Cîmpeanu propune un program pilot de evaluare standardizată la clasele I-VII și IX-XI, în perioada 30 mai – 10 iunie. Reacția elevilor și părinților

0
Foto: pixabay.com

Ministrul Educației vrea evaluări standardizate pentru elevii claselor I-VII și IX-XI la sfârșitul acestui an școlar. Sorin Cîmpeanu a anunțat că un proiect de ordin de ministru va fi discutat în acest sens cu partenerii sociali, fiind vorba de un program pilot ce ar urma să fie realizat în parteneriat cu Brio, platforma de teste standardizate pentru elevi. Ministrul își dorește ca testele să fie administrate în perioada 30 mai – 10 iunie la limba română, matematică și istorie (pentru ciclul liceal).

Sorin Cîmpeanu a făcut anunțul pilotării evaluării standardizate în cadrul conferinței de lansare a „Raportului privind nivelul de literaţie a elevilor din România”, elaborat de Brio.

Ministrul a precizat că aceste teste ”nu vor genera nici note, nu vor genera nici clasificări, nu vor genera nici ierarhizări”, fiind ”o modalitate de a vedea unde suntem”, iar durata acestora va fi de 15-30 minute pentru învățământul primar și de 60 de minute pentru învățământul gimnazial și liceal.

Declarațiile ministrului pe această temă:

  • Avem în pregătire și profit de prezența partenerilor sociali pentru a lansa o provocare, în măsura în care reușim în scurt timp să finalizăm un proiect de ordin ministru prin care să reglăm evaluarea standardizată, pentru început la nivel pilot pentru elevii claselor I-VII și mai apoi IX-XI, fără elevii din clasele terminale.
  • Aș vrea să îl discutăm rapid și să-l facem operațional. Rapid înseamnă ore, în așa fel încât în perioada 30 mai – 10 iunie, cu ajutorul partenerilor noștri BRIO către care lansez invitație de parteneriat, de colaborare pentru acest demers, să putem administra aceste evaluări standardizate la limba română, matematică și, ciclul liceal, istorie – ciclu liceal însemnând clasele IX-XI – prin teste care nu vor genera nici note, nu vor genera nici clasificări, nu vor genera nici ierarhizări, ci se vor constitui într-un instrument extrem de important pentru a vedea într-o manieră profesionistă, la nivel global, dar și la nivel individual, unde există puncte tari, unde există puncte ce trebuie susținute, unde există puncte slabe ce trebuie să facă obiectul unei acțiuni remediale.
  • Împreună cred că putem gândi un sistem în care, pentru învățământul primar, durata să fie de 15-30 de minute, să nu ne imaginăm că vor fi niște baterii de teste extrem de complicate care să streseze elevii, iar pentru învățământul gimnazial și liceal să fie teste rezolvabile în termen de 60 de minute. Acest lucru se poate face, este extrem de ambițios. Repet, pilot în acest an prin colaborarea dintre Ministerul Educației și profesioniștii care sunt deja specializați în administrarea acestor teste.
  • Repet, este o modalitate de a vedea unde suntem. Pentru a rezolva o problemă, trebuie să avem, pe de o parte, concluzii relevante la nivel de sistem, în același timp cu concluzii relevante pentru fiecare elev. Concluzii relevante pentru fiecare elev îmbracă forma unui raport narativ, descriptiv, nu note. Nu ne dorim să transformăm aceste informații în note. Acest raport narativ va putea să fie utilizat, fiind realizat de către profesioniști, de către părinte, de către profesor, va fi foarte util.”

”Ministerul Educației ia (din nou) decizii peste noapte”

Asociațiile de elevi și Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (Fepal) au reacționat la anunțul ministrului Educației privind evaluarea standardizată, spunând că propunerea este ”făcută din scurt și fără pic de consultanță”. Mai mult, reprezentanții elevilor și părinților critică faptul că ”programul pilot de evaluare standardizată se va realiza printr-un <parteneriat>, fără desfășurarea unei licitații publice”.

Comunicatul transmis de asociațiile elevilor și Fepal:

”Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Timiș (AETM), Asociația Elevilor din Bacău (AEBc), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM), Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst și Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (Fepal) trag un semnal de alarmă cu privire la introducerea evaluării standardizate.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat în cadrul conferinței de lansare a Raportului Național de Literație că își dorește ca în perioada 30 mai – 10 iunie, să realizeze evaluări standardizate la limba română, matematică și istorie, cu ajutorul companiei Brio.

Această propunere este făcută din scurt și fără pic de consultanță, ministrul afirmând că ar „vrea să îl discutăm rapid și să-l facem operațional, rapid înseamnă ore”. Amintim faptul că Ministerul Educației și-a făcut un obicei din a lua decizii fără nicio formă de transparență decizională, încălcând constant Legea nr. 52/2003.

Din declarațiile ministrului, programul pilot de evaluare standardizată se va realiza printr-un “parteneriat”, fără desfășurarea unei licitații publice. Mai mult, în acest context, putem ridica mai multe semne de întrebare cu privire la “reformele” pe care Ministerul le face pe fugă: Vor fi aceste teste în concordanță cu programa școlară? Va putea obține firma datele elevilor? Cât vor costa aceste teste și cine le va plăti? Vor fi testele avizate de Ministerul Educației?

Mai mult, odată cu primul anunț al Ministerului Educației cu privire la introducerea evaluării
standardizate, multiple școli au început deja să folosească la clasă platforma Brio. Astfel, părinților le-au fost ceruți bani pentru achitarea platformei, fiind astfel perpetuat fenomenul ilegal al fondului școlii.

Considerăm anunțul Ministerului Educației ca fiind unul prematur, care nu răspunde nevoilor reale ale sistemului de învățământ. Evaluările trebuie să vină în avantajul elevilor, nu a diverselor firme.”

Citește și: Ministrul Educației: Sistemul de educaţie va funcţiona din septembrie 2023 pe cu totul alte baze/ Este nevoie de o evaluare standardizată

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.