Film For Life: Elevii promovează zone turistice sau „locuri dragi” în filme și documentare realizate de ei. Marele Premiu 2024 – „Amprente în lut”

0
Sursa foto: Captură video Youtube - documentarul ”Amprente în lut”, câștigătorul Marelui Premiu ”Film For Life” 2024

„Eu aș încuraja elevii să participe la această competiție. Tema mi se pare foarte interesantă: să promovezi un loc drag, să poți arăta lumii de ce îți este special”, spune Teodor Mihail Tîrnovean, liceanul care a câștigat Marele Premiu al competiției ”Film For Life” 2024. Concursul de scurtmetraje se adresează elevilor din clasele primare, de gimnaziu și liceu, iar ediția din acest an a avut ca temă promovarea diferitelor zone ale țării, punând în prim plan obiective turistice, locuri care impresionează prin frumusețea naturală sau care au o încărcătură istorică. Teodor a ales să prezinte povestea olarilor din Horezu și a realizat ”Amprente în lut”, un documentar despre care profesorul Ovidiu Bădescu, coordonatorul proiectului, crede că este demn de televiziune. 

”Film For Life” este unul dintre proiectele desfășurate de For Life, o comunitate de învățători și profesori voluntari din întreaga țară, care a pornit la drum la inițiativa lui Ovidiu Bădescu, profesor de matematică la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița.

Anul acesta, concursul s-a aflat la a doua ediție și deja s-au deschis înscrierile pentru ediția din 2025. Concursul este inclus în calendarul concursurilor județene/regionale, cu participare națională, și pot lua parte elevi din toate ciclurile de învățământ, dar și studenți, ONG-uri ori ”pur și simplu persoane sau grupuri de inițiativă”.

Scopul principal al proiectului, descris pe site-ul For Life, este ”aducerea copiilor mai aproape de lumea creativă, imaginativă a cinematografiei, a videografiei”, dar profesorul Ovidiu Bădescu completează: ”Ce îmi doresc prin acest proiect? Îmi doresc, în primul rând, copiii să cunoască zona în care locuiesc. Mergem peste tot în lume, dar noi nu știm că avem locuri minunate lângă noi. Pentru a putea să facă filmulețul, copiii trebuie să cunoască foarte bine zona în care locuiesc și prin acest proiect ei o descoperă.”

Tema ediției 2025 este ”Lumea mea interesantă”, o invitație către elevi, atât din țară, cât și din Diaspora, de a realiza filme de ficțiune (povești inventate) și documentare de maximum 4 minute, precum și spoturi publicitare de maximum 45 de secunde, prin care să dezvăluie atât lucruri interesante din viața lor, cât și locuri din natură, orașe sau zone turistice care merită vizitate sau persoane inspiraționale care merită cunoscute.

”Elevii pot realiza documentare, dar și filme de ficțiune prin care să promoveze o anumită zonă. De exemplu, dacă ei fac un film despre doi frați care s-au pierdut în Delta Dunării, deși filmul este de ficțiune, ei promovează implicit și Delta Dunării, pentru că filmează locuri, peisaje de acolo. Poate fi și joc de rol, copiii să îl joace, de exemplu, pe Ștefan cel Mare și atunci ei promovează istoria românilor, tradițiile”, explică Ovidiu Bădescu.

Secvență din scurtmetrajul ”O nouă persoană, aceeași greșeală” – echipa ”Viitorii Actori”, Colegiul Național ,,Traian Doda” Caransebeș

Practic, elevii sunt actori, regizori, scenariști, se ocupă de decoruri, costume, imagine și sunet în realizarea scurtmetrajelor. Conform regulamentului concursului, ei pot realiza materialele video atât cu aparate foto dedicate, cât și cu telefonul, ”important este ca mesajul să fie cât mai clar și ușor de înțeles”.

Înscrierile pentru ediția 2025 se fac până pe 11 mai, prin completarea unui formular online, iar filmele realizate vor fi trimise până în data de 18 mai 2025. Echipele sunt coordonate de un profesor, pot participa cu mai multe filme în concurs și pot avea orice număr de membri.

Jurizarea se face pe fiecare nivel de vârstă – primar, gimnazial, liceal și universitar, juriul fiind reprezentat de oameni din domeniul cinematografiei, teatrului, televiziunii sau de profesori. Vor fi acordate premiile I, II, III și mențiune pentru fiecare secțiune în parte, dar și premiul pentru cel mai bun film – Marele Premiu, cea mai bună regie, cea mai bună imagine, cel mai bun scenariu, cea mai bună interpretare și mențiuni speciale. Toate echipele vor primi diplome de participare, însă marea dorință a organizatorilor este să atragă sponsori pentru a le oferi copiilor mai mult decât o diplomă.

„Amprente în lut”

La ediția din acest an au participat aproape 50 de echipe din întreaga țară, iar Marele Premiu (cel mai bun film) a fost câștigat de Teodor Mihail Tîrnovean (foto), elev în clasa a XI-a, la Liceul Teoretic “Aurel Lazăr” din Oradea, pentru documentarul ”Amprente în lut”. Tema concursului a fost promovarea turistică a diferitelor zone ale țării, prin documentare sau scurtmetraje de ficțiune despre orașe sau zone care reprezintă o atracție anume: un obiectiv turistic, un interes istoric, o frumusețe naturală.

”Scurtmetrajul lui Teodor, câștigătorul Marelui Premiu, este foarte bine realizat, este ceva frumos, oricând poate fi un documentar de televiziune”, spune Ovidiu Bădescu.

”He-he, apreciez spusele domnului profesor! Acest documentar a fost făcut cu aproximativ un an înainte să aflu de concurs. Sunt mai multe lucruri, de natură tehnică, în special, pe care acum le-aș face diferit. Aș fi luat alte unghiuri, aș fi înregistrat altfel sunetul etc. Dar având în vedere experiența mea de atunci, sunt destul de mulțumit de rezultate, chiar dacă nu l-aș considera demn de televiziune”, a reacționat, cu modestie, Teodor.

Liceanul a participat la competiția “Film For Life” la recomandarea dirigintei Laura Lup, profesoară de română. Scurtmetrajul lui este despre olarii din Horezu, iar Teodor ne povestește despre experiența filmărilor: ”La filmări, cei mai mari inamici au fost canicula și mersul mult pe jos, cu echipamentul. Norocul meu a fost că am văzut o casă de pe strada Olari din care a ieșit un grup de turiști, lucru ce mi-a dat de bănuit că meșterii de acolo știau cum să se prezinte. Am avut dreptate și restul filmărilor a decurs foarte lejer.”

Teodor mărturisește că l-a surprins ”enorm” premiul câștigat, dar pe cât a fost de surprins, pe atât a fost de fericit. ”Un premiu de genul acesta nu are cum să nu te stimuleze și îți dă o dovadă că o iei într-o direcție bună”, spune liceanul de la Bio-chimie, care îi sfătuiește pe elevii pasionați de cinematografie și documentare să se înscrie în concurs.

”Da, eu aș încuraja elevii să participe la această competiție deoarece nu au nimic de pierdut, dimpotrivă. Și dacă nu câștigi un premiu, tot ai ocazia să lucrezi la un proiect pe care îl poți pune la portofoliu. Tema mi se pare foarte interesantă: să promovezi un loc drag, să poți arăta lumii de ce îți este special”, declară Teodor.

  • Toate premiile obținute de elevi la ”Film For Life” 2024 se găsesc aici, iar scurtmetraje realizate de elevi pot fi urmărite pe pagina de Youtube a comunității.

”Film For Life” este doar unul dintre proiectele derulate de profesorii For Life, dintre care amintim: ”Adoptă intelectual un copil” (profesorii voluntari fac pregătire online gratuită cu elevi din întreaga țară), ”Colorăm România”, ”Dă mai departe”, ”Zi For Life”, ”Școala Edu For Life” și concursul de matematică ”Ciprian Foiaș”.

Comunitatea este în permanentă căutare de profesori voluntari care să lucreze cu elevii care au nevoie de recuperare sau consolidare atât la clasă, cât și pentru examene, precum și pentru aducerea proiectelor propuse în școli ori punerea în practică a unor noi idei.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.