Sondaj: 6 din 10 elevi nu vor la BAC o probă scrisă care să îi evalueze la mai multe discipline. 7 din 10 vor ca proba de specialitate să rămână obligatorie

0

Şase din zece elevi nu sunt de acord cu o probă scrisă la Bacalaureat care să îi evalueze la mai multe discipline (română, matematică, ştiinţe, istoria şi geografia României şi Europei, ştiinţe socio-umane), așa cum prevede proiectul legii învățământului preuniversitar, iar şapte din zece vor ca proba de specialitate să rămână obligatorie, arată un sondaj realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.

Consultarea a fost realizată în rândul a peste 1.000 de elevi din ciclul gimnazial şi liceal, dintre care 52% din mediul rural, 19% din urbanul mic şi 29% din urbanul mare, transmite World Vision România într-un comunicat de presă, preluat de Agerpres. Principalele concluzii ale sondajului:

Admiterea la liceu şi la colegiile naţionale

  • Şase din zece elevi (59%) nu sunt de acord ca mediile din clasele V-VIII să nu mai fie luate în considerare pentru admiterea la liceu. 35% sunt de acord ca mediile să fie scoase din procesul de admitere, iar 6 % au preferat să nu răspundă la întrebare.
  • În privinţa admiterii la colegiile naţionale, cei mai mulţi dintre elevii care şi-au exprimat opinia spun că, în cazul în care acestea îşi vor organiza propriile examene, copiii din mediile dezavantajate vor avea mai puţine şanse să intre. Concret, 44% spun că elevii din mediile dezavantajate vor avea mai puţine şanse să intre la colegiile naţionale, 37% cred că vor avea aceleaşi şanse. Aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-şi exprime opinia.

„Consider că organizarea admiterii de către colegiile naţionale ar favoriza elevii care deja învaţă în aceste scoli, astfel că i-ar descuraja pe restul copiilor. Ar trebui să avem cu toţii şanse egale”, a declarat Nicoleta Maxim, elevă în clasa a VIII-a şi membră a Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.

  • Totodată, 50% dintre elevi au spus că ar trebui să poată exista clase/grupe de excelenţă nu doar în colegiile naţionale, ci şi în alte unităţi de învăţământ liceal.

Bacalaureat

  • Şase din zece elevi nu sunt de acord ca prima probă scrisă a Bacalaureatului să cuprindă itemi de evaluare atât din limba română, cât şi din matematică, ştiinţe, istoria şi geografia României şi Europei şi ştiinţe socio-umane, aşa cum este prevăzut în Proiectul Legii Învăţământului Preuniversitar. Mai puţin de trei din zece elevi sunt de acord cu această probă scrisă, iar aproape unul din zece a preferat să nu-şi exprime opinia legat de această probă.
  • În acelaşi timp, mai mult de şapte din zece elevi (72%) consideră că proba de specialitate a profilului studiat la liceu ar trebui să rămână obligatorie la Bac. 21% cred că proba de specialitate nu ar trebui să fie obligatorie, iar 7% au preferat să nu-şi exprime părerea.

„Nivelul de cunoştinţe acumulat ţine mult de profilul ales de fiecare elev. De exemplu, la Profilul Uman nu se mai face matematică din clasa a XI-a, iar eu şi colegii mei, de la Real, avem chiar şi patru ore pe săptămână. Cum ar putea o astfel de probă să ne testeze real nivelul de cunoştinţe? Mi se pare important să se ţină cont de proba specifică profilului. Noi ne alegem o anumită specializare pentru că avem înclinaţii într-o anumită direcţie şi vrem să ne dezvoltăm cât mai mult în anii de liceu. Mi se pare nedrept ca la final să nu se ţină cont de materia care ne reprezintă cel mai bine şi la care ar trebui să fim cel mai bine pregătiţi”, a declarat Melania Firu, elevă în clasa a XI-a şi membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.

Liceele profesionale

  • Jumătate dintre elevi (48%) nu sunt de acord cu eliminarea filierelor teoretică şi vocaţională din liceele profesionale. Doar un sfert dintre elevi (24%) sunt de acord cu eliminarea acestor filiere, iar restul (28%) n-au avut nici o opinie în acest sens.

Priorități în viziunea elevilor

  • Întrebaţi de trei priorităţi care ar trebui să se regăsească în Legea Învăţământului Preuniversitar, elevii au pus pe primul loc digitalizarea în educaţie, urmată de educaţia remedială şi sprijinul pentru teme. A treia prioritate este acordarea unei mese calde la şcoală pentru toţi elevii. Alte măsuri cu care elevii sunt de acord într-o mare măsură sunt creşterea burselor şi formarea cadrelor didactice.

Bursele elevilor

  • Bursele de excelenţă pentru elevi ar urma să fie între 700 şi 1000 de lei/lună, bursa de performanţă 500 de lei/lună, iar bursa socială şi pentru cei care învaţă în licee profesionale de 300 de lei pe lună, conform aceluiaşi proiect.
  • Întrebaţi în ce măsură cuantumul acestor burse încurajează performanţele în rândul tuturor elevilor, copiii au răspuns:
    • Cuantumul burselor e acoperitor pentru încurajarea performanţele tuturor elevilor (41%);
    • Trebuie suplimentate toate bursele (35%);
    • Trebuie suplimentate bursele de excelenţă şi de performanţă (7%);
    • Trebuie suplimentate bursele sociale şi profesionale (13%);
    • 5% dintre elevi au preferat să nu-şi exprime părerea.

Ce vor elevii să înveţe la disciplina „Educaţie pentru viaţă”

  • Potrivit proiectului de lege, disciplina „Educaţia pentru viaţă” va fi obligatorie pentru toţi elevii şi va include mai multe module, adaptate vârstei lor, printre care: educaţie pentru mediu, educaţie pentru sănătate, educaţie financiară, educaţie juridică, educaţie civică, egalitate de gen, gândire critică, oratorie şi dezvoltare personală, securitate cibernetică etc
  • Modulele cele mai dorite la clasă de către elevi sunt:
    • educaţia financiară (71%);
    • educaţia pentru sănătate (69%);
    • oratorie şi dezvoltare personală (55 %);
    • educaţie pentru mediu (50%);
    • educaţie juridică (48%);
    • gândirea critică (45%);
    • egalitatea de gen (45%);
    • securitatea cibernetică (42%).
  • 77% dintre elevii consultaţi de World Vision România vor ca educaţia sexuală să fie predată obligatoriu, adaptat vârstei lor. 18% dintr elevi nu vor să le fie predată educaţia sexuală, iar 5% nu şi-au exprimat părerea.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.