Trec la gimnaziu: Un program destinat elevilor de clasa a IV-a, în care profesorii unei școli din Turda susțin lecții și activități demonstrative

0
Lecție demonstrativă la clasa a IV-a - Şcoala Gimnazială ”Teodor Murășanu” Turda, programul ”Trec la gimnaziu”

Pentru a-i obișnui pe elevi cu modul de predare, sistemul de notare și disciplinele pe care le vor studia în gimnaziu, profesorii Şcolii Gimnaziale ”Teodor Murășanu” din Turda susțin pe parcursul întregului an școlar la clasele a IV-a ore demonstrative. Elevii își cunosc astfel viitorii profesori înainte ca ei să termine ciclul primar, ceea ce face să dispară acea ”teamă de necunoscut” pe care o resimt de multe ori elevii, dar și părinții. Programul ”Trec la gimnaziu” este derulat de mai mulți ani în școala din Turda. Este un program care îi pregătește pe elevii de clasa a IV-a pentru anii de gimnaziu, în care ei participă la ore de matematică, română, fizică, chimie sau geografie și au parte inclusiv de experimente și activități practice. 

”Trec la gimnaziu” este un program derulat la nivelul județului Cluj încă din 2009 de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Cluj, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean. Şcoala Gimnazială ”Teodor Murășanu” din Turda îl desfășoară în fiecare an, acesta dovedindu-se extrem de util atât pentru elevi, cât și pentru părinți, explică directorul școlii, Gianina Matei.

”Desfășurăm acest program la clasele a IV-a deoarece considerăm oportună colaborarea cu viitorii profesori. Trecerea la gimnaziu are un impact emoțional atât în rândul elevilor, cât și al părinților, iar programul vine în sprijinul lor. Elevii își cunosc profesorii, participă la ore susținute de aceștia, cunosc cabinetele și laboratoarele școlii, practic sunt familiarizați cu cadrele didactice și cu ceea ce se va întâmpla în gimnaziu. Când încep clasa a V-a, ei deja știu cine este dirigintele, cine sunt profesorii și această colaborare a adus multe beneficii. Ba mai mult, organizăm întâlniri între părinții elevilor claselor a IV-a și viitorul diriginte și cadrele didactice. Venim așadar și în sprijinul elevilor, și al părinților”, spune Gianina Matei, profesoară de engleză.

De-a lungul anului școlar, fiecare profesor susține mai multe ore la clasele pe care le va prelua, în care prezintă materia predată, cabinetul ori laboratorul în care copiii vor învăța, țin lecții pentru a-i obișnui cu ceea ce vor face la gimnaziu și desfășoară activități practice.

Inclusiv profesorii de fizică și chimie țin aceste lecții, deși sunt două discipline care nu se studiază în clasa a V-a, dar copiii sunt pregătiți și fac experimente la aceste întâlniri.

Potrivit directorului școlii, elevii au astfel de ore practice pe tot parcursul anilor de gimnaziu, școala având cabinete și laboratoare (de biologie, fizică, chimie, informatică sau geografie) în fiecare dintre cele două clădiri în care funcționează.

”Avem inclusiv cabinete de muzică, dotate cu instrumente muzicale, cu tobe, chitară, vioară, pian. Cadrele didactice sunt foarte implicate și, având spațiul generos, am profitat pentru a crea cabinete la toate materiile, dotându-le cu cele necesare. Profesorul de muzică face în fiecare an lecții demonstrative cu elevii claselor a IV-a. Orele de muzică sunt foarte plăcute, le cultivă copiilor gustul pentru o muzică de bună calitate, copiii se destind. Acesta este de fapt rolul orelor de muzică sau de desen: copiii să se simtă bine, să se destindă, dar și să prindă bunul gust”, precizează Gianina Matei.

La orele de pregătire pentru gimnaziu, elevii sunt familiarizați și cu modul de notare, mai spune directorul școlii. Profesorii evaluează, pun note, iar la sfârșitul orei cer feedback, dar  – explică Geanina Matei – încă din clasele a III-a și a IV-a, învățătoarele încearcă să-i obișnuiască pe copii cu sistemul de notare din gimnaziu, explicând ce ar însemna B sau FB în note: ”Elevii sunt pregătiți și din acest punct de vedere, iar trecerea nu are un impact negativ asupra elevilor și nici asupra părinților.”

Singurele discipline la care nu se organizează ore demonstrative sunt cele pe care elevii le studiază în ciclul primar – limba engleză, educația fizică și religia, pentru că profesorii continuă să le predea până în clasa a VIII-a, mergându-se pe ideea de continuitate.

În rest, la toate disciplinele au loc activități demonstrative, iar copiilor ”le place totul, dacă îi întrebi”: ”<Doamna profesoară ne-a explicat, a folosit metode interactive…> Școala noastră este digitalizată și atunci folosim toate metodele moderne. Integrăm metodele digitale în predare și copiii sunt foarte încântați. Ei așteaptă cu nerăbdare să vină clasa a V-a să facem ore în cabinet sau în laborator. Le place și acest lucru ne aduce o mare bucurie. De fapt, acesta este și scopul programului: elevii să fie pregătiți pentru clasa a V-a. Teama de necunoscut există la fiecare, poate la copii mai mult decât la adulți, iar feedback-ul este pozitiv atât din partea elevilor, cât și din partea părinților”, declară directorul școlii din Turda.

Anul acesta, la Şcoala Gimnazială ”Teodor Murășanu” sunt trei clase de a IV-a, iar la două dintre ele va preda din toamnă Anca Aluaș. Profesoara de matematică a avut întâlniri cu elevii, s-au cunoscut, a lucrat cu ei și copiii ”au fost încântați”. ”La ambele clase, copiii au încercat să dea absolut tot ce au putut. Sunt foarte încântați de colaborarea noastră. Ei sunt un pic familiarizați cu profesorii, având deja profesori de engleză, religie, educație fizică, dar probabil că multora matematica li se pare mai grea și atunci când ne întâlnim impactul este mai puternic. Ei au colaborat însă foarte bine, s-au arătat interesați, au ieșit la tablă… Au dorința să iasă în evidență, să spună că știu. A mers perfect”, povestește profesoara de matematică.

Anca Aluaș consideră foarte importantă pregătirea elevilor pentru clasa a V-a și spune că proiectul derulat în școală este mai mult decât binevenit. ”Este foarte important să știi la ce să te aștepți din toamnă, mai ales că apare noutatea atâtor profesori, fiecare cu stilul lui, cu metodele lui de predare. Faptul că elevii reușesc să ne cunoască este în beneficiul lor”, precizează profesoara de matematică.

Sursa foto: Facebook/ Scoala Teodor Murasanu Turda

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.