Ministerul Educaţiei a lansat marți, în consultare publică, proiectul de ordin privind aprobarea metodologiei de organizare a Programului „Învăţare remedială”. Proiectul stabilește patru categorii de școli în care programul se desfășoară cu prioritate, printre care cele cu media mai mică de 7 la cea mai recentă Evaluare Națională a absolvenților clasei a VIII-a sau la examenul de Bacalaureat. Programul include ”activități de învăţare, stimulare, compensare, consolidare şi recuperare”, adaptate elevilor cuprinși în proiect, dar şi activităţi de asistenţă psihopedagogică, de consiliere şcolară, precum şi de informare/consiliere a părinţilor.
”Scopul principal al programului este organizarea de activități de învățare remedială, în
vederea acordării de sprijin elevilor din învățământul primar, gimnazial sau liceal, cu dificultăți de învățare sau care înregistrează decalaje în dobândirea competențelor-cheie prevăzute în planul-cadru, dovedite prin rezultatele școlare obținute la finalul anului școlar anterior, la evaluarea inițială de la începutul anului școlar sau la evaluări naționale”, se arată în proiectul Metodologiei de organizare a Programului „Învățare remedială”.
Conform documentului, programul se adresează, cu prioritate, următoarelor categorii de elevi:
- elevii în risc de abandon școlar/ părăsire timpurie a școlii și/sau în risc ori în situație de eșec școlar;
- elevele gravide și elevii părinți;
- copiii români veniți din afara granițelor țării;
- elevii amânați medical pentru o perioadă limitată de timp;
- elevii care au primit preaviz de exmatriculare, cu drept de reînscriere, în anul școlar
următor, în aceeași unitate de învățământ sau cu drept de reînscriere, în anul școlar
următor, în altă unitate de învățământ; - elevii aflați în an școlar premergător susținerii evaluării/examenelor corespunzătoare
unui nivel de învățământ, care înregistrează decalaje în dobândirea competențelor cheie.
În proiect se mai precizează că Programul „Învățare remedială” se desfășoară cu prioritate în unitățile de învățământ care se află în cel puțin una dintre următoarele situații:
- media obținută de elevii unității de învățământ la cea mai recentă evaluare națională a
absolvenților clasei a VIII-a și/sau examenul național de bacalaureat este mai mică de
7; - cel puțin 40% dintre elevi nu ating standardul minim de competență, conform
evaluărilor naționale de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, precum și a altor evaluări naționale
prevăzute de lege; - cel puțin 40% dintre elevi sunt cu 1 – 2 ani în urma colegilor din punct de vedere al
achizițiilor specifice vârstei și/sau nu ating standardul minim de competență la limba și
literatura română/maternă, matematică, minimum o limbă străină și TIC; - pentru cel puțin 40% dintre elevi sunt elaborate planuri individualizate de învățare.
”În cadrul Programului ÎR se desfășoară activități de învăţare, stimulare, compensare,
consolidare şi recuperare, adaptate fiecărui nivel de învățământ (primar, gimnazial și liceal), precum și nevoilor specifice elevilor cuprinși în program, cu scopul depășirii dificultăților de învățare și recuperării decalajului față de colegi, respectiv atingerii standardelor minime de competență prevăzute în curriculumul național”, se menționează în proiect.
Totată, în cadrul programului se pot desfășura și activități de asistență psihopedagogică, terapie logopedică, terapie psihologică și alte terapii specifice pentru elevii cu cerințe educaționale speciale.
Ce mai prevede proiectul:
- Programul ÎR cuprinde în mod obligatoriu activități de consiliere școlară dedicate elevilor
cuprinși în program, în scopul creșterii auto-eficacității în învățare, motivației pentru învățare, stimei de sine și rezilienței. În situația în care s-a identificat un risc de segregare școlară, Programul ÎR cuprinde cel puțin o activitate de consiliere școlară dedicată colegilor elevilor cuprinși în program, în scopul prevenirii și/sau eliminării stigmatizării și discriminării acestora. - Programul ÎR cuprinde activități de informare și/sau consiliere a părinților/ reprezentanților legali ai elevilor în vederea implicării acestora în procesul educațional și susținerea progresului în învățare a elevilor.
- Programul ÎR poate include și activități de sprijin pentru efectuarea temelor diferențiate, în acord cu nevoile identificate ale elevilor.
- Activitățile Programului ÎR se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu, în funcție de nevoile elevilor și resursele disponibile la nivelul unității de învățământ.
- Pentru a se avea un impact semnificativ asupra achizițiilor elevilor, se recomandă organizarea programului astfel încât să se desfășoară activități cu durata de cel puțin 90 de minute/zi, cel puțin 3 zile/săptămână.
- În situația în care Programul ÎR se desfășoară înaintea/în continuarea programului școlar obligatoriu, se va asigura o oră și jumătate de pauză pentru servirea mesei, precum și pentru activități recreative în aer liber.
- Activitățile organizate înainte, în timpul sau după programul școlar obligatoriu nu pot depăși o oră și jumătate pe zi pentru învățământul primar, două ore și jumătate pentru învățământul gimnazial și trei ore pentru învățământul liceal.
- Programul ÎR se derulează, în general, pe grupe de 2 – 12 elevi, constituite după opțiunile și nevoile identificate la analiza de nevoi. Grupele pot fi constituite pe clase, pe ani de studiu și mixt. În cazul fraților, aceștia pot participa la activități în cadrul aceleiași grupe, chiar dacă au vârste diferite.
- Activitățile programului ÎR se pot desfășura pe parcursul vacanțelor sau a zilelor libere, în următoarele situații: a. a fost identificată nevoia de dezvoltarea a premiselor pentru ciclul de învățământ următor (ex. premisele citirii și scrierii), la tranziția dintre nivelurile de învățământ; b. a fost identificată nevoia de dezvoltare accelerată a unor competențe cheie pentru anul următor de învățământ; c. a fost identificată nevoia de pregătire a elevilor pentru examene de corigență sau de încheiere a situației școlare; d. a fost identificată nevoia de pregătire a elevilor pentru examenele naționale.
- Unitățile de învățământ pot asigura o masă caldă/ un pachet alimentar, înainte sau după derularea Programului ÎR, pentru elevii înscriși în program
- Pentru participarea la Programul ÎR, elevii trebuie să îndeplinească cel puțin unul dintre următoarele condiții: a) elevul/eleva nu atinge standardul minim de competență conform evaluărilor naționale de clasa a II-a, a IV-a și a VI – a, precum și la altor evaluări naționale prevăzute de lege; b) elevul/eleva este cu 1-2 ani în urma colegilor din punct de vedere al achizițiilor specifice vârstei și/sau nu atinge standardul minim de competență la limba și literatura română/maternă, matematică, minimum o limbă străină și/sau TIC; c) elevul/eleva a obținut note sub 7 la testele predictive/simulările organizate pentru evaluarea națională respectiv examenul național de bacalaureat; d) alte situații dovedite de rezultatul monitorizării progresului școlar urmare a rezultatelor școlare obținute la finalul anului școlar anterior sau la evaluarea inițială de la începutul anului școlar.
- Înscrierea în Programul ÎR se poate face pe tot parcursul anului școlar, pe baza unei cereri scrise adresată unității de învățământ la care elevul este înscris, de către părinți, reprezentanții legali sau, după caz, de către persoana care a fost desemnată de părinte pentru întreținerea unui copil.
- Participarea elevului/elevei în programul ÎR se face în baza unui contract educațional între unitatea de învățământ și părintele/reprezentantul legal/elevul major. Contractul prevede drepturile și obligațiile părinților/elevului major și ale unității de învățământ.
- Prezența elevilor la Programul ÎR este monitorizată zilnic de către cadrele didactice implicate în desfășurarea Programului ÎR. Profesorul pentru învățământ primar/dirigintele informează părinții/ reprezentanții legali cu privire la absențele acumulate de elevi.
- Retragerea din Programul ÎR se face la cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major, prin înștiințare scrisă a unității de învățământ la care s-a depus cererea de înscriere în program.
- În situația neprezentării elevilor la activitățile din cadrul Programului ÎR, precum și în cazul acumulării a 5/10 absențe, fără o justificare medicală sau fără a anunța conducerea unității cu privire la motivul absenței, părintele primește o informare cu privire la posibilitatea retragerii elevului din program. Dacă în termen de 5 zile părintele nu transmite, în scris, un răspuns la informarea primită, elevul este considerat retras și locul acestuia este declarat vacant.
- Personalul didactic de predare implicat în desfășurarea Programului ÎR include cadre didactice din unitatea de învățământ organizatoare, din alte unități de învățământ, din palate și cluburi ale copiilor, cadre didactice pensionate, profesori-consilieri școlari, profesorilogopezi, profesori itineranți și de sprijin și alte cadre didactice din centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul de Resurse și Asistență Educațională al Municipiului București.
- Activitățile din cadrul Programului ÎR sunt desfășurate, după caz, cu sprijinul mediatorilor școlari, a bibliotecarilor, a informaticienilor și a laboranților din unitatea de învățământ organizatoare.
- Cadrele didactice pot fi sprijinite în organizarea și derularea activităților din Programul ÎR de către studenți, părinți, bunici și alte persoane interesate din comunitate, în baza unui contract de voluntariat semnat între aceștia și unitatea de învățământ, în acord cu prevederile legale aflate în vigoare.
- Ministerul Educației inițiază în mod regulat formare specializată pentru proiectarea, derularea și evaluarea activităților didactice specifice Programului ÎR. Participarea cadrelor didactice la Programul ÎR pentru 2 sau mai mulți ani consecutiv este condiționată de absolvirea unui curs de formare continuă privind proiectarea, derularea și evaluarea activităților didactice specifice Programului ÎR.
În proiect se precizează că activitatea desfășurată de personalul didactic în cadrul Programului ÎR este consemnată în condica de prezență a activităților programului și sunt enumerate condițiile în care aceasta se plătește.
”Plata în regim de plată cu ora a activității desfășurate de personalul didactic în cadrul Programului ÎR se face din următoarele surse de finanțare: a) din bugetul autorităților administrației publice locale; b) din programe finanțate din fonduri externe nerambursabile sau rambursabile sau naționale; c) din proiecte derulate la nivelul unității de învățământ, finanțate din donații, sponsorizări sau prin suportul financiar al organizațiilor nonguvernamentale, cu respectarea legislației în vigoare. Activitatea desfășurată de personalul didactic în cadrul programului ÎR se poate desfășura și în regim de voluntariat”, mai prevede proiectul.