Mesajul elevilor către profesori, la SuperTeach Slatina: ”Vă rugăm, ridicați-vă privirea din catalog și din programă și uitați-vă în ochii noștri”

0

”Sunt unele școli care încă mai au profesori care intră în clasă, predau și apoi pleacă. Elevii ar trebui să fie mult mai mult ascultați pentru că, așa cum spune învățătoarea mea, învățăm unii de la alții”, a spus Natalia, elevă în clasa a IV-a, pe scena Conferinței SuperTeach Slatina, atunci când a fost întrebată ce ar trebui schimbat în școala românească. 

200 de profesori s-au reunit la Conferința SuperTeach Slatina sâmbătă, 14 mai, pentru a discuta despre cum pot reuși să comunice și să se conecteze mai bine cu elevii. Alături de ei au fost prezenți și elevi, care au fost întrebați ce nu le place la școală, ce ar trebui să se schimbe în sistemul de învățământ și ce mesaj i-ar transmite unui profesor care i-a dezamăgit. Natalia a mărturisit că îi place absolut tot ce face la clasă cu învățătoarea ei, Sorina Iacob, și că nu a cunoscut un profesor care să o dezamăgească.

”Dacă ar exista un profesor care să mă dezamăgească, i-aș transmite că cel mai important lucru este comunicarea”, a arătat Natalia. În schimb, Denisa, elevă în clasa a XII-a, a avut un mesaj pentru una dintre profesoarele ei: ”Aș vrea să transmit un mesaj către o profesoară pe care o rog să își ridice privirea din catalog și din programă și să se uite în ochii noștri. Nu suntem respectiva materie, suntem oameni și trebuie să învățăm totul”.

În plus, Denisa a mărturisit că dorește să devină profesor ”pentru a le arăta tuturor că se poate, că putem să fim altfel de dascăli, iar eu voi fi profesorul pe care mi l-am dorit eu să îl am”. La rândul lui, Darius, elev în clasa a VIII-a, a spus ce își dorește mai mult de la școală: ”Avem nevoie de educație financiară, politică și educație sexuală. Sunt necesare mai multe ore anti bullying la dirigenție.”

Potrivit unui comunicat al SuperTeach, concluzia conferinței de la Slatina a fost aceea că ”este important ca dimensiunea afectivă să primeze în fața aspectelor strict cognitive ale învățării”, că ”magia unui educator stă tocmai în conexiunea pe care o are cu elevii săi zi de zi, iar climatul emoțional favorabil generat de acesta va dezvolta încrederea în sine a copilului”.

Ce au spus profesorii/specialiștii prezenți la conferința ”Conectare înainte de învățare”:

  • Sorina Iacob, învățătoare, absolventă a Programului Mentalitate Deschisă în Educație și gazda Conferinței SuperTeach Slatina: ”Eram în sală, la prima Conferință SuperTeach la care am participat în urmă cu 4 ani, și îmi amintesc cum s-a produs un click: mi-am dat seama că trebuie să transform nu la cei din preajma mea, ci chiar la mine. Am realizat cât de important este să creezi un mediu securizant pentru elevi, astfel încât ei să se simtă în siguranță și să aibă încredere în noi, profesorii.”
  • Diana Brătucu, învățătoare și facilitator Mentalitate Deschisă în Educație: ”Țin minte că după curs am venit în sala de clasă și primul lucru pe care l-am făcut a fost să le acord copiilor mei în fiecare pauză câte 5 minute în care ei să poată povesti orice altceva în afară de subiectele școlare. Așa am reușit să-mi cunosc elevii mult mai bine”.
  • Loredana Hintea, facilitator Mentalitate Deschisă în Educatie: ”În urma cursului de Mentalitate Deschisă în Educație simt ca îi văd mai clar pe elevi, că pe părinți îi ascult cu mai multă atenție și că pe colegii mei îi înțeleg mai bine. În mentalitate deschisă, ceilalți contează la fel de mult ca mine, le văd nevoile, obiectivele, provocările și obiectivele mele se aliniază cu obiectivele lor. Țin cont de ei și îi ajut”.
  • Victor Iacobescu, inspector școlar general adjunct al ISJ Olt, a vorbit despre importanța unor rutine benefice profesorilor, pentru a se conecta afectiv, în mod constant, cu elevii lor: ”O posibilă rutină ar fi sinceritatea. Și în relația cu elevii, dar și în cancelarie sau cu părinții. O altă rutină pe care mi-am creat-o în timp, a fost zâmbetul. Elevii așteaptă în fața lor un profesor care să le transmită o stare de bine, nu doar să deschidă catalogul, să numească un elev pe care să-l asculte și apoi să închidă catalogul. De aceea, am încercat să îmi păstrez mereu zâmbetul. Mi-aș dori ca în fiecare sală de clasă, zâmbetul să fie cel care patronează fiecare oră, să avem profesori dedicați și elevi care să învețe de drag.”
  • Andreei Puiu, profesor pentru învățământul primar și dezvoltator al pedagogiei fericirii: ”Fericirea se poate învăța, 40% stă în puterea noastră să modificăm scorul fericirii noastre. Un alt aspect al fericirii este gândirea de tipul ”aș fi mai fericit dacă…”, acest tip de gândire nu face decât să amâne sentimentul de fericire”.
  • Andy Szekely, co-fondator SuperTeach: ”Prin asemănări ne conectăm și din diferențe învățăm. Când oamenii se simt bine în prezența cuiva este pentru că se regăsesc în acea persoană. Când te afli în fața elevilor, la clasă, ei au nevoie să se simtă suficient de asemănători cu tine, să se simtă înțeleși, iar apoi vii cu lecția nouă, ce reprezintă diferența prin care copiii cresc. Dacă nu m-am conectat mai întâi, n-am putut să conving. Dacă elevii nu s-au deschis suficient, acea lecție va fi ca un zvon care trece pe lângă ei. Nu uitați, întotdeauna mai întâi starea și apoi predarea.”
  • Marian Anghel, director al liceului „Petre Pandrea”, Balș, a subliniat importanța conectării dintre director și profesori spunând că ”mă gândesc întotdeauna la colegii mei și îi văd ca pe o resursă foarte valoroasă. Înainte mă concentram pe rezultate, pe competiție, însă între timp am înțeles că trebuie să ne uităm, înainte de rezultate elevilor, la cum sunt colegii noștri, profesorii”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.