Practici de lectură cu elevii, așezate pe „Harta lecturii în România”. Profesorii sunt invitați să contribuie – un demers lansat de Merito

0
Harta lecturii în România. Sursa foto: Proiectul Merito

Proiectul Merito a lansat marți, de Ziua Națională a Lecturii, ”Harta lecturii în România”, un demers de colectare şi „cartografiere” a practicilor de lectură. Profesorii şi organizaţiile care desfășoară astfel de activităţi sunt invitați să propună metode de cultivare a cititului ca rutină. Pe harta lecturii se regăsesc deja câteva practici ale unor profesori din comunitatea Merito.

Merito transmite, într-un comunicat de presă, că potrivit datelor Eurobarometru şi Eurostat, românii citesc mai puțin de 5 minute pe zi, 93,5% nu cumpără nici măcar o carte pe an, 68,5% nu au citit o carte în ultimul an şi doar 6,2% dintre români citesc cărți în mod constant. Mai mult, conform datelor PISA, 41% dintre elevi nu au atins un nivel de bază în citire.

”În acest context, Ziua Națională a Lecturii este un bun moment pentru a radiografia ceea ce se întâmplă în domeniul lecturii în România. Fie că vorbim de proiecte de literație, de alfabetizare funcțională, proiecte de promovare a lecturii literaturii, a lecturii de plăcere, fie că e vorba de activități educaționale sau culturale, mediu formal sau nonformal, credem că este necesar să avem o ”Hartă a lecturii”, care să ne ofere o imagine asupra activităților destinate elevilor de orice vârstă”, se arată în comunicat.

Astfel, de prima Zi Naţională a Lecturii, Merito a început un demers de colectare şi „cartografiere” a practicilor de lectură în România.

”Ştim că există mulţi profesori şi organizaţii care cultivă lectura ca rutină în viaţa copiilor şi tinerilor şi vrem să expunem cât mai multe astfel de activităţi. Pentru că lectura şi abilităţile de literaţie sunt esenţiale în dezvoltarea elevilor, vrem să aflăm câţi elevi şi cum citesc în România, să descoperim împreună bune practici în domeniu, să le centralizăm într-o singură platformă accesibilă şi să le răspândim către cât mai mulţi profesori şi nu numai, pentru a se inspira, a le adapta şi aplica în activitatea lor”, precizează sursa citată. Harta lecturii poate fi accesată AICI.

Profesorii au la dispoziție un formular pe platformă pentru a propune o practică de lectură (sau mai multe prin completarea repetată a formularului) pe care o realizează cu elevii, indiferent că este la clasă, în şcoală sau în afara acesteia, un proiect extracurricular, extraşcolar sau un demers individual.

”Noi vom colecta toate practicile propuse, le vom valida în comunitate că răspund relevant întrebărilor din formular, iar apoi le vom publica lunar pe Harta lecturii în România şi într-o culegere de practici. Profesorii şi organizaţiile contributoare vor primi acces la toate practicile transmise şi la ceilalţi contributori, iar în semn de mulţumire şi recunoştinţă pentru contribuţie, vom emite un certificat de contributor, după validarea şi încărcarea practicii propuse pe Hartă. Ulterior, intenţionăm să dezvoltăm cu profesorii şi organizaţiile contributoare o comunitate de învăţare şi practică în domeniul lecturii şi al literaţiei”, precizează Merito.

Demersul de colectare a activităţilor pe ”Harta lecturii în România”, precum și practici de lectură din comunitatea Merito vor fi prezentate marți, 15 februarie, de la ora 18:00, în cadrul unui webinar ce poate fi urmărit live pe pagina evenimentului sau pe pagina proiectului Merito.

Sursa foto: Proiectul Merito

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.