Șase scenarii pentru admiterea la liceu: avantaje și dezavantaje/ Modelul propus în proiectul legii educației – analiză Coaliția pentru Educație

0

Federația Coaliția pentru Educație a publicat, joi, o analiză comparativă a scenariilor posibile pentru „Tranziția elevilor din România în învățământul secundar superior”. În document sunt incluse șase scenarii privind admiterea la liceu, între care și cel din proiectul legii învățământului preunivesitar, care dă posibilitatea liceelor de a organiza examen de admitere, separat de Evaluarea Națională. Autorii analizei spun că pentru scenariul propus în proiectul de lege nu au identificat modele internaționale în mod clar asemănătoare. 

Cele șase scenarii analizate de Coaliția pentru Educație sunt:

 

Scenariul 1

Scenariul 2

Scenariul 3

Scenariul 4

Scenariul 5

Scenariul 6

Concluziile Coaliției pentru Educație în ceea ce privește cele șase scenarii:

  • Analizând avantajele și dezavantajele prezentate în analiză, opțiunile noastre s-au îndreptat către scenariul 5, cu variante ce presupun grade diferite de centralizare (5a), respectiv flexibilitate (5b).
  • Ambele variante iau în calcul rezultatele școlare ale elevului pe parcursul gimnaziului (portofoliul educațional) și preferințele elevului și a familiei pentru un anumit parcurs educational, diferența constând în existența unor evaluări externe standardizate la finalul gimnaziului.
  • Opțiunea 5 b, care care oferă cel mai bun nivel de flexibilitate, reflectă într-o mai mare măsură direcțiile prioritare din Manifestul Federației Coaliția pentru Educație și principiile enunțate în analiză. Țări care aplică scenarii asemănătoare cu 5b și care pot reprezenta exemple utile pentru o reformă în acest sens sunt: Finlanda, Franța, Austria, Portugalia, Spania.
  • Țări care aplică scenarii asemănătoare cu 5a) și care pot reprezenta exemple utile pentru o reformă în acest sens sunt Germania și Estonia.
  • De notat că pentru scenariul propus în actualul proiect de lege a educației (scenariul 2) nu am identificat modele internaționale în mod clar asemănătoare.
  • Pentru scenariul aplicat în prezent în România (scenariul 1), Polonia prezintă cel mai apropiat caz. 

Modele internaționale, prezentate în document:


Ce mai transmite Coaliția pentru Educație într-un comunicat de presă::

  • ”Analiza mai multor tipuri de design încurajează reflecția: care dintre ele favorizează mai mult echitatea, diversitatea, calitatea? Cercetarea, pusă la dispoziția decidenților, arată că nu există consens universal în aceasta privință, însă tendința la nivelul majorității țărilor analizate este către scenarii de tipul 4 și 5 (din analiza prezentată). Ceea ce este semnificativ și ar trebui să guverneze și decizia din România, o decizie despre designul tranziției, urmând ca politici publice compensatorii să atenueze impactul asupra celor care vor fi afectați.
  • Cercetarea indică o posibilă direcție despre încotro ar trebui sa meargă reforma tranziției la nivel de viziune, nu doar la nivel de reacție la realitatea că „nu e bine cum ajung copiii la liceu”, „a ajuns acolo pentru că l-a repartizat calculatorul”, „e la un liceu bun, dar nu îi place ce învață” ș.a.m.d.
  • Federația Coaliția pentru Educație insistă pentru o alegere strategică, nu una de tip „stingere de incendii” – adică măsuri cu efect imediat, menite să combată consecințe nedorite ale politicilor prezente, dar fără a lua în considerare si consecințele pe care le generează măsurile respective.”

Coaliția pentru Educație precizează că documentul „Tranziția elevilor din România în învățământul secundar superior” a fost redactat după analiza și formularea câtorva scenarii de lucru în cadrul Consiliul Director al Federației. Pentru fundamentarea și modelarea scenariilor, expertul cooptat a fost dr. Andreea Eșanu, sprijinită de dr. Liliana Romaniuc și Daniela Vișoianu.

  • Documentul integral poate fi consultat  AICI.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.