Ministerul Educației a lansat în consultare publică marți, 30 iulie, un proiect de ordin privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar. Conform proiectului, acestea sunt organizate pe niveluri de învățământ, domenii de competențe și etape de carieră: licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.
”Profilul profesional al cadrului didactic reflectă competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră, acele cunoștințe, abilități și atitudini necesare cadrelor didactice pentru a asigura o educație de calitate și pentru a sprijini atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui copil/tânăr”, a transmis Ministerul Educației, într-un comunicat de presă.
Potrivit proiectului de ordin, profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ (educație timpurie, învățământ primar, gimnazial și liceal, tehnologic și tehnologic dual), 7 domenii de competențe și 3 etape de carieră didactică –licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.
- ”Licențierea certifică pregătirea pentru exercitarea autonomă a profesiei didactice. Profesorul licențiat deține competențele de bază pentru profesie, asigurând un demers educațional de calitate, în acord cu solicitările sistemului educațional.”
- ”Gradul didactic II certifică practicarea eficientă a profesiei didactice. Profesorul cu gradul didactic II deține competențele funcționale pentru profesie, oferă sprijin colegilor și se implică în activități de mentorat.”
- ”Gradul didactic I certifică practicarea profesiei didactice la un nivel avansat, în mod constant, inclusiv predarea bazată pe schimb de practici bune, pe reflecție și creativitate.”
Cele șapte domenii de competențe pe care este organizat profilul profesional generic al cadrului didactic din învățământul preuniversitar sunt, conform proiectului:
- Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață
- Curriculum și proces didactic
- Mediu de învățare și stare de bine
- Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea
- Etică, reflexivitate și învățare continuă
- Dezvoltare instituțională
- Tehnologie digitală în educație.
Ministerul Educației precizează că ”profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației”.
”Evoluția în carieră are la bază principiul învățării pe tot parcursul vieții, fiind urmărită și certificată pe baza unor standarde profesionale, care atestă progresul în dezvoltarea competențelor, adaptarea și asumarea de noi roluri profesionale, eficiența activității”, se mai arată în comunicat.
Conform sursei citate, profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate de un grup de lucru coordonat de conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.