Ministrul Educației, despre admiterea în clasa a V-a la colegii: Fără examene scrise. Trebuie găsite alte modalități de selecție a elevilor

0

Colegiile nu vor mai putea organiza examene scrise pentru admiterea în clasa a V-a, așa cum se întâmplă în prezent, și vor trebui să găsească alte modalități de selecție a elevilor, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, făcând referire la prevederea din proiectul legii învățământului preuniversitar care stabilește că ”înscrierea elevilor în clasa a V-a, la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar, se realizează fără evaluări.” ”Vor trebui găsite alte mijloace. Colegiile vor putea să înființeze clasa a V-a, dar fără aceste examene scrise administrate unor copii de 10 ani”, a spus ministrul într-o emisiune televizată.

”Dacă există voci care spun că este complicat să susții un examen de admitere în colegiu sau chiar și un examen de Evaluare Națională la vârsta de 14 ani, nu este niciun secret – experții în științele educației o spun și cred că este simplu de înțeles – că este total nepotrivit să supui un elev de 10 ani unor examene definitorii pentru viitorul lor. Mă refer la concursurile de admitere în clasa a V-a. Vor trebui să fie găsite alte modalități de selecție a elevilor”, a declarat Sorin Cîmpeanu, miercuri seara, într-o emisiune la TVR Info.

Ministrul a spus că o modalitate foarte bună de selecție în clasa a V-a ar fi fost portofoliul educațional al elevilor, însă aceasta nu se poate aplica în momentul de față deoarece ”prevederea din Legea educației naționale din 2011 conform căreia trebuie să se întocmească un portofoliu educațional al elevului în care să fie înscris parcursul lui școlar, în care să fie înscrise toate elementele ce țin de identitatea educațională a acestui elev, nu s-a aplicat”.

”Dacă s-ar fi aplicat acest portofoliu educațional, am fi avut acum o modalitate de selecție foarte clară pe baza acelui portofoliu. Acum, prin proiectul legii învățământului preuniversitar, acest portofoliu devine obligatoriu (…) Până când va exista acest portofoliu, vor trebui găsite alte mijloace. Colegiile vor putea să înființeze clasa a V-a, dar fără aceste examene scrise, administrate unor copii de 10 ani”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Întrebat dacă aceste modalități de selecție trebuie găsite de colegii, ministrul Educației a răspuns ”cu siguranță, da”. ”Dacă țin foarte mult să organizeze învățământ gimnazial, e bine să se concentreze și să se organizeze în așa fel încât să poată răspunde tuturor solicitărilor, fără să mai fie nevoie de un examen scris pentru selecție. Nu e utopic, e doar logic. Dacă ai infrastructură și resurse, da, organizezi învățământ gimnazial într-un colegiu. Dacă n-ai, poate e mai bine să nu”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

  • Proiectul legii învățământului preuniversitar prevede la art. 26, al.3: ”Înscrierea elevilor în clasa a V-a, la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar, se realizează fără evaluări.”

Admiterea la liceu: ”Concurs propriu de admitere pentru o clasă din 10 sau pentru 2 clase sau pentru 3”

În aceeași emisiune, ca răspuns la solicitările de prelungire a dezbaterilor pe proiectele legilor educației, Sorin Cîmpeanu a arătat că termenul de consultare s-a încheiat și nu va fi prelungit.

De asemenea, ministrul Educației a vorbit despre concursurile de admitere în clasa a IX-a, spunând că un colegiu care are, de exemplu, 10 clase poate să organizeze concurs propriu de admitere ”pentru o clasă din 10 sau pentru 2 clase sau pentru 3 clase sau pentru niciuna”. Subiectele nu vor fi elaborate în cadrul colegiilor, a mai precizat Sorin Cîmpeanu, vor fi ”subiecte generale” care ar putea fi elaborate de Centrul Național de Evaluare.

Principalele declarații ale ministrului pe tema admiterii în clasa a IX-a la colegii:

  • Din dezbatere a reieșit o variantă îmbunătățită față de varianta inițială a proiectului (n.red. – concursul de admitere în colegii va fi organizat după Evaluarea Națională – detalii aici)
  • (despre probele concursului de admitere) Limba Română și Matematica sunt oricum. În plus, colegiile vor avea dreptul să organizeze o probă suplimentară, cu condiția să fie anunțată din timp, la o altă disciplină din programă. Poate fi limba engleză, poate fi limba germană.
  • În acest fel, dăm șansa unor colegii să-si formeze clase de excelență sau clase de specializare. Dreptul legal este în limita a 90% din numărul de clase. Dacă luăm un exemplu clar al unei școli, al unui liceu, colegiu care are 10 clase, pot să organizeze concurs propriu de admitere pentru o clasă din 10 sau pentru 2 clase sau pentru 3 clase sau pentru niciuna. Se constituie într-o șansă în plus pentru colegii, nu li se ia nicio șansă colegiilor, este o șansă în plus pentru a-și putea selecta un grup țintă cu care, spre exemplu, poate să dezvolte performanța.
  • O șansă în plus este și pentru elevi. Elevul nu pierde nimic. Elevul are o șansă în plus pentru a intra în colegiul dorit. În situația în care la examenul general de Evaluare Națională conideră că nu a avut prestația dorită, este o șansă în plus. Nu i se ia dreptul de a susține Evaluarea Națională.
  • (dacă la admiterea în colegiu va conta nota de la Evaluarea Națională) Nici o legătură. Evaluarea Națională are un scop național de monitorizare a sistemului de educație, iar examenul propriu de admitere va avea rolul de a asigura selecția unui grup de elevi care să constituie o clasă sau două clase într-un colegiu.
  • Repartiția generală nu se va face înainte de a se finaliza concursurile proprii de admitere.
  • (despre elaborarea subiectelor de concurs) Există disponibilitate la Centrul Național de Evaluare, acea structură a Ministerului Educației care elaborează subiectele pentru Evaluarea Națională și pentru Bacalaureat. Centrul Național de Evaluare poate să asigure elaborarea subiectelor. Mai mult decât atât, am discutat cu Academia Română și există disponibilitate din partea Academiei Române pentru a se implica în elaborarea acestor subiecte prin institutele specializate.
  • Subiectele vor fi generale și sunt sigur că, nefiind subiecte naționale în care trebuie să asiguri un grad de dificultate uniform repartizat (…) pentru concursul propriu de admitere sunt convins că se va merge pe subiecte de dificultate medie, o să vedem care este proporția, sunt specialiști în științele educației care vor stabili acest lucru, și itemi de dificultate ridicată. Asta pentru probele de Limba română și Matematică. Vor fi probe care, din perspectiva dificultății subiectelor, vor face diferența față de Evaluarea Națională. Mai mult decât atât, acele discipline pe care colegiile și le vor dori pentru susținerea examenelor vor fi anunțate din timp, vor fi din programa școlară, iar elaborarea subiectelor va putea fi făcută fie de CNPEE pentru toate aceste discipline, fie de către Societatea Română de Matematică sau alte societăți prestigioase sau de către institute ale Academiei Române.

În ceea ce privește examenul de Bacalaureat ce va fi aplicat din 2027, ministrul Educației a arătat că proba de Limba și literatura română va fi probă de sine stătătoare. ”Este normal să fie așa și este normal să includă și componenta de gramatică. (…) Nici vorbă să avem doar itemi de tip grilă. Exclus acest lucru. Vom avea cel puțin 3-4 feluri de itemi. Vom avea și grilă, dar vom avea și subiecte deschise, vom avea și eseu. Nu vom mai avea însă subiecte, vă garantez, care să pună în valoare capacitatea de memorare, învățarea mecanică, pentru că învățarea mecanică nu generează dobândirea de competențe”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Citește și: Sorin Cîmpeanu nu vrea să prelungească dezbaterile pe legile Educației: ”E ilogic, ilegal și imoral să prelungim perioada de consultare”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.