Proiect de ordin cu standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în școli, pus în dezbatere publică

0

Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere publică un proiect de ordin de ministru prin care sunt aprobate standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în şcolile – pilot.

Potrivit proiectului de ordin, publicat pe site-ul Ministerului Educației, prevederile sunt obligatorii, începând cu anul școlar 2023 – 2024, pentru unitățile de învățământ care utilizează catalog electronic.

Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în școlile-pilot – anexă:

  • Aplicația de catalog online este accesibilă prin web, independent de dispozitivul utilizat: computer personal portabil, PC, tabletă sau telefon, atât pentru adăugarea înregistrărilor legate de procesul educațional aferent, cât și pentru consultarea notelor, a absențelor și a rapoartelor statistice.
  • Accesul poate fi intermediat prin aplicație mobilă specifică sau interfață locală sigură, cu respectarea standardelor informatice legate de siguranța și trasabilitatea datelor.
  • Aplicațiile de sine stătătoare, cu instalare și administrare pe servere fizice, situate în
    unitatea școlară, sunt utilizate numai în măsura în care acestea sunt considerate cloud-ready și interconectate ulterior prin intermediul unui API sau a unei tehnologii echivalente.
  • Aplicațiile web sunt în mod obligatoriu accesibile numai utilizând protocolul de
    securitate Secure Sockets Layer, denumit SSL sau Transport Layer Security, denumit TLS.
  • Aplicația dispune, cel puțin, de autentificare cu utilizator și parolă, urmând ca în cel
    mai scurt timp, cel târziu în anul școlar 2023 – 2024 să dispună, cel puțin, de un mecanism de tipul autentificare în doi factori denumiți 2FA.
  • Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare de tip utilizator + parolă + SMS sau cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice, precum authy, google authenticator, microsoft authenticator sau alte instrumente similare.
  • Copiile de siguranță ale înregistrărilor școlare denumite backup se fac automat în
    momentul salvării acestora în cel puțin 2 surse de baze de date. Se realizează copii de siguranță în backup incremental, zilnic, din sursa principală a bazei de date cu înregistrări într-o bază de backup, în mod automatizat, independent și configurabil.
  • În fiecare lună se realizează copii de siguranță în backup complet, din sursa principală a bazei de date cu înregistrări, într-o arhivă electronică situată în cloud, pe un alt server sau resursă de salvare electronică situată în afara unității de învățământ.
  • Furnizorul serviciului de catalog electronic își asumă, împreună cu unitatea de învățământ, responsabilitatea pentru asigurarea existenței și accesibilității copiilor de siguranță pe toată perioada desfășurării contractului sau contractelor de servicii dintre părți, precum și minimum 24 de luni de la încetarea contractului. Prevederile intră în vigoare începând cu anul școlar 2023 – 2024.
  • Catalogul electronic se tipărește, semnează, avizează şi arhivează de directorul unității de învățământ, la finalul anului școlar.
  • Folosirea catalogului electronic, pentru gestionarea parcursului educațional al elevului, se realizează în vederea îndeplinirii obligației legale, care revine unității de învățământ, de asigurare a dreptului la învățătură.
  • Unitatea de învățământ asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor și garantează următoarele drepturi ale utilizatorilor: a) dreptul de a fi informat; b) dreptul de acces; c) dreptul la rectificare; d) dreptul la restricționarea prelucrării datelor; e) dreptul la portabilitatea datelor.
  • Editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar cadrului didactic responsabil de disciplină/ modul. Accesul este permis pe bază de utilizator și parolă.
  • Orice modificare de drepturi, către alt cadru didactic, este aprobată de directorul unității de învățământ, într-un format electronic, în cazul în care platforma permite înregistrarea nealterabilă a acestei acțiuni pentru audit, respectiv prin cerere semnată, până la momentul în care platforma permite o trasabilitate electronică a deciziei.
  • Cadrul didactic îndreptățit să acorde sau să modifice note/ calificative/ absențe are acces de editare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Orice interacțiune de adăugare, modificare sau ștergere de date tip note va fi înregistrată trasabil în platformă, păstrând într-o formă de audit cel puțin: timestamp, utilizatorul, un eventual motiv pentru alterarea înregistrării.
  • Conducerea unității de învățământ are drept de vizualizare a datelor de la nivelul aplicației.
  • Elevii și părinții/ reprezentanții legali au drept de vizualizare a catalogului electronic în baza unor date de acces prestabilite, respectiv e-mail și parolă. Datele de acces pot fi modificate de către aceștia.
  • Utilizatorii de tip administrator nu au dreptul de a înregistra/modifica înregistrări de tip notă/ calificativ/ absență în catalog.
  • Interfața de administrare este accesibilă doar utilizatorilor autorizați în acest sens. Cu acordul conducerii unității de învățământ, orice alt tip de utilizator are acces doar la pagini cu date statistice, fără a putea accesa date personale ale elevilor, cadrelor didactice sau părinților.

În anul școlar 2022 – 2023, 742 de unități de învățământ au decis să renunțe la catalogul clasic, în format fizic, iar în anul școlar 2021 – 2022,  248 de unități-pilot de învățământ au implementat catalogul electronic.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.