Fun Math: Curs pentru cei cărora „le e frică de mate”, susținut de o elevă de liceu. Hora este în clasa a IX-a la Colegiul Național „George Coșbuc”

0

Din noiembrie anul trecut, Hora Pop, elevă în clasa a IX-a la Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc” din Capitală, desfășoară cursul ”Fun Math”. Săptămânal, se întâlnește cu elevi de clasa a V-a și lucrează cu ei la matematică. Ideea de a ține aceste lecții a pornit de la faptul că sunt elevi cărora le este frică de mate, în principal din cauză că nu înțeleg din clasă ceea ce li se predă, rămân în urmă și le este greu să recupereze. În aceste întâlniri, eleva de liceu încearcă să îi facă pe colegii mai mici să își depășească această teamă, exersează cu ei, îi încurajează să întrebe și să spună atunci când nu înțeleg. 

Elevă la Mate-info, Hora (foto) este pasionată de matematică din ciclul primar. În clasa a II-a, a început să meargă la un club de matematică și a descoperit o materie frumoasă care te ajută în viață. ”Eu întotdeauna am avut o gândire mai matematică. Gândirea matematică vine și cu o anumită ordine, îți este mai ușor și la alte materii. De exemplu, am avut ceva de făcut la desen și mi-am dat seama imediat cum trebuie împărțite unghiurile, cum trebuie desenate anumite lucruri… Matematica te ajută în viața de zi cu zi, îți formează gândirea logică”, spune Hora.

La începutul anului școlar, mama Horei a venit cu ideea unui curs pentru elevii de clasa a V-a. La ”Coșbuc” sunt promovate inițiativele elevilor și părinților, astfel că proiectul Horei a ajuns pe lista activităților extrașcolare organizate în școală. Dacă inițial a ezitat, să fii ”profesor” nu-i lucru simplu, în cele din urmă a acceptat provocarea. A început să își ajute colegii de clasa a V-a, știind că trebuie să aibă răbdare, așa cum trebuie să aibă fiecare profesor la clasă: ”Ai nevoie de răbdare. Atunci când un copil nu înțelege prima oară când îi explici, nu trebuie să te dai bătut și să renunți, trebuie să găsești un nou mod de a formula, o altă analogie, un alt exemplu.

Pe site-ul colegiului, Fun Math – Curs pentru cei cărora le e frică de mate este prezentat ca o activitate adresată elevilor de clasa a V-a care ”s-au speriat de mate din diverse motive: au rămas în urmă și nu au mai putut recupera, n-au fost pe aceeași lungime de undă cu profesorul sau, pur și simplu, nu le-a fost trezit interesul pentru matematică, regina științelor”.

Hora mărturisește că, de-a lungul timpului, a observat această frică de matematică la mai mulți colegi. ”Nu înțelegeau din clasă, rămâneau în urmă și nu înțelegeau nici următorul capitol unde ai nevoie de informațiile acumulate anterior. Atunci am decis să-i învăț pe copiii de clasa a V-a noțiuni din materie care știu că sunt mai greu de înțeles și cu care am observat că au alții probleme. Pe de altă parte, am mai constatat ceva: înainte de Evaluarea Națională, mulți dintre colegii mei au fost nevoiți să reia toată materia din clasele V-VIII, lucru pe care eu nu a trebuit să îl fac pentru că am învățat la momentul respectiv. De aceea m-am gândit că dacă înveți niște copii mai mici să facă lucrul acesta încă de la început, ei nu se vor mai chinui atunci când vor fi mai mari”, explică eleva de liceu.

O mare ”reușită”

Hora desfășoară lecțiile de mate fizic, în școală. Mai mulți copii de clasa a V-a participă săptămână de săptămână la ora suplimentară de matematică și fiecare lecție pornește de la întrebările lor: ce nu au înțeles la clasă, dacă au vreun exercițiu care le-a pus probleme. Atunci când este nevoie, Hora explică și noțiuni noi pe care unii elevi nu le-au făcut la clasă, însă altora le-au fost deja predate. Urmează partea de exersare și copiii sunt încurajați să spună dacă ceva le este neclar. ”Mulți spun că au înțeles, dar când îi întrebi, au probleme în a rezolva corect. Unora le este frică să pună întrebări și încerc să îi învăț că nu este nimic rușinos în a nu ști. Important este să întrebi”, spune adolescenta.

La început, Hora pregătea fiecare lecție, apoi și-a dat seama că durează mai mult să îi ajute pe copii cu nelămuririle de la clasă astfel că a renunțat să mai meargă în fața lor cu o lecție anume și se concentrează pe materia la zi, astfel încât să le fie totul absolut clar.

Din noiembrie până acum, copiii au progresat, mărturisește Hora, au luat note bune în teză, la teste și s-a diminuat un pic și această teamă de matematică: ”Eu sunt mulțumită de modul în care ei au evoluat. Sunt mai dornici… Acum ține și de firea copilului. Unii sunt mai timizi, nu văd neapărat diferența dintre un copil de clasa a IX-a și un profesor și nu sunt atât de deschiși, dar încercăm împreună să depășim acest obstacol.”

Hora va desfășura cursul pe parcursul întregului an școlar și intenționează să continue cu acești copii până în clasa a VII-a, poate și a VIII-a. Dacă timpul îi va permite, și-ar dori să mai ia o clasă pe parcurs, pentru că aceste lecții i se par o mare ”reușită”.

Influența profesorului

Elevă în primul an de liceu, Hora se pregătește pentru olimpiada de matematică, la care a participat și în anii de gimnaziu. Profesoară de matematică îi este Claudia Preda și spune că îi datorează o parte ”substanțială” din faptul că îi place matematica. ”Întotdeauna am înțeles din prima când ne preda în clasă, m-am potrivit foarte bine pe modul dumneaei de predare. Este diriginta noastră din clasa a V-a și o avem și acum la liceu”, declară Hora.

Pe de altă parte, ea admite că materiile preferate ale unui elev sunt influențate și de profesori, de modul lor de a fi și de metodele folosite. Pentru ea, pe lângă matematică, în topul preferințelor se mai numără limba engleză, fizica, dar și latina (”o pasiune a mea, mă pregătesc pentru olimpiadă”).

Sunt destul de multe materii la liceu. Mie îmi plac cam toate, dar este foarte greu să te axezi pe ceva anume, fiind atât de multe. Este destul de muncit la fiecare și sunt multe ore pe săptămână. Eu am 7 ore patru zile pe săptămână și doar o zi mai scurtă, cu 5 ore. Îmi place însă foarte mult liceul în care învăț, nu m-aș vedea în altă parte. Oamenii sunt foarte deschiși, profesorii sunt diferiți. Din povestirile prietenilor care învață la alte licee, am observat o diferență clară între profesorii din Coșbuc și cei din alte școli”, spune eleva în clasa a IX-a.

Deși este doar în clasa a IX-a, Hora se gândește deja ce vrea să facă pe viitor. Cel mai mult i-ar plăcea să predea matematică, chiar la un nivel mai înalt de liceu, dar nu exclude nici partea de informatică. În ceea ce privește ”Fun Math”, Hora speră să îi ”împingă” cât de mult posibil pe copii, să exerseze, să repete și, de ce nu, dacă vreunul își descoperă pasiunea, să ajungă să facă performanță, lucru posibil – subliniază eleva de la Coșbuc – doar prin multă-multă muncă.

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.