Cîmpeanu: Am început cu semestre în 1998. Nu ştiu dacă e coincidenţă sau nu, dar de atunci calitatea sistemului de învăţământ a scăzut continuu

0

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat, luni seară, că o decizie privind revenirea la trimestre în structura anului școlar se va lua după un proces de consultare şi dezbatere, aceasta urmând să fie anunțată în luna martie. Ministrul a arătat că, din punctul său de vedere, trecerea la trimestre este benefică și a precizat că din 1998, de când au fost introduse semestrele, calitatea sistemului de învăţământ ”a scăzut continuu”.

Întrebat, într-o emisiune la Digi24, dacă vor fi introduse trimestrele în structura anului şcolar începând de anul viitor, Sorin Cîmpeanu a spus că aceasta este propunerea Ministerului Educației și aşteaptă punctul de vedere al specialiştilor.

”Am spus că vom avea un proces de consultare şi de dezbatere bazat pe ceea ce aştept să primesc de la Institutul de Ştiinţele Educaţiei, de la experţi în ştiinţele educaţiei cu privire la modalităţile în care putem îmbina această formă care se pliază perfect pe pedagogia modernă, module de învăţare de 6-8 săptămâni, în alternanţă cu săptămâni de repaus. Schimbarea de formă trebuie să fie dublată de o schimbare de fond. Este vorba de partea de evaluare de care avem atât de mare nevoie.

Astăzi, spre exemplu, aproape toată ziua am petrecut-o cu colegii care au competenţe în domeniu pentru a vedea ce putem face pentru standardizarea evaluării. Sunt câteva soluţii pe care deja le-am identificat, avem nevoie şi de alte soluţii care să vină în paralel cu această nouă formă de organizare care, având cinci vacanţe, dintre care trei sunt poziţionate foarte clar, este vorba de vacanţa sărbătorilor de iarnă, de vacanţa sărbătorilor pascale şi de vacanţa de vară, intercalate cu o săptămână de vacanţă în luna octombrie pentru toţi elevii şi o săptămână de vacanţă în luna februarie pentru toţi elevii. Deci iată, cinci vacanţe.

Cele 3 trimestre ar putea să cuprindă şi Săptămâna Şcoala Altfel şi Săptămâna Verde, de asemenea, săptămâni în care elevii ies dintre pereţii şcolii şi se dedică unor altfel de  activităţi. (…) În luna martie trebuie să avem o decizie, dar decizia va fi puternic fundamentată”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Ministrul Educaţiei a explicat motivele pentru care susține revenirea la trimestre, invocând în primul rând alternanţa între module de învăţare de 6-7-8 săptămâni şi perioada de repaus.

”În al doilea rând este vorba de o pliere pe realităţile existente la nivelul calendarului. Am putea să avem o vacanţă de 17-18 zile în iarnă, anul ăsta elevii au avut o vacanţă mai scurtă decât ar fi meritat, în iarnă, din cauze ce vin din trecutul generat de criza sanitară. Am putea să avem o vacanţă de 12 zile care să cuprindă şi sărbătorile pascale catolice şi sărbătorile ortodoxe. Am putea, de asemenea, să avem şi vacanţa din februarie şi vacanţa din luna octombrie. O modalitate de evaluare care să ne permită identificarea pierderilor suferite pe parcursul acestei perioade de criză, care să ne permită să vedem progresul elevilor, o evaluare nu numai sumativă, ci şi formativă este absolut necesară. Forma exactă în care vom propune aceste lucruri va fi făcută public în cel mai scurt timp de către experţi în ştiinţele educaţiei”, a arătat Sorin Cîmpeanu.

Întrebat dacă a fost o greşeală trecerea la semestre, ministrul Educaţiei a precizat: ”Am început cu semestre în 1998. Nu ştiu dacă este coincidenţă sau nu, dar din 1998, calitatea sistemului de învăţământ a scăzut şi a scăzut continuu, din păcate. Tot de atunci, am avut o rată de promovare mică la examenele naţionale. Tot de atunci a început să crească puternic şi abandonul şcolar. Nu ştiu dacă e o simplă coincidenţă, repet, aştept analiza făcută de specialişti. (…) Argumentele pot să fie insuficiente pentru a trece la organizarea pe trimestre. Vom vedea lucrul ăsta. Eu, personal, sunt absolut convins că este benefic pentru că asta ne oferă posibilitatea să avem mai multe evaluări.”

În acest context, Sorin Cîmpeanu a arătat că evaluările ”şi-au pierdut foarte mult din relevanţă”. ”Dacă anul trecut, 53 la sută dintre elevi aveau peste media 8.50, am cules date la finalul primului semestru şi nu mai sunt 53 la sută elevi de top după note, peste 8,50, sunt 60 la sută. În ritmul ăsta unde o să ajungem? Dacă se păstrează acest trend, înseamnă că într-unul sau doi ani, o să avem sută la sută elevi cu note maxime şi atât”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here