Educație financiară la clasa I. Copiii au fost în vizită la bancă, la supermarketul din sat și și-au făcut în sala de clasă propriul magazin

0
Magazin amenajat de copii în sala de clasă, alături de o piață cu fructe și legume

Elevii învățătoarei Malvina Corina Adam de la Şcoala Gimnazială ”Sf. Ierarh Nicolae” din comuna Bucu, județul Ialomița, au amenajat săptămâna aceasta în sala de clasă un magazin. I-au dat nume, au umplut rafturile cu produse, au vândut, au cumpărat, au calculat, inspirați de ceea ce au văzut la supermarketul adevărat din sat. A fost o activitate de educație financiară în care ei au învățat cum să cheltuiască în mod corect banii, organizată de învățătoare cu ocazia Zilei Educației Financiare, marcată luni, 11 aprilie. A doua zi, copiii au vizitat și o bancă din Slobozia. Aici au aflat cum pot fi economisiți banii, dar au fost curioși să știe și cum pot deveni… directori de bancă.

Luni, elevii de clasa I au vizitat supermarketul din comună. Au stat de vorbă cu vânzătoarele, au observat cum sunt așezate produsele în rafturi, cum sunt cântărite, cum se folosește casa de marcat, au analizat prețurile și au învățat despre regulile de conduită într-un magazin. Întorși în clasă, copiii au pus în practică cele aflate. Au înființat o societate, S.C. Albinuțele S.R.L., ei fiind Clasa Albinuțelor, au așezat produsele aduse de acasă în rafturi, de la legume și fructe până la jucării, haine și fier de călcat, au stabilit prețurile împreună cu învățătoarea și au început să vândă și să cumpere. Pe lângă supermarket, copiii au amenajat și o piață cu legume și fructe, având în dotare și un cântar.

”Obiectivul nostru a fost să înțelegem pe ce cheltuim banii. Ne-am stabilit niște priorități, am făcut o listă de cumpărături pentru a nu ajunge să cheltuim banii pe lucruri care nu ne sunt folositoare și copiii au fost, pe rând, vânzători și cumpărători. Am printat bancnote, fiecare copil a avut portofelul lui cu bani și am desfășurat activitatea exact cum se întâmplă într-un magazin. S-au plimbat printre rafturi, au stat la coadă, au mers la tarabă, au cerut informații despre legume și fructe, au cântărit. Au învățat chiar să și negocieze. Când vânzătorul nu avea rest, îi oferea cumpărătorului ceva ca să compenseze”, povestește învățătoarea Malvina Corina Adam.

Practic, în lecția de educație financiară, copiii și-au exersat cunoștințele de matematică, totul într-un mod practic. Au adunat, au scăzut, au numărat banii, au calculat restul, fără să se ajute de calculatorul de birou, deși învățătoarea le pusese la dispoziție, așa cum aveau și vânzătoarele din magazin.

”Copiilor le-a plăcut foarte mult activitatea. Totul s-a derulat prin joacă, noi ne-am jucat de-a magazinul. Cea mai simplă lecție de educație financiară aceasta este: la cumpărături”, spune învățătoarea.

Marți, elevii au mers la Slobozia în vizită la o bancă. Obiectivul propus de învățătoare a fost ca cei mici să afle cum pot fi economisiți și gestionați banii în mod corect. Au fost primiți de directorul băncii, care le-a povestit cum se desfășoară activitatea într-o bancă, ce se întâmplă zilnic aici, apoi despre relația dintre clienți și bănci. Faptul că ne putem deschide cont sau depozit la bancă, putem să facem un împrumut, să trimitem bani într-un mod rapid, putem plăti cu cardul, salariul se poate pune pe card… 

”Ei erau fascinați că discutau cu directorul băncii. Voiau să știe ce trebuie să faci ca să devii director de bancă sau dacă banca are vreo mașinărie de multiplicat bani și de unde o pot cumpăra și ei… Acestea erau marile lor curiozități”, relatează zâmbind învățătoarea.

De altfel, la finalul celor două activități, care au venit după o alta de ecologizare a curții școlii (în școală se desfășoară și ”Săptămâna Verde”), copiii au spus că cel mai mult le-a plăcut la bancă. 

”Toți au ales banca. Activitatea de acolo le-a plăcut mai mult. Este drept că mulți dintre ei nu au mai intrat niciodată într-o bancă, cel mult au fost până la bancomat cu părinții. Au fost fascinați și de modul în care au fost primiți, toată lumea i-a admirat. Erau frumos îmbrăcați și, micuți cum sunt ei la clasa I, au atras atenția și s-au simțit foarte bine.

Activitatea s-a terminat cu promisiunea că ei vor fi și mai buni la matematică. Vor fi din ce în ce mai buni pentru că – au spus unii – vor să ajungă și ei directori de bancă, alții pentru că vor să fie recompensați și să strângă mai mulți bani în pușculiță. Fiecare copil are acasă o pușculită unde își strânge economiile. În iarnă, noi am fost cu colindul, am colindat tot satul și am făcut o înțelegere că strângem bani pentru a merge vara aceasta în tabără. Am discutat în acest fel că și pușculița poate fi un cont de economii”, precizează învățătoarea.

Malvina Corina Adam va mai organiza astfel de activități practice, iar prima ocazie va fi atunci când copiii vor învăța la matematică despre monede și bancnote. Învățătoarea consideră importante lecțiile de educație financiară, mai ales acum când copiii se află la vârsta când încep să primească bani de buzunar și trebuie să știe cum să îi administreze: ”Este benefic să învețe cum să își gestioneze banii, să învețe care sunt prioritățile, care sunt dorințele, care sunt nevoile și în felul acesta să conștientizeze diferența dintre dorință și nevoie.”

Sursa foto: Arhiva personală – înv. Malvina Corina Adam

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.