Școala de afară, descoperită în proiectele Erasmus. Impresiile unor liceeni din Pitești și experiența profesorilor în țări ca Lituania sau Portugalia

0
Laboratorul de chimie, într-un liceu din Lituania

Liceul Tehnologic Dacia din Pitești derulează în acest moment al treilea proiect Erasmus+, în care elevii și profesorii au posibilitatea să cunoască alte sisteme de educație și să facă schimb de experiență și bune practici cu școli din Europa. Doi dintre liceenii care au participat la astfel de mobilități se declară absolut impresionați de condițiile de învățare din școlile partenere vizitate, precum și de relația profesor-elev, pe care o descriu ca una ”de prietenie”. La rândul lor, profesorii au fost ”uimiți” de dotarea școlilor și au observat pasiunea cu care acolo se face educație. Idei din aceste școli au început să fie puse în aplicare și la liceul piteștean, precum crearea unui spațiu eco-friendly, colorarea școlii sau amenajarea unui laborator multimedia.

Monica Breciugă este elevă în clasa a XII-a și a participat anul trecut la mobilitatea din Lituania, în cadrul proiectului Erasmus Plus „The citizen of future facing climate change”, ce are ca temă ”Smart choice for smart solutions”, aflat în curs de derulare.

Vizita la liceul din Lituania a fost pentru eleva din Pitești o ”experiență frumoasă”, în care a învățat lucruri noi, a vizitat multe locuri și a descoperit modul cum acolo se face școală: teoria împletită cu practica. În laboratorul de chimie, de exemplu, a făcut experimente alături de ceilalți elevi participanți (în proiect sunt partenere școli din România – țara coordonatoare,  Bulgaria, Turcia, Italia, Portugalia și Lituania). ”Am învățat să facem hârtie dintr-un amestec de carton umed și uscat, folosind aracet, și am decorat-o cu lucruri din natură – frunze, flori uscate”, povestește Monica.

Spațiile liceului de asemenea au impresionat-o, acesta având foarte multe săli și laboratoare: laborator de fizică, de chimie, sală pentru festivități, cantină, chiar și un spațiu eco-friendly.

”Mi-ar plăcea să avem și noi școala așa și chiar lucrăm să facem școala mai primitoare. De exemplu, am realizat băncuțe din paleți pe care le-am vopsit și le-am montat, am început să plantăm flori și colorăm pereții liceului. Un coleg desenează mașini și le vopsește”, precizează Monica.

Eleva în clasa a XII-a mai spune că experiența din Lituania i-a dat ocazia să cunoască un alt sistem de educație, ”foarte diferit de al nostru”, ”mult mai bun”. ”Totul este la modul mai deschis acolo, comunicarea mai deschisă, relația dintre profesor și elev mai deschisă față de relația elev-profesor din România. Pot să spun că acolo toată lumea este prietenă cu toată lumea, profesori cu elevi, elevi cu elevi, profesori cu profesori. Toată lumea este super prietenoasă și primitoare”, declară Monica.

Cu aceleași impresii despre o școală spațioasă, îngrijită și o relație altfel între profesori și elevi a rămas și Codruț Ene, elev în clasa a X-a, după ce a participat anul acesta la mobilitatea din Turcia.

”Liceul din Turcia unde am fost arăta foarte bine. Se întindea pe un spațiu mare, avea terenuri de baschet unde elevii joacă în pauze, avea o sală de sport foarte mare… Arăta chiar foarte frumos. Un alt lucru: profesorii nu prea mi se păreau profesori, erau un fel de prieteni ai elevilor, aveau o relație foarte deschisă. Avem și noi câțiva profesori astfel, dar acolo majoritatea erau așa. Cel puțin cei care au fost alături de noi în mobilitate în Turcia chiar erau toți așa”, declară Codruț.

Elevii români, în Turcia

Liceanul spune că și-ar dori și el să existe în școala românească ceea ce a văzut în Turcia, precum săli special amenajate în funcție de pasiunile și preocupările elevilor: ”Aveau sală de muzică, sală de pictat, practic elevii au unde să meargă în pauză. Ar fi frumos și la noi pentru cei care au pasiuni.”

Pentru Codruț, experiența în mobilitatea Erasmus+ a fost ”unică”, pentru că a putut să cunoască tineri din mai multe țări, veniți acolo să învețe împreună. A făcut multe lucruri practice și a învățat, de pildă, cum să creeze scenarii 3D într-o aplicație. Dacă ar mai fi să i se propună să meargă într-o astfel de mobilitate, n-ar ”refuza niciodată șansa asta”: ”Este chiar o experiență unică.”

Ce spun profesorii

Profesorii liceului piteștean care au mers în mobilitățile Erasmus Plus au rămas și ei la fel de impresionați de școlile de afară. De exemplu, Iuliana Ioniță, profesoară de informatică și coordonatoarea proiectelor Erasmus Plus din școală și a unui proiect ROSE, a fost ”uimită” de Lituania. Într-o mobilitate de acum doi ani, într-un alt proiect, a fost într-un liceu teoretic, unde elevii ”aveau o uniformă frumoasă, toată lumea era serioasă, iar profesorii tot ce făceau făceau din pasiune pentru copii”.

„Nu făceau pentru că trebuie. Nu, făceau totul din pasiune. Erau profesori de fizică care aveau ore de fotografie, de astronomie, de dans, de teatru, activități de cercetășie. Am fost uimită de ceea ce am văzut acolo. De asemenea, în Italia, am fost la un liceu renovat prin fonduri europene, cu laboratoare moderne”, povestește Iuliana Ioniță.

Cele văzute în Italia, Lituania sau Turcia au fost o motivație în plus de a crea în școală un laborator de informatică modern. Astfel, în cadrul proiectului ROSE, au fost achiziționate 66 de laptopuri, iar spațiul a fost dotat cu o multifuncțională și cu o tablă inteligentă performantă (”în Turcia, absolut toate școlile, toate clasele au aceste table inteligente și Guvernul a făcut această investiție”). Totodată, după prima mobilitate în Lituania, unde elevii liceului au învățat să construiască și să programeze roboței Lego, a fost achiziționat un robot, școala având la acest moment doi roboți, dar și un club de robotică.

Școala din Portugalia

Ultima mobilitate la care au participat de data aceasta doar profesorii din școlile partenere  a avut loc luna aceasta în Portugalia. Patru profesori ai liceului din Pitești au mers pentru un schimb de bune practici la Escola Profesional de Espinho, un liceu profesional privat, povestește Iuliana Ioniță, dar unde elevii nu plătesc taxe, fiind susținut de stat.

„Un liceu cu 300 de elevi și 44 de profesori, un liceu nu foarte mare, dar cu laboratoare de electronică și mecanică, cu echipamente de ultimă generație. De asemenea, aveau specializarea Turism și servicii, adică un învățământ adaptat cerințelor pieței muncii, Esphino fiind un orășel la țărmul Oceanului Atlantic, un orășel turistic. Bucătăria-atelier era dotată cu toate echipamentele necesare derulării activităților de practică. Aveau și un spațiu eco-friendly amenajat de către elevi – și noi ne-am propus să facem – care recrea un spațiu din natură, cu senzori, cu circuite prin care recirculau apa, cu un norișor de ploaie și flori. Mai aveau un proiect realizat de un elev prin care ușile de la dulapuri se deschideau automatizat cu ajutorul unei aplicații mobile. Am văzut acolo diverse lucrări făcute de elevi”, precizează profesoara de informatică.

Lucrul însă care a impresionat-o cel mai mult la școala din Portugalia a fost amenajarea și dotarea spațiilor: ”Nu aveau foarte multe, dar totul modern, plăcut, atrăgător. Vă dați seama pentru copii cum ar fi? Culori plăcute, culori vii…” De ce la noi nu se poate? ”Noi facem hârtii, foarte multe hârtii”, răspunde profesoara.

Roxana Bragă, profesoară de română, a fost pentru prima dată într-o mobilitate și a fost impresionată, la rândul ei, de ceea ce a văzut în școala din Portugalia: ”Școala în care ne-am desfășurat, Escola Profesional de Espinho – impresionantă, nu atât prin aspect (deși contează!), cât mai ales prin munca profesorilor și a elevilor de acolo. Laboratoare, instrumente de lucru, mașini, unelte automatizate create de elevi, spațiul verde din incintă, un spațiu eco-friendly din materiale reciclabile pus la punct tot cu ajutorul elevilor, toate ne-au impresionat! Sala de sport, sala de mese (mai degrabă un spațiu de socializare), amfiteatrul… semănau cu ceva ce ne-am dori și în școlile noastre.”

”Departe de ce ar trebui să fim”

În luna octombrie, elevii și profesorii liceului din Pitești vor participa la mobilitatea din Italia. Potrivit profesoarei Iuliana Ioniță, în fiecare mobilitate merg 4-6 elevi, iar pentru unii dintre ei este prima dată când ies din țară. ”Dacă ați ști ce bucuroși sunt copiii… Sunt copii care nu au mers niciodată afară, care n-au zburat cu avionul. Până la urmă, pentru ei facem toate aceste lucruri, să cunoască, să învețe, să se dezvolte, să vadă cum este și în alte școli din Europa, pentru că este diferit. Eu consider că suntem departe de ceea ce ar trebui să fim, deși avem elevi foarte buni. În toate mobilitățile, elevii noștri s-au descurcat foarte bine”, explică profesoara.

Despre lucrurile care au avut cel mai mare impact asupra elevilor în mobilitățile Erasmus Plus, Iuliana Ioniță spune că acestea sunt dotarea școlilor, ”modul de lucru” și atmosfera din școală. ”De exemplu, în Lituania, elevii și profesorii nu aveau intrare separată, cum este la noi, aveau aceeași intrare și ei au remarcat lucrul acesta. Apoi, activitățile extracurriculare, cum am văzut în liceul din Lituania, care era un liceu teoretic. Aveau echipe de dans, echipe de muzică, plus robotică, electronică… Era într-adevăr un liceu cu elevi pasionați, cu un nivel mai ridicat, poate au și ei alte licee cu nivel mai scăzut, unde admiterea este mai ușoară, dar noi am ales licee de unde să avem ce să învățăm”, conchide Iuliana Ioniță.

Elevii din Pitești, alături de profesoara de informatică

Sursa foto: Facebook/ Liceul Tehnologic Dacia Piteşti/US – ICT KA 229 Erasmus Plus/

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.