Persoanele care au depășit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învățământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învățământul liceal se pot înscrie în învățământul cu frecvență redusă. Elevii care au promovat clasa a XIII-a de liceu – frecvență redusă pot susține examenul de Bacalaureat și au posibilitatea să-și continue studiile în învățământul superior.
Noua metodologie privind organizarea și funcționarea învățământului obligatoriu la forma de învățământ cu frecvență redusă a fost publicată vineri, 10 ianuarie, în Monitorul Oficial.
Conform documentului, ”învățământul cu frecvență redusă implică participarea beneficiarilor primari în spațiul școlar doar la o parte dintre activitățile didactice prevăzute în planurile-cadru de învățământ, altă parte dintre acestea fiind înlocuită cu activități de studiu individual, în formele și contextele stabilite de unitatea de învățământ”.
- Metodologie: ”Pentru persoanele care au depășit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învățământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învățământul liceal, învățământul obligatoriu se poate organiza și în forma de învățământ cu frecvență redusă.”
Potrivit metodologiei, persoanele care au promovat un număr de clase din învățământul preuniversitar obligatoriu, forma cu frecvență, zi, respectiv seral, se pot înscrie la forma cu
frecvență redusă în clasa imediat următoare celei promovate, pe baza actelor doveditoare (foaia matricolă în original și adeverință eliberată de școală).
Învățământul primar se poate organiza la forma cu frecvență redusă,cu durata de 5 ani, cuprinzând clasa pregătitoare și clasele I-IV, învățământul gimnazial la forma cu frecvență redusă cu durata de 4 ani, cuprinzând clasele V-VIII, iar învățământul liceal la forma cu frecvență redusă pentru filiera teoretică, cu durata de 5 ani.
Inspectoratele școlare stabilesc rețeaua unităților de învățământ în care se organizează învățământul obligatoriu cu frecvență redusă. Cursurile se desfășoară în aceleași zile în care se desfășoară învățământul cu frecvență de zi, de regulă, după-amiaza și/sau seara. Perioadele de desfășurare a cursurilor se stabilesc de către consiliul de administrație al unității de învățământ și se comunică la începutul anului școlar.
La înscrierea în învățământul obligatoriu cu frecvență redusă, directorul unității de învățământ semnează contractul educațional cu beneficiarii secundari părinți/reprezentanți legali, în cazul elevilor minori, sau cu elevul major, după caz.
- ”Contractul prevede drepturile și obligațiile reciproce ale părților, garantând drepturile beneficiarilor primari și secundari, în conformitate cu prevederile contractului educațional-tip, aprobat prin ordin al ministrului educației. Contractul încheiat între părinți/reprezentantul legal/elevul major și unitatea de învățământ conține obligatoriu clauzele din contractul educațional, iar, în funcție de specificul fiecărei unități de învățământ, prin hotărârea consiliului de administrație, pot fi adăugate și alte clauze, a căror natură nu poate afecta interesul superior al elevului.”
Metodologia mai stabilește că, la finalizarea învățământului obligatoriu cu frecvență redusă, profesorul consilier școlar și profesorul pentru învățământ primar/dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte.
Totodată, absolvenților din învățământul obligatoriu cu frecvență redusă li se poate realiza și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Recomandările au caracter consultativ și sunt incluse în portofoliul educațional.
Potrivit documentului, în învățământul obligatoriu cu frecvență redusă, nivel primar și gimnazial, se aplică planurile-cadru și programele școlare valabile în anul școlar respectiv pentru învățământul obligatoriu cu frecvență de zi, iar la nivel liceal, se aplică planurile-cadru și programele școlare valabile în anul școlar respectiv pentru învățământul obligatoriu cu frecvență seral.
- În cazul învățământului obligatoriu cu frecvență redusă, nivel primar și gimnazial, pentru fiecare disciplină de specialitate se alocă, anual, un număr de ore de curs egal cu jumătate din numărul de ore prevăzut în planul-cadru pentru învățământul cu frecvență de zi. În cazul fracțiunilor de ore, numărul rezultat prin împărțire se rotunjește la întregul imediat superior.
- În cazul învățământului obligatoriu cu frecvență redusă, nivel liceal, pentru fiecare disciplină de specialitate se alocă, anual, un număr de ore de curs egal cu o treime din numărul de ore prevăzut în planul-cadru pentru învățământul cu frecvență seral.
Evaluarea elevilor din învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se efectuează prin examinări orale, scrise și practice. Numărul de note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de specialitate, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru. La fiecare disciplină numărul de note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.
Conform metodologiei, absolvenții învățământului obligatoriu cu frecvență redusă primesc aceleași acte de studii și au aceleași drepturi ca și absolvenții cursurilor cu frecvență de zi. Elevii care au promovat clasa a XIII-a de liceu — frecvență redusă pot susține examenul național de Bacalaureat, iar cei care au promovat examenul pot continua studiile în învățământul superior.