Școlile ar putea avea și un director administrativ. Ministrul Educației propune această funcție într-o nouă lege a învățământului preuniversitar

0

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, propune instituirea funcţiei de director administrativ în unitățile de învățământ printr-o nouă lege a învățământului preuniversitar ce urmează să fie elaborată și care va intra în vigoare, anticipează ministrul, ”cel mai devreme în septembrie 2022, cel mai târziu în septembrie 2023”. Directorul administrativ, a explicat Sorin Cîmpeanu, va avea competenţe în ştiinţe economice și în ştiinţele administraţiei publice și va asigura legătura dintre şcoală, autoritatea locală și comunitate.

Ministrul Educației a vorbit despre noua funcție de director în unitățile de învățământ luni, la dezbaterea ”Director de viitor”, organizată de Edupedu.ro, în parteneriat cu AVE – Asociația pentru Valori în Educație.

”Directorul şcolii este cel care trebuie să fie motorul dezvoltării acelei şcoli, dar nu întotdeauna cei care sunt cei mai buni profesori au şi abilităţi manageriale, de aceea şi în urma unor întâlniri, ultima având loc chiar astăzi cu Asociaţia Municipiilor din România, cu primarii municipiilor din România, am fost de acord şi vom propune la nivelul proiectului unei noi legi a educaţiei a învăţământului preuniversitar, instituirea funcţiei de director administrativ. Un director administrativ care să fie o veritabilă punte de legătură între şcoală şi autoritatea locală. Director administrativ care va trebui să aibă competenţe în ştiinţe economice, în ştiinţele administraţiei publice.

Oricât de mult și vom face acest lucru, există programul CRED, există finanțarea din PNRR din care urmează să fie formați directorii de școli, nu vom putea suplini competenţele acumulate pe parcursul câtorva ani de studii universitare de ştiinţe economice sau ştiinţe ale administraţiei.

Liderul trebuie să rămână însă directorul de şcoală. Trebuie foarte clar definite rolurile. Directorul administrativ va trebui să adere la programul managerial cu care acel director de şcoală a câştigat concursul pentru director de şcoală. Va trebui să se ocupe strict de problemele administrative şi de consolidarea legăturii cu primăria, cu autoritatea locală şi să sprijine bunul mers al personalului nedidactic și didactic auxiliar din şcoală, mai ales nedidactic, precum şi legătura cu comunitatea locală, direct sau prin intermediul autorităţii publice locale”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

Întrebat dacă postul de director adjunct va rămâne, ministrul a răspuns: ”Directori adjuncți există în școlile mari. Directorul și directorul adjunct trebuie să fie manageri educaționali. (…) Directorii adjuncți au dat concurs, ei există, ei au un mandat de 4 ani. Director adjunct există în acele școli care sunt mari, sprijină, au rolul lor bine definit de a sprijini directorul pe partea de management educațional.

Pe partea administrativă, repet, este nevoie de o persoană care să adere la planul managerial al directorului acelei școli și care să semneze un contract social, dacă vreți, atât cu directorul școlii, cât și cu autoritatea publică locală, dar și cu ceea ce acum sunt inspectoratele școlare județene; în proiectul ”România educată” se cheamă Direcții județene de învățământ preuniversitar.”

Sorin Cîmpeanu a mai arătat că directorii administrativi nu vor avea nicio legătură cu norma didactică. ”Aceasta este solicitarea primarilor de municipii, solicitare pe care eu, ca ministru al Educației, am agreat să o susțin la nivelul unui nou proiect al Legii învățământului preuniversitar”, a adăugat ministrul.

Acesta a mai arătat că proiectul legii învățământului preuniversitar ”va trebui să fie disponibil cât se poate de repede”: ”Anticipez că cel mai devreme ar putea să intre în vigoare în septembrie 2022, cel mai târziu în septembrie 2023.”

Întrebat dacă se va păstra concursul de directori de școli în noua formă a legii, Sorin Cîmpeanu a răspuns afirmativ. Totodată, ministrul a arătat că, pe lângă noua lege a învățământului preuniversitar, ar urma să fie elaborate și o lege a învățământului universitar, dar și un proiect privind statutul cadrului didactic.

În ceea ce privește concursul pentru ocuparea posturilor de directori în școli, Sorin Cîmpeanu a declarat că în urma acestuia au fost ocupate 80% din posturi.

”Au fost scoase la concurs un număr de 8.692 de posturi de director şi director adjunct, mai exact 6.271 posturi de director şi 2.421 posturi de director adjunct. Au fost declaraţi câştigători aproape 7.000, 6.969, asta înseamnă peste 80%. Asta înseamnă dincolo de cifre mai mult decât au estimat cei mai mulţi dintre cei implicaţi şi interesaţi în sistemul de educaţie. S-a spus că nu se vor înscrie, că vor rămâne posturile libere tocmai pentru a putea fi ocupate prin detaşare. Iată că după această nouă etapă avem, repet, peste 80% din posturi ocupate. Vom avea şi o altă etapă”, a precizat ministrul Educației.

Citește și: Ministrul Educației: Soluția pe care am propus-o și pe care o susțin este de eliminare a tezelor. Aș prefera ca mediile să fie anuale

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.