Daniel David, despre concursul de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională: Eu îl văd ca o a doua șansă, nu ca o selecție

0

Noul ministru al Educației, Daniel David, a comentat, într-o emisiune la Euronews România, posibilitatea organizării de către licee, începând din anul 2027, a concursului de admitere în clasa a IX-a, separat de examenul de Evaluare Națională, prevedere care se regăsește în Legea învățământului preuniversitar. 

”Cu selecția de liceu, lucrurile le văd un pic diferit. Eu nu sunt atât de împotriva acestui lucru, dacă gândim în felul ăsta: un copil foarte bun sau un copil normal care dă testarea națională, o evaluare punctuală, și are o zi proastă, din diverse motive, și are note foarte mici, dar el este bun la chimie, la fizică, la matematică… Pur și simplu a avut o zi proastă, niște momente foarte proaste la testare. (…) Dacă faci acel concurs la liceele în care el este bun, este motivat, la profilul real, spre exemplu, eu sunt de acord să-i dai o a doua șansă. Eu o văd ca o a doua șansă, nu ca o selecție. Întâi ar trebui să fie testarea națională și după aceea acest examen, și nu invers. (…) Ar trebui să vină după testarea națională în ideea că dai o a doua șansă unor copii care la testarea națională, din diverse motive, adesea mai subiective, au avut o performanță mai proastă”, a spus Daniel David, în emisiunea EuroEducația.

În ceea ce privește examenul de Evaluare Națională, ministrul a admis că ”dacă te uiți la nivel internațional și european, într-adevăr, o selecție atât de standardizată, cum facem noi, pentru trecerea din clasa a VIII-a în clasa a IX-a nu prea găsești sau nu găsești în formula asta”.

”Trecerea se face altfel: portofoliu educațional, notele de pe parcursul gimnaziului sau din ultimul an, sunt diverse combinații pe care le faci. De aceea, cum spuneam, nu sunt dispus în acest moment să discut despre schimbarea legilor, ci despre acte subsecvente prin care să le implementăm mai bine, dar sigur dacă va fi o reformă pe termen lung, astfel de analize trebuie făcute și probabil că unele lucruri vor trebui amendate. Nu știu dacă acest lucru.

Dar, cu siguranță, știu că aceasta este o practică pe care noi am introdus-o nu ca urmare a unor practici internaționale de acest tip, ci am introdus-o pentru a standardiza altceva, faptul că există o discrepanță foarte mare între școlile pe care le avem. Unii copii vin din școli foarte bune, unii vin din școli slabe și atunci ai avut nevoie de un element de standardizare și ai considerat că testarea națională este elementul de standardizare. Bun, putem discuta dacă e bine sau nu, dar știu și pot să spun că această modalitate nu corespunde celor mai bune, celor mai multe practici internaționale. (…)

Înțeleg discuțiile și suspiciunea față de faptul că facem acea selecție destul de dură prin testarea națională, prin Evaluarea Națională și că nu corespunde tocmai celor mai răspândite practici europene și că se poate discuta acest lucru”, a declarat ministrul Educației.

Legea învățământului preuniversitar, adoptată în 2023, prevede posibilitatea organizării de către licee a concursului de admitere în clasa a IX-a. Prima generație care ar putea susține acest concurs de admitere la liceu, organizat după Evaluarea Națională, este cea care a intrat în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 (clasa a VI-a în anul școlar 2024-2025).

  • Legea învățământului preuniversitar: ”Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale”.

Conform legii, data desfășurării concursului de admitere se stabilește prin ordinul ministrului educației privind aprobarea calendarului de desfășurare a probelor evaluării naționale, a repartizării și admiterii în învățământul liceal și se face publică la începutul fiecărui an școlar.

  • Organizarea concursului și criteriile de admitere se stabilesc prin hotărârea consiliului de administrație al unității de învățământ, care se publică pe site-ul acesteia, la începutul fiecărui an școlar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unității de învățământ, care vizează discipline aferente profilului/ specializării.
  • Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate și unice la nivel național, fiind elaborate sub coordonarea CNCE, pe baza programei școlare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

Concursul de admitere în clasa a IX-a a fost inclus și în noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), aprobat anul trecut de Ministerul Educației.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.