EVALUARE NAȚIONALĂ 2024, clasa a VIII-a. Subiectele de limba și literatura română de la Evaluarea Națională de anul acesta au avut un grad mediu de dificultate, spune Ionelia Burghelea, profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială „Oana Diana Renea” Focșani. ”Cerințele de la punctul B, cele de limbă română, au necesitat atenție”, iar la ultimul item, unde elevii au avut de ales, dintre două variante date, pe cea corectă, ”necitind foarte mult, având nesiguranță la scris, unii copii au greșit două sau chiar trei forme”.
Evaluarea Națională 2024 pentru absolvenții clasei a VIII-a a început marți, 25 iunie, cu proba scrisă la Limba și literatura română. În varianta de examen primită, candidații au avut două texte-suport, unul fiind un fragment din romanul ”Cireșarii” – de Constantin Chiriță, iar al doilea, un fragment de proză memorialistică (cu titlul ”Portret”), de Cella Delavrancea.
”Ambele texte citate au fost ofertante, cuprinzând teme precum: aventura, prietenia, copilăria, relația om-necuvântătoare sau natura”, explică profesoara Ionelia Burghelea (foto).
- ”Itemii de înțelegere a textului nu au pus probleme elevilor, iar cele cu răspuns complex (itemii 7, 8, 9) le-au dat ocazia să fie vigilenți și să actualizeze lecturile suplimentare sau pe cele studiate la clasă; profunzimea și creativitatea copiilor puteau, de asemenea, să fie puse în lumină de răspunsurile formulate.”
Potrivit profesoarei, ”cerințele de la punctul B, cele de limbă română, au necesitat atenție, astfel:
- La itemul 1, de fonetică, varianta cu doi termeni care conțin diftong era d)-ul. Cuvântul ,,ceai” conține consoana ,,č” și diftongul ,,ai”; termenul ,,mângâiere” are diftongul (ascendent) ,,ie”.
- Itemul 2 de gramatică avea varianta de răspuns: a).
- Itemul 3: d).
- Itemul 4: d).
- Itemul 5: în fragmentul dat erau verbe la moduri diferite, astfel: 5 verbe la indicativ (doar unul era de selectat; spre exemplu: ,,N-au terminat” ) și câte unul la modul condițional-optativ (,,Aș mânca” ), respectiv la conjunctiv (,,să dau”). Fragmentul citat conținea și un verb la indicativ ]nsoțit de pronumele reflexiv ,,se”(,,se văită”); acest verb putea fi exemplificat pentru modul indicativ, dar NU PENTRU CONJUNCTIV (confuzie destul de des întâlnită la cei care nu stăpânesc bine cunoștințele!)
- Itemul 6 a fost puțin mai dificil (cerințele sunt complexe):
-
- Enunț în care verbul ,,a avea” să fie atribut – trebuia ales termenul regent substantiv și utilizată o prepoziție care să lege forma verbală nepersonală de regentul ei: Ex.: Dorința de a avea un cățel e mare./ Pregătirea pentru a avea un cățel mi-a luat mult timp.
- Al doilea enunț de construit era de tip propoziție negativă, iar substantivul ,,expediție ” trebuia să aibă funcția sintactică de complement prepozițional. La acest item elevii s-au descurcat mai bine. Ex.: Nu vom vorbi despre expediție.
- Itemul 7: A fost dată o frază cu trei propoziții, din care cerința a fost să se transcrie și să se numească subordonatele. Acestea erau două, astfel: ,,să strige” – propoziție subordonată completivă directă, ,,cât îl țineau puterile” – propoziție subordonată circumstanțială de mod.
- Itemul 8 (ultimul): De ales, dintre două variante date, pe cea corectă. Necitind foarte mult, având nesiguranță la scris, unii copii au greșit două sau chiar trei forme. Cele corecte erau: să descrii; complecși; negri; ai; întâlnite; membrii.
Subiectul al II-lea a constat în realizarea caracterizării personajului Tic, unul din protagoniștii romanului ”Cireșarii” de Constantin Chiriță: ”Fragmentul conținea mijloace de caracterizare directă, realizată de narator sau de personajul Ionel (trăsăturile lui Tic erau preponderent morale, portretul fizic lipsind aproape în totalitate) și mijloace de caracterizare indirectă (fapte, atitudine, gesturi, gânduri; relația cu celelalte personaje, în special cu patrupedul Țombi). A fost, de asemenea, de reliefat o valoare (morală) a personajului pe care elevii o cultivă/ o prețuiesc.”
”Am rezolvat cerințele într-un ritm asemănător cu cel al copiilor care au dat examenul, însă mi-am permis lejeritatea de a nu ține cont de limita maximă de cuvinte (aceasta pentru că nu am scris pe un tipizat care are un anumit număr de rânduri pentru itemii 7,8,9 – S I, A). Le doresc elevilor mei de-a 8-a (cărora le-am fost dirigintă) și tuturor celorlalți copii să aibă parte de corectură generoasă, al cărei rezultat să fie o notă foarte bună. Succes la proba de la matematică!”, a transmis profesoara din Focșani.
Rezolvarea subiectelor la Limba și literatura română – Evaluare Națională 2024, clasa a VIII-a:
Examenul de Evaluare Națională 2024 pentru absolvenții clasei a VIII-a va continua joi, 27 iunie, cu proba scrisă la Matematică, iar vineri, 28 iunie, se va desfășura proba la Limba şi literatura maternă pentru elevii din partea minorităţilor naţionale.
Afişarea rezultatelor inițiale, înainte de contestaţii, este programată pentru data de 3 iulie până la ora 14,00. În aceeaşi zi, între orele 16,00 şi 19,00, şi pe 4 iulie, în intervalul 8,00 – 12,00, vor putea fi depuse contestaţiile. Soluţionarea contestaţiilor va avea loc între 4 şi 9 iulie, iar pe 9 iulie se vor afişa rezultatele finale.
Citește și:
- Subiectele și baremul de corectare la Limba și literatura română – Evaluare Națională 2024, clasa a VIII-a. Caracterizarea, la subiectul al II-lea UPDATE
- Ghid pentru Evaluarea Națională 2024, publicat de Ministerul Educației. Peste 160.000 de absolvenți ai clasei a VIII-a, înscriși la examen
- Evaluare Națională 2024. Informații utile pentru absolvenții clasei a VIII-a: desfășurarea probelor/ obiecte interzise în sala de examen
- Reguli pentru redactarea lucrărilor scrise la Evaluarea Națională 2024, clasa a VIII-a. Cum se corectează greșelile la subiectele de tip grilă
- Subiectele la examenul de Evaluare Națională – clasa a VIII-a din ultimii trei ani: Română și Matematică. Ce s-a dat la simulările județene 2024
- Evaluare Națională 2024. Ministrul Educației: Pentru o evaluare cât mai unitară, se vor organiza ședințe cu profesorii corectori din toată țara
- Teste de antrenament pentru Evaluarea Națională 2024, publicate de ISJ Vâlcea – Limba și literatura română și Matematică
- Model de subiecte la Matematică pentru Evaluarea Națională 2024 – clasa a VIII-a, publicat de ISJ Sibiu. Baremul de corectare
- Evaluare Națională 2024, clasa a VIII-a – Matematică. Model de subiecte, publicat de Inspectoratul Școlar Județean Sibiu – ianuarie 2024
- Modele de subiecte și barem la Matematică pentru examenul de Evaluare Națională 2024, publicate de ISJ Sibiu în aprilie
- Modele de subiecte la Matematică pentru Evaluarea Națională, clasa a VIII-a și BAC 2024 – Inspectoratul Școlar Județean Ilfov
- Teste de antrenament pentru Evaluarea Națională 2024 – clasa a VIII-a, publicate de ISJ Constanța – Română și Matematică
- Cele 6 seturi de teste de antrenament pentru Evaluarea Națională 2022, clasa a VIII-a – Română și Matematică
- Toate testele de antrenament pentru Evaluarea Națională 2021, clasa a VIII-a – Română și Matematică