Olimpici la matematică. Drumul către medalii: ore peste program, antrenament prin concursuri, muncă individuală și profesori care inspiră

0
Concursul ”Mințile Matematice” - prilej de antrenament pentru elevii care merg la olimpiadă. Sursa foto: Facebook/ Limitless Smart Learning

Rezultatele la olimpiadele naționale și internaționale de matematică se obțin cu multă muncă, ore suplimentare la școală, pregătire intensă acasă și profesori care își susțin elevii și le sunt mentori. Pentru un olimpic de la ICHB, ziua la școală începe la 8 dimineața și se termină uneori la 5-6 seara. Sâmbăta poate însemna câteva ore în sala de clasă, la care se adaugă participarea la diferite concursuri. ”Mințile Matematice”, organizat recent de olimpici de la ICHB, este unul dintre ele și le oferă elevilor oportunitatea de a se antrena pentru olimpiadă. Luca, elev în clasa a IX-a, și Iancu, elev în clasa a X-a, se numără printre cei premiați în cadrul concursului și povestesc despre experiența lor. În total, 120 de elevi din întreaga țară au fost prezenți, un număr impresionant pentru o competiție organizată de elevi, spune Ana Boiangiu, medaliată cu aur la Olimpiada Internațională de Matematică pentru Fete.

A doua ediție a concursului ”Mințile Matematice”, adresat elevilor care se pregătesc pentru Olimpiada de Matematică, a avut loc pe 28 septembrie la sediul ICHB, în format fizic pentru majoritatea celor înscriși, dar și online pentru câțiva elevi din țară, care nu au putut ajunge la București din cauza distanței. Au participat elevi de la clasa a VII-a până la clasa a XII-a, având patru ore la dispoziție pentru a rezolva, la alegere, patru dintre cele opt probleme propuse.

”Am structurat cele opt probleme astfel încât să fie accesibile pentru toată lumea, dar de nivel înalt, pentru că cei care au participat se pregătesc pentru olimpiadă, chiar și pentru baraje. Ne-am adresat de la etapa națională pentru clasa a VII-a până la etapa internațională”, precizează Ana Boiangiu, elevă în clasa a XII-a la ICHB și unul dintre olimpicii organizatori ai concursului.

La ”Mințile Matematice” au participat elevi din țară și din București (ICHB, Colegiul Național de Informatică ”Tudor Vianu”, Școala Gimnazială nr. 79 sau Colegiul Național ”Sântul Sava”)

Subiectele au fost pregătite de liceenii implicați în organizarea ediției din acest an a concursului – Ana Boiangiu, Pavel Ciurea și Andrei Vila, toți olimpici internaționali la matematică, alături de inițiatorii concursului și olimpicii internaționali Vlad Spătaru și David Anghel, iar corectura a fost realizată alături de colegi din ICHB și de câțiva studenți la Matematică.

”Am fost o echipă destul de mică, care s-a ocupat de la subiecte până la logistică, dar am reușit să ducem totul până la capăt. A fost unul dintre cele mai mari concursuri pe care le-am organizat până acum sau organizate de elevi. Cred că este foarte important să dăm cumva mai departe pasiunea noastră generațiilor mai mici și să le oferim cât mai multe oportunități de antrenament, cum este acest concurs. Acum, fiind la finalul liceului, predăm tot felul de cursuri, încercăm să interacționăm cât mai mult astfel încât să creăm o conexiune între generații și să îi ajutăm”, declară Ana Boiangiu.

O susținere importantă a venit din partea Societății de Științe Matematice din România, sub patronajul căreia se desfășoară competițiile mari, care a promovat concursul printre elevi și a sponsorizat acordarea de medalii. La finalul competiției, au fost oferite cinci medalii de aur, opt medalii de argint, 20 de bronz și 20 de mențiuni de onoare, la premiere fiind prezent și profesorul Cătălin Gherghe (în foto de mai jos), coordonatorul lotului de IMO al României.

Printre elevii premiați se numără și Iancu-Ioan Sandea, olimpic național la matematică și medaliat cu aur la Balcaniada de juniori (premiul al II-lea în concurs, la un punct distanță de primul loc) și Luca Mureșan, olimpic național la matematică și informatică și medaliat de două ori cu aur la Balcaniada de Informatică și de două ori cu argint la Olimpiada Europeană (mențiune în concurs). Iancu s-a aflat la a doua participare, ”Mințile Matematice” fiind de asemenea la a doua ediție, iar Luca la prima participare, însă pentru amândoi concursul a constituit o ocazie de antrenament pentru Olimpiada Națională de Matematică și pentru barajele la lotul național olimpic.

Ce a însemnat pentru ei concursul? ”M-a ajutat faptul că aveam opt probleme și trebuia să decid destul de repede problemele pe care aveam cele mai mari șanse să le fac”, ”M-a ajutat să îmi aloc mai bine timpul pentru rezolvarea problemelor”, răspund cei doi liceeni.

Luca și Iancu, premiați la ”Mințile Matematice”. Sursa foto: arhiva personală – Ana Boiangiu

Profesorii mentori

Iancu-Ioan Sandea (foto) a făcut gimnaziul la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca și, fiind olimpic, a fost cooptat în clasa a IX-a la ICHB. Și-a descoperit pasiunea pentru matematică încă de mic, fiind încurajat și de mama sa care este profesoară de matematică.

”Ca să îți placă matematica trebuie să o înțelegi și cel mai ușor mod de a înțelege matematica este să lucrezi, să exersezi. Cu cât exersezi mai mult cu atât începi să înțelegi din ce în ce mai mult și o să ți se pară mult mai ușor. Profesorul de la clasă are, la rândul său, un rol important: trebuie să explice termenii noi pe care elevul nu poate să îi obțină prin exercițiu, să se asigure că elevul înțelege materia predată și să dea exerciții. Dar și din partea elevului trebuie să vină acea pasiune pentru matematică”, spune Iancu.

Luca, absolvent al clasei a VIII-a la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Satu Mare, a început și el din clasa a III-a să se apropie de matematică, iar informatica a descoperit-o în clasa a V-a. În gimnaziu a fost susținut de profesorii de matematică și informatică din școală, iar acum la ICHB se consideră norocos că face matematică cu ”un profesor foarte bun”, Victor Vacariu, care ”ne dă multe probleme și ni le explică”.

La rândul lor, Ana și Iancu vorbesc la superlativ despre profesorul lor de matematică cu care se pregătesc pentru olimpiadă: Flavian Georgescu (foto), cunoscut ca antrenor al olimpicilor ICHB. ”Pe mine m-a ajutat mult domnul profesor, el este cel care mi-a pus bazele materiei și mi-a arătat niște tehnici spectaculoase, fără acestea nu aș fi reușit să mă descurc. Este foarte carismatic, are un stil de predare unic, formulează totul ca o poveste și este clar atractiv din punctul acesta de vedere”, mărturisește Ana, care va merge și în ultimul an de liceu la Olimpiada de Matematică.

Flavian Georgescu este și diriginte la clasa lui Iancu: ”Îmi place foarte tare de dânsul. La clasă predă foarte bine, se înțelege totul perfect, ne ajută și ne zice ce să lucrăm, cum să lucrăm și, așa cum a zis și Ana, poate transforma aproape orice într-o poveste și este foarte ușor să urmărești lecția.”

Programul olimpicilor

Pe lângă rolul esențial al profesorilor în pregătirea pentru olimpiadă, cei trei liceeni spun că  foarte mult contează și munca individuală și știu că pentru a ajunge la rezultate trebuie să muncească extraordinar de mult. De altfel, programul lor este unul foarte încărcat: au ore peste program la școală, merg la cursurile organizate la Centrul de excelență și chiar fac ore în weekend.

Clasele de olimpici de la ICHB au un orar special, cu 10 ore de matematică pe săptămână. ”Anul trecut, aveam toate cele zece ore de matematică integrate în program și aveam maximum șapte ore pe zi. Anul acesta, au apărut câteva ore suplimentare la celelalte materii și atunci trei dintre cele zece ore de olimpiadă au ajuns să fie după program. Marți, stăm până la 17.30 la școală pentru trei ore de matematică. Însă eu lucrez și seara acasă, și în weekend și voi merge și la Centrul de excelență, la Universitate, când va începe pregătirea, sâmbăta probabil”, declară Iancu.

La clasa a IX-a, Luca și colegii săi vin sâmbăta la școală pentru trei ore de matematică, iar pregătirea la informatică are loc în zilele de luni, miercuri și joi, de la 14.30 până la 17.30.

”La clasa a XII-a este un pic mai special pentru că avem mai puține ore și atunci toate orele de matematică sunt integrate în program, dar cei mai mici rămân peste program până seara pentru pregătire”, completează Ana.

Elevi-profesori

Ana Boiangiu conduce și echipa Limitless de olimpici care susțin cursuri de pregătire gratuită la matematică, fizică, informatică și chimie pentru olimpiade, precum și pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a.

În acest an școlar, cursurile pentru olimpici vor începe săptămâna viitoare, iar Iancu și Luca se vor număra printre elevii-profesori: Luca la informatică, Iancu la matematică.

”Eu am mai predat informatică la Centrul de excelență din Satu Mare, unde am lucrat cu elevi de clasa a VI-a și unde eu mergeam să mă pregătesc pentru olimpiade. A fost interesant și abia aștept să încep și aici”, declară Luca (foto), în timp ce pentru Iancu este prima experiență ca ”profesor”: ”Cred că mă voi descurca, învăț de la mama. Am văzut că s-au înscris destul de mulți copii și mă bucură acest lucru”.

Ana, fiind la final de liceu, are deja mai multă experiență ca ”profesor”, atât în proiectul Limitless, cât și separat: ”Am lucrat anul trecut cu elevii din școală de clasa a VIII-a, care acum sunt colegi cu Luca, și cu cei care sunt anul acesta în clasa a VIII-a. Este foarte plăcut la aceste cursuri. Ai sentimentul acela de comunitate: toată lumea este din ICHB, hai să ne pregătim, să fim cei mai tari! Mi-a plăcut foarte mult să predau.”

Cât privește Limitless, Ana și colegii ei din echipă fac deja planurile pentru viitoarele concursuri. În martie ar urma să aibă loc ”Concursul de Matematică Limitless”, cu subiecte la nivel de națională, iar în luna mai o nouă ediție a ”Cupei Limitless”, un concurs pe echipe care promovează colaborarea în rezolvarea de probleme.

”Anul trecut au participat 25 de echipe, fiecare echipă fiind formată din câte trei elevi. A fost o super atmosferă, toată lumea era entuziasmată și ne propunem să ducem proiectul acesta mai departe.

Cred că am creat o comunitate destul de frumoasă în jurul Limitless, astfel încât există o dorință mai mare a celor care intră la liceu să se implice și să predea și vin din ce în ce mai mulți copii ca participanți”, spune Ana (foto). ”Încurajăm cât mai mulți elevi să participe la concursurile noastre, inclusiv elevi de la alte licee. De exemplu, anul trecut, la Cupa Limitless, au venit două echipe de la Cluj”, adaugă Iancu.

Până la realizarea noilor proiecte, cei trei liceeni vor continua să se antreneze pentru olimpiadă și vor să participe la mai multe concursuri, precum ”Stelele matematice”, organizat de ICHB, sau IMAR, un concurs organizat de Cătălin Gherghe, coordonatorul lotului IMO. ”Sunt multe oportunități de antrenament și încercăm să profităm de fiecare dintre ele”, precizează Ana Boiangiu, care la finalul acestui an școlar va preda ștafeta ”Limitless” colegilor mai mici,  înainte de a pleca la facultate, în Anglia sau în SUA.

Sursa foto: Facebook/ Limitless Smart Learning

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.