Salvați Copiii: 76% dintre copii spun că profesorii îi ceartă atunci când greșesc, ceea ce arată prevalența metodelor pedagogice critice și punitive

0
Sursa foto: unsplash.com

Un studiu realizat de Salvați Copiii România pe parcursul anului 2021 arată că 22% dintre copii sunt expuși abuzului verbal și limbajului violent în mediul școlar. Un procent ridicat dintre copii – 76% – spun că profesorii îi ceartă atunci când greșesc, ceea ce arată prevalența metodelor pedagogice critice și punitive, în detrimentul sprijinului activ acordat elevilor în procesul de învățare și comunicare, se precizează într-un comunicat al organizației.

”Studiul privind abuzul împotriva copiilor” mai evidențiază că 12% dintre copii sunt expuși abuzului verbal în familie, procentul ajungând la 22% în mediul școlar. De asemenea, 56% dintre părinți au declarat că-și pedepsesc copiii dacă greșesc, iar atunci când sunt pedepsiți, copiii trăiesc stări de tristețe (38%), vinovăție (29%) și nefericire (28%).

Mai mult, 6% dintre copii afirmă că se simt lipsiți de apărare atunci când sunt pedepsiți, 3% declarând chiar că se simt părăsiți. Totodată, copiii afirmă că suferă în tăcere (43%), plâng sau vorbesc cu cineva (36%) și doar 8% dintre respondenți indicând că, atunci când sunt pedepsiți, își închipuie că se răzbună.

Ca atitudine generală față de pedeapsa corporală, 21% dintre părinți și-au exprimat acordul față de bătaie, ca modalitate de sancționare a comportamentelor indezirabile ale copiilor, se mai menționează în comunicatul organizației.

”Abuzul fizic asupra copilului în familia de proveniență este asociat semnificativ cu
comportamente de tip bullying între copii în școală, în condițiile în care 56% dintre părinți au declarat că-și pedepsesc copiii dacă greșesc. Expuși la violența adulților, copiii învață violenta. Excluderea din grup, izolarea socială, amenințarea cu violența fizică și/sau umilirea, violența fizică și distrugerea bunurilor personale, interdicția de a vorbi/interacționa cu un alt coleg, răspândirea de zvonuri cu caracter denigrator sunt comportamente specifice de bullying cu care copiii se întâlnesc frecvent în mediul școlar”, transmite Salvați Copiii.

Organizația precizează că încă din 2016 a atras atenția asupra extinderii fenomenului de bullying, dacă nu se iau măsuri complexe pentru reducerea violenței din școli și amintește că din februarie 2020 implementează, în parteneriat cu Salvați Copiii Danemarca și The Mary Foundation, un program de prevenire a bullying-ului.

”În perioada februarie 2020 – iunie 2021, Salvați Copiii a pilotat programul ”Să fim prieteni – Fără bullying în grădinițe” în 5 grădinițe din București, dezvoltând competențele specialiștilor din unitățile de învățământ, informând și implicand părinții și distribuind materiale educaționale specifice metodologiei către 450 de copii.

Analiza impactului proiectului pilot demonstrează eficiența intervenției, evidențiind reducerea comportamentelor de excluziune socială de la 21% la 7%, reducerea comportamentelor agresive de la 17% la 9%, creșterea numărului situațiilor în care copiii manifestă curaj în a-și apăra prietenii, de la 82% la 94%.

În luna ianuarie 2022, Salvați Copiii extinde programul pilot, dotând alte 10 grădinițe din București, Suceava și Călărași cu materiale educaționale specifice programului ”Să fim prieteni – Fără bullying în grădinițe” și lansează invitația către autoritățile publice locale să
fie parteneri în dezvoltarea programului la nivel național. Salvați Copiii derulează în grădinițele din program sesiuni de formare pentru directori, cadre didactice și consilieri, asigură consilierea specialiștilor pe tot parcursul anului școlar pentru utilizarea metodologiei ”Să fim prieteni” în lucrul cu copiii și cu părinții, pune la dispoziția grădinițelor materiale educaționale și evaluează impactul programului”, anunță Salvați Copiii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.