Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat vineri, într-o conferință de presă, că va prezenta la sfârșitul lunii mai un ”diagnostic” al sistemului de învățământ, cu ”lucrurile bune” care trebuie păstrate și dezvoltate și cu ”lucrurile proaste” care trebuie modificate. ”Orice modificare pentru mine trebuie să se raporteze la setul de bune practici europene. (…) Nu am venit să schimb lucrurile, nici nu am venit să le continui exact cum au fost gândite, dar orice schimbare va trebui să fie una justificată, care să aducă un plus”, a spus ministrul.
Daniel David a precizat, în conferința de presă, că nu va modifica metodologiile și calendarul examenelor naționale din acest an, explicând că a anula acum probele de competențe ale examenului de Bacalaureat, de la sfârșitul lunii ianuarie, ar fi ”o chestie complet neserioasă”.
”În acest moment, pe termen scurt și mediu, nu am de gând să fac schimbări în aceste demersuri majore. Am de gând doar să mă asigur că funcționează legal și eficient. După diagnosticul din luna mai, s-ar putea să regândim și să discutăm serios despre aceste lucruri. Dar până în luna iunie, nu am de gând să intervin în aceste metodologii, dar nu refuz ideea analizei lor, dacă o să rezulte din diagnosticul pe care o să îl facem”, a declarat Daniel David cu privire la examenele naționale, inclusiv concursul de titularizare.
Declarații făcute de ministrul Educației în conferința de presă în care a prezentat prioritățile mandatului:
- Am început deja acest demers cu consilierii pe care îi am, să facem un diagnostic al sistemului. (…) Pe mine mă interesează să avem un raport de alt tip, unul care să mă ajute să gândesc pe termen mediu și lung politici de tip Evidence Based, bazate pe dovezi. Pentru mine această abordare este foarte importantă. (…) Acel raport ar trebui să identifice lucrurile bune pe care le avem și care sunt cauzele pentru aceste lucruri bune, astfel încât să știm să le păstrăm și să le dezvoltăm, lucrurile proaste care există în sistem astfel încât să le căutăm cauzele și să vedem cum le modificăm.
- Orice modificare pentru mine trebuie să se raporteze la setul de bune practici, de obicei le spunem internaționale, dar adevărul este că avem în minte setul de bune practici europene, e mai aproape de noi. Fiindcă, altfel, dacă iarăși vii cu inovații și cu lucruri foarte așa după simțul ministrului sau după ce ar dori ministrul să facă și care este viziunea lui… Eu cred în viziune și cred că un ministru, în primul rând, trebuie să aibă viziune și strategie și să monitorizeze implementarea lor operațională.
- Cred că acel diagnostic, pe care intenționez să îl publicăm la sfârșitul lunii mai, va fi raportul care poate să ghideze dezvoltările la nivelul ministerului pe termen mediu și lung.
- În zona preuniversitară, elementul fundamental trebuie să fie legat de competențele pe care noi le transferăm copiilor sau elevilor în procesul de educație. (…) Competențele pot fi operaționalizate prin rezultate de învățare. Competențe înseamnă trei lucruri: cunoștințe declarative – ce știi să spui, cunoștințe procedurale – ce știi să faci și valori – de ce este important acel lucru. Ei, de foarte multe ori, într-adevăr, în sistemul preuniversitar avem diverse probleme. Unii, de exemplu, accentuează foarte mult componenta ”ce știi să spui”, componenta teoretică, în dauna valorilor și în dauna cunoștințelor procedurale și spun teoria la ce folosește, pierdere de vreme… Ori eu le spun acelor critici că teoria este foarte importantă dacă o faci bine.
- Alții însă nu pun preț pe cunoștințele procedurale. Cunoștințele procedurale sunt foarte importante fiindcă ele sunt cele care te leagă de viață, ele sunt cele care te leagă de piața muncii, ele sunt cele care te leagă de societate. Și atunci întotdeauna miza pentru mine este dacă aceste transfer de competențe se face bine. Acum, sigur, dacă ne uităm mai ales în clasele mari, vedem testele PISA, știm clar că nu se face foarte bine.
- Care sunt factorii care contează și care pot favoriza acest transfer de competențe? (…) În primul rând, ai nevoie de profesori motivați și pregătiți în metode moderne de predare. Ca să ai un profesor motivat, trebuie să aibă un salariu decent, rezonabil, conform rolului pe care îl are în societate. (…) Avem nevoie să gândim foarte bine nivelul de salarizare, astfel încât, repet, nimeni nu cere ceva nerezonabil, ci ceva decent, conform rolului pe care noi vrem să îl dăm educației în societatea noastră.
- Pe lângă componenta de salarizare, contează și metodele pe care le folosește profesorul. Iar aici s-a început de mult timp, sunt programe de training care au fost făcute pentru profesorii din învățământul primar, pentru profesorii de la nivel gimnazial, iar noi din toamnă, foarte probabil, vom începe programe de training pe metodele moderne de predare pentru profesorii de liceu. Acesta este un lucru fundamental pentru mine fiindcă contribuie la acel transfer de competențe despre care discutam.
- Pe lângă profesorul motivat și bine echipat ca metodă de predare, contează foarte mult și curriculumul, care pornește de la stabilirea planurilor-cadru, programele, manualele. Eu am și spus că atunci când o să văd un elev că deschide un manual și trece dincolo de lecția pe care trebuie să o facă la școală și îl citește cu curiozitate și vezi că îi place, întoarce paginile și merge înainte, ăla este un manual bun.
- Eu sper ca la sfârșitul lunii, de fapt nu sper, mi-am propus – dacă nu o fac înseamnă că s-a întâmplat ceva și va trebui să justific acest lucru – vreau ca la sfârșitul lunii ianuarie să pun în dezbatere publică planurile-cadru pentru liceu. O să mergem și cu dezbatere publică, adică o să le afișăm pe site-ul ministerului, o să le trimitem în sistem, primim feedbackuri pe email de la asociații profesionale, de la cine dorește să se exprime, dar în același timp voi planifica patru întâlniri în marile centre academice – București, Cluj, Iași și Timișoara, unde să avem aceste dezbateri naționale, la care să vină toți actorii relevanți și care doresc să se implice pentru aceste planuri-cadru: profesorii, părinții, elevii, autoritățile locale care au un rol foarte important.
- Dacă în timpul dezbaterii publice și al dezbaterii naționale, vin idei bune, nu voi ține să rămână în formula în care le-am propus și cu mici schimbări pe ici pe colo. Dacă sunt idei bune, sunt dispus să le regândim și să arate altfel.
- Nu am venit să schimb și să înlocuiesc lucruri peste noapte. Și legat de Bacalaureat, unii credeau că putem schimba acum metodologia, anulăm probele de competențe, o chestie, după mine, complet neserioasă. Ai o metodologie, ai copii înscriși, cum să faci așa ceva? Nu am venit să schimb lucrurile, nici nu am venit să le continui exact cum au fost gândite, dar orice schimbare va trebui să fie una justificată, care să aducă un plus. Pe baza diagnosticului pe care o să îl prezint în luna mai, putem discuta alte abordări pe termen mediu și lung.
- Despre trainingul pentru profesori: Cred că contează foarte mult în acel transfer de competențe metodele de predare și motivația profesorului. Sunt fundamentale. De aceea, iau foarte în serios aceste traininguri în care trebuie să chemăm oameni care predau cu adevărat eficient, care sunt iubiți de copii și care inspiră. (…) Eu ce pot să vă garantez, cât timp sunt ministru, voi fi nu foarte atent numai la a avea bani și programe de training, ci și la o selecție foarte atentă a celor care fac training. Nu poți să faci training cu unii numai pe bază de vechime și experiență și grad didactic, trebuie să o faci prin faptul că tu ești un profesor care inspiri, tu ești un profesor care folosește metode moderne, în zona universității, studenții vin cu plăcere la cursuri la tine, când cursurile nu sunt obligatorii, și astfel de traineri va trebui să căutăm. Iar dacă nu găsim suficienți, deși eu cred că dacă căutăm, găsim oameni buni în toată țara, nu ne oprește nimeni să invităm și traineri din străinătate, dar, repet, eu cred că găsim oameni suficienți și în țară, doar că trebuie căutați.
- Despre Titularizare. Avem o metodologie, avem o procedură, avem o practică veche, sigur că merită să fie analizată și am spus că dacă o putem îmbunătăți, o facem, dar și asta n-aș vrea să o facem cum crede cineva. Pentru mine, orice schimbare de genul ăsta ar trebui să fie făcută altfel. Care este un set de bune practici europene? (…) În această logică aș vreau să fac o astfel de analiză pentru că am primit și eu foarte multe comentarii, inclusiv pe ce spuneți dvs., examene date, cu note mari și nu reușesc să ajungă titulari în sistem.
- Despre examenele naționale. În acest moment, pe termen scurt și mediu, nu am de gând să fac schimbări în aceste demersuri majore. Am de gând doar să mă asigur că funcționează legal și eficient. După diagnosticul din luna mai, s-ar putea să regândim și să discutăm serios despre aceste lucruri. Dar până în luna iunie, nu am de gând să intervin în aceste metodologii, dar nu refuz ideea analizei lor, dacă o să rezulte din diagnosticul pe care o să îl facem. (…) Ne uităm la feedbackuri și apoi nu ne oprește nimeni să gândim o metodologie care ajută, în primul rând, copiii și după aceea să fie implementabilă și în sistem, să ai și resursele de infrastuctură, profesori disponibili și așa mai departe. (…) Eu aș face schimbări majore doar dacă m-aș convinge, după analiza respectivă, că lucrurile funcționează atât de prost sau apar blocaje ori copiii sunt afectați foarte mult.
Citește și:
- Daniel David, despre concursul de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională: Eu îl văd ca o a doua șansă, nu ca o selecție
- BAC 2025. Ministrul Educației: „Am primit o mulțime de mesaje să anulăm probele orale. A te gândi acum să schimbi este o prostie”