Eleva care a pus pe „hartă” o școală mică de la sat. Denisa: Am demonstrat că și la Moneasa se poate învăța. Dacă vrei să înveți, înveți oriunde

1
Denisa Ioja a luat 9.90 la Evaluarea Națională și a intrat la liceu cu media 9.92

Denisa a învățat în sistem simultan din clasa pregătitoare până în clasa a VIII-a. Din toamnă merge la liceu și pentru prima dată va avea parte de experiența unei clase cu toți colegii de aceeași vârstă. În ultimul an de gimnaziu, au fost nouă elevi în clasă, patru de clasa a VIII-a, doi de clasa a VII-a și trei de clasa a VI-a. Denisa nu consideră însă că simultanul a dezavantajat-o, dimpotrivă. Povestește că a fost atentă întotdeauna la ce preda profesorul colegilor mai mari astfel încât și-a însușit mai devreme noțiuni pe care avea să le învețe în anii următori. La Evaluarea Națională, a obținut media 9.90, a șasea pe județ, și este extrem de bucuroasă că a pus ”școala mică” din Moneasa pe ”hartă”. ”Dacă vrei să înveți, înveți oriunde. S-a dovedit că și într-o școală mică se pot lua note bune”, spune Denisa.

La Școala Gimnazială ”Gheorghe Groza” din comuna Moneasa, județul Arad, au fost patru candidați la Evaluarea Națională și o singură medie sub 5. Un elev a luat aproape 8, un altul 8.50, iar Denisa Ioja (foto) 9.90 (9.80 la Română și 10 la Matematică). Cu un an în urmă, la școala din comuna arădeană au fost doar doi candidați, cu medii puțin peste 5, iar în 2020 niciunul. ”Anul acesta au fost cele mai mari note din ultimii cinci ani la școala Moneasa”, spune Denisa, care din toamnă va merge la Liceul Teoretic Sebiș, la 20 de km de casă. A intrat cu media 9.92 la clasa de Științe ale naturii (a patra medie de admitere pe județ) și deja știe ce vrea să facă după liceu: Facultatea de Drept.

SparkNews.ro: Ați fost doar patru candidați la Evaluarea Națională. Câți elevi erați în clasă?

Denisa: Noi am învățat în sistem simultan. Clasa a V-a nu a fost anul acesta, am fost a VI-a, a VII-a și a VIII-a. Eram 9 elevi în clasă, patru elevi în clasa a VIII-a, doi în clasa a VII-a și trei în clasa a VI-a, dar orele de română și matematică le-am făcut separat. În rest, orele de geografie, de istorie… le făceam împreună.

Așa ai învățat din clasa pregătitoare?

Da, pentru că am fost foarte puțini copii. Unii părinți preferă să îi ducă pe copii la oraș, la Sebiș, nu îi lasă la Moneasa. Fiind școală la sat, se zice că aici nu se face școală, dar să știți că se face. Dacă vrei să înveți, înveți oriunde. Pot să mă dau pe mine exemplu. Anul acesta, am muncit foarte mult. La română și matematică, făceam și câte 2-3 teste pe zi. Chiar am muncit.

Orele separate de română și matematică le făceați după orele normale?

Am avut pregătire și după ore, începând din semestrul al doilea. Însă făceam aceste ore în timpul programului, într-o altă sală de clasă. De exemplu, când noi făceam română, ceilalți aveau matematică. Dar desen, istorie, geografie făceam împreună.

Cum preda profesorul, având elevi de clasa a VI-a, a VII-a și a VIII-a? Cum proceda?

Începea cu clasa a VI-a și făcea lecția. La final, le dădea de lucru și trecea la VII-a, apoi la a VIII-a. Când termina, se întorcea la ceilalți și tot așa, totul într-o oră care avea 50 de minute.

Cum ți s-a părut sistemul acesta? A fost dificil?

Cred că pentru profesori a fost mai dificil. Mie mi s-a părut foarte interesant pentru că eu eram atentă și la ce se preda la celelalte clase. De exemplu, când eu eram în clasa a VI-a, eram atentă la ce se preda la clasele a VII-a și a VIII-a. Mie chiar mi-a prins bine. De multe ori, profesoara mă întreba pe mine dacă știu răspunsul. Îl știam, pentru că eram atentă la lecție atunci când le preda colegilor mai mari.

Dar tu de ce ai rămas la Moneasa? Spuneai că alți copii au mers la Sebiș să facă gimnaziul.

Părinții mei au zis că dacă vreau să învăț, pot să învăț și aici. Mă pot duce la Arad, la Timișoara, dar să nu învăț. Acum, la Evaluarea Națională, s-a dovedit că și într-o școală mică se pot lua note bune. Au avut dreptate când au zis că dacă vreau să învăț, pot să învăț și aici și că nu are rost să fac naveta. Îmi amintesc că atunci când eram la grădiniță, abia așteptam să mă duc la școală, să învăț. Nu știu de ce, dar chiar îmi plăcea foarte mult. Atunci visam să fiu doctor, dar acum îmi dau seama că nu mi se potrivește meseria de doctor. Eu sunt genul acela cu dreptatea, de aceea vreau să mă orientez spre meseria de avocat.

Ai intrat la Științe ale naturii, la liceul din Sebiș. Nu ai vrut Mate-info?

Nu, pentru că nu mă pasionează informatica. Nu este genul meu și nu o să progresez în domeniul IT-ului și atunci am zis că nu are rost. Specializarea ”Științe” mi se pare cea mai bună opțiune pentru că aici fac toate materiile. Dacă mă duceam la Filologie, având în vedere că vreau la Drept, făceam istorie mai multă, română, dar nu mai făceam matematică, iar mie îmi place foarte mult matematica.

Ai luat 10 la matematică la Evaluarea Națională.

Am fost sigură că pot să iau 10 la matematică, la română am avut puține emoții. Am făcut pregătire cu o profesoară care predă la o altă școală. La noi, în fiecare an s-a schimbat  profesorul de matematică. Nu erau titulari și în fiecare an a venit alt profesor.

Cum a fost pentru voi experiența aceasta de a schimba anual profesorul?

Eu nu am avut probleme, pentru că tot timpul învățam. Cel puțin la matematică, lucram mereu în plus. M-am înțeles însă bine cu profesorii, toți au fost OK. Poate am fost un pic dezavantajați, pentru că fiecare profesor are metodele lui de predare, dar a fost în regulă până la urmă.

Un profesor preferat din gimnaziu ai?

Fosta mea dirigintă, profesoara mea de română, care în clasa a VIII-a s-a transferat la Sebiș. A fost profesoara mea preferată, și ca om, și ca profesor. Era apropiată ca vârstă de generația noastră și nu era genul acela de profesor care spune așa se face, nu ne abatem... Ea mai glumea cu noi, era mai aproape de mintea noastră și chiar a fost o profesoară foarte bună.

La liceu ai intrat prima cu media 9.92 la Științe ale naturii. De ce ai ales Sebiș și nu un oraș mai mare? A funcționat același principiu că poți să înveți oriunde?

Am vrut să merg inițial la Arad, la Colegiul Național ”Moise Nicoară”, dar anul trecut am avut o situație mai dificilă, mai tristă, a murit bunica care locuia în Arad și la care trebuia să stau. Cum ea a murit, nu puteam să merg să stau singură acolo, mi-era greu să mă descurc… Mi se părea destul de complicat. A fost și frica părinților să nu pățesc ceva, fiind singură, și atunci am zis că este mai bine să rămân aici, aproape de ei. Sunt și eu foarte atașată de părinți, mi-era destul de greu să mă despart de ei, să stau singură la 100 de km de casă. Atunci am decis să rămân. Am văzut că și notele la Bacalaureat de anul acesta au fost destul de mari, chiar dacă nu este un liceu renumit. Au fost note foarte bune, chiar medii peste 9.50.

Dar la Evaluarea Națională cum a fost? Au fost subiectele mai ușoare?

Pot să zic că da. Față de ce s-a dat anul trecut, a fost mai ușor, cel puțin la matematică. Din perspectiva mea, ultimul exercițiu, 6b, a fost un pic mai ușor. Mie mi s-a părut ușor pentru că am lucrat foarte multe exerciții de tipul acela. Țin minte când au venit subiectele m-am uitat la ultimul exercițiu și am fost așa fericită când am văzut că a picat distanța. Am terminat subiectul într-o oră – o oră și ceva, dar nu am ieșit, am stat până la final, am verificat de mai bine de cinci ori și nu am avut nicio greșeală.

Chiar mă așteptam la nota 10, deși în ziua în care s-au publicat rezultatele, nu m-am putut uita, am rugat o prietenă să se uite. Atunci sunt cele mai mari emoții, când afli nota. Când mi-a trimis prietena mea fotografia cu notele, am rămas șocată. Eram singură acasă și nu știam ce să fac. Toată lumea scria pe grupuri ”Felicitări! Ești a șasea pe județ!” și mie nu îmi venea să cred. Țin minte că înainte de examen, cu vreo 2-3 săptămâni, mi-am spus că vreau să pun Moneasa pe hartă, vreau să demonstrez că și la Moneasa se poate învăța. Chiar dacă este o școală mică, se poate învăța. Dacă vrei și ai bunăvoință, se poate.

Se poate pentru că are voință copilul și este susținut de familie? Ce rol au avut profesorii?

Profesorii au avut un rol important, s-au ocupat foarte mult de noi. Făceam română și matematică suplimentar, chiar s-au ocupat de noi. Și copiii, și părinții… Degeaba fac profesorii cu tine la clasă, dacă tu nu muncești suplimentar acasă. Nu neapărat meditații, să faci exerciții suplimentare. Îi ceri profesorului exerciții în plus sau cauți pe net… Te ajută foarte mult. Așadar, contează bunăvoința copilului, dar și a profesorului. Cred că anul acesta, la Evaluarea Națională, au fost cele mai mari note din ultimii cinci ani în școala Moneasa.

De ce crezi că s-a întâmplat asta?

Cred că elevii din generațiile trecute nu au fost așa silitori. Cel puțin cei pe care eu i-am cunoscut nu își dădeau foarte mult interesul și nici părinții nu puteau să îi preseze foarte mult. Dacă nu vrei să înveți, e alegerea ta, până la urmă. Nu te pot obliga, tu îți faci viitorul. Părinții mei nu sunt doctori sau avocați, dar niciodată nu mi-au zis să învăț. Mi-au spus că e alegerea mea. Nu mi-au zis: ”Du-te și învață că mâine ai test”. M-am dus din proprie inițiativă să învăț, nu am fost forțată de părinți.

La liceu vei avea doar colegi de vârsta ta, un lucru care nu s-a întâmplat până acum, învățând în sistem simultan. Cum crezi că va fi?

Cred că va fi bine. Vom fi 26 de elevi în clasă și îi cunosc deja pe unii dintre colegi. Eu zic că va fi OK. Ne vom înțelege.

Citește și:

1 COMENTARIU

  1. Felicitări Denisa, mă bucur că te-am cunoscut și am reușit să contribui la formarea ta, sănătate și mult succes în continuare lângă familia ta minunată!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.