Grădina școlii: Spații cu plante și legume, create și îngrijite de elevi. Un proiect desfășurat la clasele primare la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Oradea

0

Proiectul început în luna decembrie la Școala Gimnazială ”Avram Iancu” din Oradea, în care elevii și-au creat propria grădină cu legume și plante aromatice și medicinale, se apropie de final. Până în luna iunie, când s-a terminat școala, fiecare clasă înscrisă în proiect și-a îngrijit spațiul special amenajat în curtea școlii și a participat la diferite activități. În vacanța de vară, copiii au continuat să vină la școală pentru a uda plantele crescute de ei, dar și pentru a culege roadele, povestește învățătoarea Monica Dorina Toader, unul dintre profesorii implicați. În anul școlar următor, elevii se vor ocupa mai departe de grădina școlii – spune învățătoarea – și, în plus, vor fi create noi spaţii de relaxare și învățare în aer liber, pe lângă foișorul și cercul cu butuci care există deja în curtea școlii.

La sfârșitul anului trecut, nouă clase din ciclul primar de la Eco Școala „Avram Iancu” Oradea s-au înscris în proiectul „Grădinărim cu bucurie”, implementat de Fundația Comunitară Oradea, care se va încheia anul acesta, în luna august.

Timp de câteva luni, elevii au fost ”grădinari” și au îngrijit grădina creată în curtea școlii, unde ei deja se ocupau de flori, zmeură, pomi fructiferi și vița de vie. În decembrie, când a debutat proiectul, fiecare clasă și-a ales tipul de plante de care urma să se ocupe. Copiii au pus semințe în ghivece biodegradabile și, după câteva săptămâni, au plantat în spațiile special amenajate din curtea școlii. Le-au îngrijit  – udat, plivit, rărit, nu înainte ca fiecare clasă să afle cât mai multe informații despre ceea ce au însămânțat, plantat, îngrijit și mai apoi cules, precizează învățătoarea Monica Dorina Toader.

Fiecare clasă dintre cele nouă implicate a avut propriul spațiu cu plantele alese. De exemplu, clasa învățătoarei Monica Dorina Toader (a III-a C) a avut plante aromatice: mentă, mărar, tarhon, busuioc, cimbru, pătrunjel, leuştean, rozmarin, usturoi, ţelină, cimbrişor, oregano, salvie.

”Până la finalul anului școlar, în iunie, s-au organizat activități deosebite în curtea și grădina școlii, în clase și laboratoare, pe teme ca Botanica din farfurie, Alimentația sănătoasă, Permacultura, etc. S-au desfășurat activități interdisciplinare în urma cărora elevii și-au îmbogățit cunoștințele, au creat versuri despre flori, au vizitat virtual grădini botanice/sere, au experimentat cu ajutorul microscopului și lupei, au devenit mici antreprenori în cadrul târgului de răcoritoare”, povestește Monica Dorina Toader.

Copiii au venit și în vacanța de vară pentru a îngriji legumele, florile și plantele aromatice din curte, au cules roadele muncii lor și… le-au gătit. ”Salată proaspătă de legume, dovlecei pane la cuptor, limonadă cu mentă, cartofi noi la tavă cu rozmarin, paste cu busuioc sunt doar câteva meniuri de vacanță pe care le-am pus în practică”, spune învățătoarea.

Potrivit învățătoarei, participarea la proiectul de grădinărit a adus ”nu numai activități frumoase cu impact pozitiv asupra elevilor școlii și comunității cartierului, ci și o motivație pentru noul an școlar ce vine, preocuparea de a face din grădina și curtea școlii un spațiu verde util, plăcut și relaxant”.

”Vrem să continuăm şi în anul viitor şcolar, poate să replantăm unde va fi cazul, dar şi să creăm mai multe spaţii de relaxare – acum avem un foişor şi un cerc cu butuci – pentru a oferi un mediu propice desfășurării activităţilor şcolare, extraşcolare, dar şi recreaţiilor în aer liber (băncuţe)”, declară Monica Dorina Toader.

Sursa foto: Arhiva personală – înv. Monica Dorina Toader, Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Oradea

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.