Ministrul Educației, despre testele standardizate: Nu induc niciun fel de stres elevilor. Îi sprijină în a se familiariza cu testele PISA, spre exemplu

0

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat, luni, că testarea pilot standardizată de la sfârșitul acestui an școlar se va desfăşura în 329 de unităţi de învăţământ din ţară și dacă va fi un succes, aceasta ar putea fi extinsă sau chiar generalizată. ”Nu se dau note, rezultatele nu se cuantifică în note. Nu se generează ierarhizări şi clasificări nici la nivelul elevilor, nici la nivelul şcolilor și cu atât mai puţin la nivelul profesorilor”, a spus ministrul Educației.

Ordinul ministrului Educației prin care a fost aprobată organizarea pilotării evaluării standardizate la finalul anului școlar 2021—2022 a fost publicat, vineri, în Monitorul Oficial. Evaluarea va fi organizată în perioada 30 mai – 10 iunie pentru elevii claselor I—VII și în perioada 30 mai – 8 iunie pentru elevii claselor IX—XI.

„Limba română şi Matematică, plus Istorie pentru liceu. Sunt disciplinele la care vor fi introduse pentru prima dată aceste teste standardizate, într-un număr de 329 de şcoli. Este vorba de şapte şcoli care au fost selectate în acord cu inspectoratele şcolare, şcolile şi Ministerul Educaţiei la nivelul fiecărui judeţ, respectiv sector. Avantajele sunt următoarele: sunt un instrument care nu induce niciun fel de stres elevilor. Testarea este de maximum 30 de minute în învăţământul primar şi maximum 60 de minute în învăţământul liceal şi gimnazial. Doi: sunt un instrument care sprijină elevii în a se familiariza cu testele PISA, spre exemplu”, a spus ministrul Educației, la Digi 24.

Sorin Cîmpeanu a mai arătat că testele standardizate îi ajută pe elevi în a se obişnui cu administrarea digitală şi sunt ”un puternic instrument de sprijin pentru profesori”.

„Sunt un instrument foarte important de detectare a pierderilor suferite în perioada crizei sanitare. Sunt un instrument care obişnuiesc profesorii, elevii şi părinţii cu acele rapoarte narative descriptive. Nu se dau note, rezultatele nu se cuantifică în note. Nu se generează ierarhizări şi clasificări nici la nivelul elevilor, nici la nivelul şcolilor și cu atât mai puţin la nivelul profesorilor. (…) Este o cerinţă care trenează de mai bine de zece ani, aceea a nevoii de standardizare a evaluării pentru a avea rezultate comparabile, pentru că între aceste şcoli avem şi şcoli din mediul rural şi şcoli din mediul urban. Avem şi şcoli care sunt considerate bune şi şcoli care sunt considerate a fi mai puţin bune”, a explicat ministrul Educaţiei.

Sorin Cîmpeanu a precizat că dacă proiectul pilot va fi un succes, atunci acesta ar putea fi extins sau chiar generalizat.

„Dacă proiectul va fi de succes, atunci sigur că da, ne gândim la extinderea acestei standardizări a evaluării, coroborat cu administrarea digitală care face parte din procesul de digitalizare a educaţiei. Extindere până la generalizare, dacă va fi cazul. Sunt lucruri pe care le avem în vedere”, a arătat ministrul.

În ceea ce privește colaborarea cu Brio, platforma de teste standardizate, Sorin Cîmpeanu a precizat: ”Elaborarea testelor se face în legătură cu singura entitate din România care posedă o platformă de evaluare standardizată, sub coordonarea profesorului Dragoș Iliescu. (…) Această colaborare se va desfășura pe parcursul anului 2022, iar în funcție de rezultate și de capacitatea ministerului, vom dezvolta propria platformă de evaluare standardizată a ministerului. La acest moment, în interesul elevilor, există o singură platformă educațională care este pusă la dispoziție cu titlu gratuit Ministerului Educației”.

”Elevii nu trebuie să învețe pentru aceste teste. Elevii nu trebuie să învețe pentru nici un fel de test. Elevii trebuie să învețe pentru a dobândi acele competențe care le sunt utile nu numai în școală, ci mai ales după absolvirea școlii. Pentru asta trebuie să învețe elevii: pentru competențe, nu pentru teze, nu pentru examene, nu pentru evaluări standardizate sau nu”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.

Citește și: Școlile în care se va pilota evaluarea standardizată pentru elevii claselor I-VII și IX-XI, la sfârșitul anului școlar 2021-2022 – ordin de ministru

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.