Calendarul evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, în anul școlar 2024-2025, a fost publicat marți, 10 septembrie, în Monitorul Oficial. Conform documentului, evaluarea pentru elevii clasei a II-a va începe pe 13 mai, pentru clasa a IV-a pe 20 mai, iar pentru clasa a VI-a pe 27 mai. La evaluările naționale 2025, rezultatele vor fi sub formă de punctaje, renunțându-se la codurile folosite până acum. La solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative sau note și pot fi trecute în catalog.
Potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației, evaluarea națională 2025 la clasa a II-a va fi în perioada 13 – 16 mai, elevii claselor a IV-a vor susține testările între 20 și 22 mai, în timp ce elevii de clasa a VI-a vor avea evaluarea națională în intervalul 27 – 29 mai.
Conform Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024—2025, aprobate prin ordin al ministrului Educației, testele pentru EN-2025 se elaborează de către CNPEE, ”ținând seama de următoarele cerințe: a) să fie formulate clar, precis și în strictă concordanță cu programele școlare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu; b) să aibă un nivel mediu de dificultate.”
Testele au un format de tip „broșură de test”, durata alocată rezolvării acestora fiind: de câte 45 de minute pentru fiecare test administrat la EN II; de câte 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV; de câte 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI.
Potrivit documentului, evaluările se vor desfășura în timpul orelor de curs, în funcție de programul fiecărei unități de învățământ. Pentru evaluarea națională la clasa a VI-a, comisia județeană/ a municipiului București de organizare și desfășurare a EN-2025 stabilește un interval orar unic pentru desfășurarea testelor, pentru toate unitățile de învățământ din județ/municipiul București.
La clasa a II-a, responsabilitatea administrării testelor aparține învățătorului de la clasă, iar la clasele a IV-a și a VI-a unui cadru didactic care nu predă la clasa respectivă.
- ”Pe toată durata administrării testelor, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu predă la clasa respectivă și care are rolul de a susține procesul de administrare a instrumentelor de evaluare”, se arată în metodologie. Sălile în care se susține EN-2025 sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei își desfășoară activitatea în mod obișnuit.
Testele de la EN-2025 se evaluează în cadrul unității de învățământ de către cadrele didactice din respectiva unitate. ”Înainte de începerea procesului de evaluare a testelor, președintele comisiei de organizare și de administrare a EN-2025 din unitatea de învățământ are obligația de a asigura o sesiune de instruire pentru profesorii – evaluatori pentru aplicarea unitară a criteriilor de evaluare din caietele cadrului didactic”, prevede documentul. De asemenea, metodologia stabilește că CNPEE organizează sesiuni de instruire în format online pentru președinții comisiilor județene de organizare și desfășurare a EN-2025.
- Fiecare test de la EN II și EN IV este evaluat de către două cadre didactice evaluatoare, dintre care unul este învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar de la clasă.
- Pentru EN VI, testele care vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Limbă și comunicare” sunt evaluate de echipe formate din două cadre didactice, având specialitatea limba și literatura română. Testele care vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Matematică și Științe ale naturii” sunt evaluate de echipe formate din trei cadre didactice, unul cu specialitatea matematică, al doilea cu specialitatea fizică, al treilea cu specialitatea biologie.
Potrivit documentului, rezultatele obținute de elevi se raportează sub formă de punctaje (în locul codurilor atribuite răspunsurilor, utilizate în anii trecuți). ”Rezultatele individuale obținute la EN-2025 nu se afișează/ nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/ note și pot fi trecute în catalog”, se menționează în metodologie.
- ”Rezultatele sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin: a) elaborarea planurilor individualizate de învățare; b) informarea elevilor și a părinților/ reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.”
- ”Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.”