar este legat și de mediul educațional. Dacă mediul arată rău, este fără dotări, nu te stimulează, nu te încurajează să înveți, sigur, alături de alți factori, acest lucru contribuie și la abandonul școlar. Știu că ministerul are aceste proiecte deja începute. Dacă mă gândesc la dotările școlilor, cu îmbunătățirea infrastructurii, dotări cu materiale didactice, ținta este ca aproximativ 5.000 și ceva de școli să beneficieze de acest demers. Când i-am întrebat pe colegii mei din minister, care deja implementează proiectul, i-am întrebat cam ce procent dintre școli acoperim, mi-au spus că peste 80%, ceea ce este un lucru bun și în condițiile în care foarte multe din aceste școli vin din mediul rural sau dacă vin din zona urbană, vin din zona urbană mai defavorizată, ceea ce este iarăși un lucru bun și vă răspunde oarecum la întrebarea pe care ați pus-o.

Ce soluții aveți în vedere ca educatorii, profesorii să se ocupe exclusiv de predare și de formarea elevilor să nu mai facă activități contabile de genul acte pentru burse, tichete sau activități birocratice care le ocupă mult timp pe care ar trebui să-l aloce meseriei de bază, cea de formator, de educator?

Daniel David: Sigur, în norma didactică ai și o componentă administrativă care ține și de pregătirea pentru lecție și chiar de activități administrative. Problema este când aceste activități administrative sunt atât de multe și de complicate încât interferează cu rolul tău de profesor. Da, este o analiză pe care o s-o fac și ca parte a acelui raport despre care am discutat și în funcție de ce vom găsi, în sensul că eu știu că sub acest aspect lucrurile merg prost, nu știu exact toate cauzele, e legislația? Nu uitați că noi am adoptat o legislație nouă în 2023, complexă și complicată. Ea probabil a venit cu foarte multe sarcini noi pentru profesori și de multe ori poate n-au fost legate între ele sarcinile sau nimeni nu le-a pus toate unele lângă altele ca să vadă ce grozăvie se generează la un moment dat. Sunt conștient de această problemă, o să analizăm cauzele și vom căuta soluții la momentul prezentării acelui raport la sfârșitul lunii mai și vom vedea după aceea cum implementăm în a doua parte a mandatului politici și mecanisme prin care să corectăm această situație. Care sunt exact nu vă pot spune acum că întâi vreau să văd ce problemă este și de ce a apărut.

Ce măsuri veți lua pentru reducerea abandonului școlar? Continuați programul ‘Masa caldă’?

Daniel David: Da, sunt foarte multe lucruri care contribuie la acest fenomen. Dacă spun nefericit e prea puțin spus legat de abandonul școlar pe care îl vedem și în preuniversitar, îl vedem și în zona universitară, în preuniversitar este dramatic. Sunt mai multe măsuri.

Spuneam că unele țin de curriculum, în sensul că de foarte multe ori nu ai conținuturi, nu ai manuale atractive, altele țin de metoda de predare folosită de profesori. Unii profesori folosesc metode efectiv plicticoase de predare, care nu implică elevii în actul educațional, dimpotrivă, îi stimulează să fugă, ca să spun așa. Alți factori sunt factori, din păcate, factori sociali. Adică uneori școlile, cum ați spus la început, unele școli arată rău, nu creează un mediu care să te încurajeze să înveți. Unii copii vin din familii cu probleme financiare, unii merg la școală efectiv fiindu-le foame. Păi cum te aștepți să aibă performanță un copil care vine cu acest bagaj într-un astfel de mediu? Și atunci încercăm să țintim toți acești factori.

Spuneam că lucrăm la noul curriculum pentru liceu, vom avea metode de formare a profesorilor astfel încât să ne asigurăm că folosesc metode atractive care-i implică pe elevi. Manualele vor fi regândite și ele. În paranteză, am și spus că eu voi ști că un manual este bun atunci când un copil care este la a doua lecție citește înainte patru lecții, fiindcă este foarte curios despre ce citește acolo, îi place ce vede. Și în același timp, cu siguranță, vom continua dotarea școlilor pentru a schimba acest mediu educațional, mediul de învățare. Și da, vom continua cu programul ‘Masa caldă’ cel puțin la nivelul anului trecut și cu siguranță ori de câte ori voi avea resurse sau se va pune problema ridicării unor blocaje care au apărut prin această ordonanță, resursele vor fi de mine orientate preponderent și cu prioritate spre a asigura ‘Masa caldă’ la cât mai mulți copii sau ‘Masa sănătoasă’.

Veți păstra structura examenelor naționale și organizarea anului școlar pe module?

Daniel David: Da, deocamdată, așa cum am spus nu-mi propun să fac schimbări în arhitectură, ci să eficientizez arhitectura, dacă va fi nevoie. Dar fac o paranteză, ca parte a activităților din prima parte a mandatului, am început să fac o diagnoză foarte atentă a întregului domeniu. Vreau să văd ce lucruri funcționează bine și din ce cauză, ca să le putem susține, să le putem dezvolta. Vreau să văd ce lucruri funcționează prost, din ce cauză, astfel încât să putem corecta acele lucruri. Și acest diagnostic va fundamenta după aceea politici bazate pe dovezi, evident base policies. Iar dacă după această analiză, ale cărei rezultate vor fi prezentate (…) spre sfârșitul lunii mai, dacă va fi cazul să facem astfel de modificări, vom vedea atunci. Deocamdată, păstrăm arhitectura care este, o eficientizăm, nu schimbăm arhitectura. Ce va fi în a doua parte a mandatului vom vedea.

Interviul integral – aici.

Citește și: Ministrul Educației: Nu am venit să schimb și să înlocuiesc lucruri peste noapte. Orice modificare trebuie să se raporteze la setul de bune practici europene

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.