România va participa la testarea PISA 2025 – proiect: ”PISA indică cât de bine sunt pregătiți elevii pentru a face față provocărilor din societatea actuală”

0
Foto: pixabay.com

România va participa la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor – Programme for International Student Assessment – PISA 2025, prevede un proiect de hotărâre de guvern, publicat pe site-ul Ministerului Educaţiei, scrie Agerpres.

„Se aprobă participarea României la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor – Programme for International Student Assessment – PISA 2025, inclusiv la opţiunile internaţionale, şi anume: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinţi, Chestionarul pentru profesorii de ştiinţe, Evaluarea la Limbă străină – Engleză, Chestionarul pentru profesorii de Limba engleză, dezvoltate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE”, se arată în proiectul publicat de Ministerul Educației.

În nota de fundamentare a proiectului se arată că ”Programul pentru evaluarea internațională a elevilor (Programme for International Student Assessment) – PISA este cea mai amplă evaluare educațională internațională, un studiu comparativ, iniţiat de către OCDE, cu scopul de a măsura competenţele de bază ale elevilor de 15 ani, în domeniile principale: lectură, matematică şi ştiinţe”. Din document:

  • ”PISA este o evaluare internaţională standardizată, în baza căreia performanțele elevilor români pot fi comparate cu cele ale elevilor de 15 ani din alte țări/economii participante.
  • PISA evaluează achizițiile învățării elevilor, transferate în situații de viață, pentru a rezolva probleme reale și, de asemenea, colectează informații despre practicile educaționale din țările participante. Totodata, scopul PISA este și acela de a genera indicatori fideli, de înaltă calitate, ai rezultatelor sistemelor educaționale, care pot fi comparați între țările participante, pentru a sprijini reformele necesare la nivelul acestor sisteme.
  • PISA evaluează elevii de 15 ani, înscriși cel puțin în clasa a VII-a, care se află la, sau aproape de sfârșitul școlii obligatorii în multe țări. Prin urmare, PISA indică cât de bine sunt pregătiți elevii pentru a face față provocărilor din societatea actuală. Pe lângă colectarea de date privind rezultatele elevilor, PISA include și colectarea de date contextuale, obținute prin aplicarea mai multor chestionare. Posibilitatea de a analiza datele privind rezultatele școlare în raport cu contexte sociale și educaționale, face ca datele PISA să fie de mare interes pentru guverne, mediu academic, societate civilă și alte părți interesate.
  • Administrarea testelor PISA se realizează de către un consorţiu internaţional, la fiecare trei ani, începând din anul 2001. Numărul țărilor care participă la această evaluare internațională a crescut major de la un ciclu la altul; dacă în anul 2000 au participat 43 de țări/economii, în anul 2025 se va ajunge la 90 de țări/economii participante.
  • Fiecare administrare a studiului PISA evaluează trei domenii de bază, cu un domeniu principal în fiecare ciclu. În ultimele cicluri, PISA a inclus și un domeniu inovator care evaluează o competență interdisciplinară, oferind țărilor participante o perspectivă asupra pregătirii elevilor pentru viață în contextul provocărilor lumii contemporane.
  • România participă la Programul Internaţional OCDE – PISA încă din anul 2000 (ca ţară PISA+), ciclurile de participare de până acum fiind: PISA 2006, PISA 2009, PISA 2012, PISA 2015, PISA 2018 și PISA 2022.
  • Începând cu ciclul de testare PISA 2022, România administrează testele în format digitalizat. Rezultatele PISA sunt raportate la nivel de domeniu principal – Lectură/ Matematică/ Științe, iar scorurile la diferitele domenii sunt prezentate separat, fără a fi combinate. De asemenea, în rapoartele oficiale ale OCDE privind rezultatele PISA, clasamentul țărilor/economiilor este realizat în funcție de performanța lor în fiecare domeniu de evaluare.
  • De exemplu, în anul 2018, România s-a clasat pe locul 47 la Lectură, pe locul 52 la Matematică și pe locul 55 la Științe, dintr-un total de 79 de țări/ economii care au participat la testare. Însă, numărul de țări care au furnizat date valide care au putut fi incluse în raportul internațional a fost de 77 pentru domeniul Lectură și de 78 pentru domeniile Matematică și Științe. (Sursa: OECD. (2019). PISA 2018 results (volume I): What students know and can do. OECD.)
  • Ciclul de testare 2023-2025 este intitulat PISA 2025, întrucât 2025 este anul în care se realizează testarea principală. În perioada 2023-2025, România va beneficia de sprijinul oferit de OCDE pentru derularea programului, conform standardelor stabilite la nivel internațional, în baza taxei de participare prevăzute pentru ţările/economiile participante. Pentru PISA 2025, Științele reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este Învățarea în lumea digitală (LDW).
  • Pe lângă domeniile principale și cel inovator, PISA oferă și evaluarea unui domeniu opțional, care, pentru PISA 2025, este reprezentat de Evaluarea la Limbă străină – Engleză; aceasta combină instrumente cognitive și noncognitive pentru a avea o imagine cât mai completă asupra nivelurilor de competență și asupra factorilor contextuali ce influențează dobândirea acestora și va fi oferită la fiecare două cicluri, alternând cu evaluarea privind alfabetizarea financiară.
  • Pentru prima dată România participă la PISA 2025 – opțiunile internaționale, și anume la: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinți, Chestionarul pentru profesorii de științe, Evaluarea la Limbă străină – Engleză, Chestionarul pentru profesorii de limba engleză.
  • Prin participarea la PISA 2025, inclusiv la opțiunile internaționale se urmăreşte nu doar obținerea unei imagini detaliate cu privire la nivelul unor achiziții fundamentale, ci și creşterea capacității autorităților de decizie din România de a adopta politici educaționale bazate pe dovezi.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.