Ora fericirii, la un colegiu din Sfântu Gheorghe. Elevii învață „să gândească pozitiv, să se accepte mai ușor unii pe alții și să aprecieze micile bucurii”

0

La Colegiul Național „Székelt Mikó” din Sfântu Gheorghe, județul Covasna, elevii au avut primele ore de fericire în anul școlar 2016-2017. 12 profesori au ținut aceste ore, printre ei numărându-se și profesoara Kinda Eleonóra, cea care a adus programul în școală. Era atunci dirigintă la clasa a V-a și a susținut în fiecare lună, pe parcursul întregului an școlar, o oră a fericirii. Copiii aveau manual și desfășurau activități specifice fiecărei teme. Anul trecut, când a preluat o nouă generație ca dirigintă, profesoara a reluat ora fericirii. Trei dintre elevele sale spun că, în timpul lecțiilor de fericire, au învățat să se bucure de lucrurile simple, să fie mai deschise la nou și cred că ora fericirii ar trebui să existe în fiecare școală din România. Idee susținută și de profesoară: ”Este foarte important ca ora de fericire să fie introdusă în programa şcolară, fiindcă astfel elevii își vor însuşi gândirea pozitivă, vor accepta mai ușor divergenţele dintre ei şi vor învăța să aprecieze şi micile bucurii.”

Ora fericirii a fost implementată la colegiul din Sfântu Gheorghe după ce profesoara Kinda Eleonóra a participat la un curs inițiat de un psiholog din Ungaria, de origine română, Bagdi Bella, care desfășura acest program la Budapesta. A mers în școală, a împărtășit colegilor ideile și cele învățate și a început, alături de alți 11 profesori, de la clasele primare până la liceu, să țină aceste ore.

Kinda Eleonóra, profesoară de religie, a organizat ora fericirii lunar, la ora de dirigenție. Copiii aveau manual și caiet de lucru (în limba maghiară, școala fiind una cu predare în limba maghiară), cu zece teme – recunoştința, optimismul, relațiile personale, faptele bune care ne fac fericiți, bucuria din micile plăceri, iertarea, ”Mens sana in corpore sano” sau menținerea fericirii durabile.

Fiecare temă era ”predată” în prima oră de dirigenție din lună – aceasta era ora fericirii – și pusă în practică prin diferite activități și provocări pe tot parcursul lunii. De exemplu, luna decembrie a fost dedicată faptelor bune și elevii au vrut să îi facă fericiți pe oamenii din jurul lor. Au avut acțiuni de voluntariat, povestește profesoara, au oferit pachete copiilor nevoiași și în familie au adus mici bucurii. Cum ar fi să lase un mesaj pe oglindă, făcându-l fericit pe cel care avea să îl descopere a doua zi.

Copiii au avut și o lună dedicată mișcării – au fost în excursie și au participat la activități sportive alături de membrii familiei, iar în luna septembrie au realizat ”Borcanul fericirii” pe care l-au umplut cu lucrurile pentru care ei sunt mulțumiți.

Unul dintre scopurile orei, explică profesoara, este ca elevii să înțeleagă că fericirea este totală atunci când noi îi facem fericiți pe cei din jurul nostru: oferind celorlalți fericire, ea se întoarce către noi ca un bumerang.

”Prin introducerea orei de fericire la orele de dirigenţie, am vrut ca elevii să înțeleagă că adevărata fericire nu înseamnă deținerea bunurilor materiale, ci dobândirea valorilor spirituale care ne fac viața mai frumoasă și mai valoroasă. Elevii au înţeles că adevărata fericire înseamnă să îi faci fericiţi pe alţii fiindcă, văzând bucuria lor, ne vom reîncărca şi noi. Rodul cel mai mare al lecțiilor de fericire pentru elevii mei a fost că au învățat să gândească pozitiv, să se accepte mai ușor unii pe alții și să aprecieze micile bucurii”, spune Kinda Eleonóra (foto), care a câștigat, împreună cu elevii săi, la finalul acelui an școlar, o tabără de cinci zile în Ungaria în urma desfășurării orelor de fericire.

”Fericirea este posibilă la școală”

Ora fericirii este proiectată într-un singur an școlar pentru un ciclu de învățământ, iar anul trecut, profesoara a ținut ora fericirii și cu noii săi elevi de clasa a V-a (acum în clasa a VI-a), desfășurând orele chiar și atunci când școala a fost în online.

”Părinții povesteau cât de entuziasmați erau copiii. Datorită orei fericirii, ei au devenit mai înțelegători, au învățat să prețuiască în primul rând valorile spirituale, și nu materialul. Se vede impactul asupra lor. Roadele anului trecut se simt și anul acesta și se vor simți și anul viitor și peste doi ani. În plus, datorită orelor de fericire, copiii au trecut mai uşor peste dezavantajele predării online”, precizează profesoara.

Chiar dacă ora de fericire este susținută pe parcursul unui an școlar (programul este conceput în acest fel), profesorii pot folosi metodele acestor lecții la celelalte ore, așa cum o face Kinda Eleonóra la orele de religie. Fericirea este posibilă la școală, adaugă profesoara, copiii devin un colectiv unit și dezvoltă relații de încredere și de prietenie.

”Este foarte important ca ora de fericire să fie introdusă în programa şcolară, pentru că astfel elevii își vor însuşi gândirea pozitivă, vor accepta mai ușor divergenţele dintre ei şi vor învăța să aprecieze şi micile bucurii”, explică profesoara.

Fericirea pentru elevi

Dar ce spun elevii? Bálint Boròka, elevă în clasa a VI-a C, mărturisește că cel mai important lucru pe care l-a învățat anul trecut la ora fericirii a fost: ”să ne bucurăm și pentru lucruri mai mici, să fim mai atenți cu prietenii și cu persoanele pe care le iubim”.

”Am devenit mai atentă cu prietenii și familia mea în lucrurile simple pe care nu le observăm zilnic. Încerc să fiu mai politicoasă și harnică și mă simt mai fericită. Da, ora fericirii ar trebui să existe în toate școlile. Este o oră în care ne relaxăm, facem lucruri interesante cu prietenii, ascultăm păreri pe diferite teme și învățăm cum putem să avem o viață mai bună”, precizează eleva.

Colega ei de clasă, Dálnoki Anita Dorka, spune, la rândul ei, că ora fericirii a însemnat foarte mult pentru ea. Și-a dat seama că faptele bune, ajutorul acordat celor care au nevoie, observarea frumosului din natură, din lectură și din comportamentul colegilor de clasă o fac fericită.

”Sunt mult mai optimistă. Simt că Ora fericirii a adus multe schimbări în bine în comportamentul meu. Propun să existe o oră a fericirii în toate școlile din România și să aducă succes copiilor, să fie fiecare fericit”, declară Anita.

Abigél Csáki, elevă în clasa a X-a, face parte din prima generație a profesoarei Kinda Eleonóra, care a avut ore de fericire la școală. Pentru ea, aceasta oră a fost un prilej de relaxare, o experiență plăcută în care a petrecut timp de calitate alături de colegi și s-a distrat împreună cu ei. Pe Abigél această oră a ”îmbogățit-o”.

Simt că am devenit mult mai deschisă la lucruri noi. Orele de fericire m-au învățat cum să lucrez în echipă și cum să fiu cooperantă. Cred că ar fi util să existe cursuri de fericire în fiecare școală din țară, întrucât aceste ore nu fac decât să îmbogățească elevii și să le extindă cunoștințele despre diferite lucruri”, spune eleva în clasa a X-a.

Profesoara Kinda Eleonóra va continua să susțină ora fericirii la fiecare generație pe care o va avea ca dirigintă, împreună cu un alt proiect pe care îl desfășoară, adresat de data aceasta părinților, intitulat ”Școala părinților”.

Sursa foto: Arhiva personală – prof. Kinda Eleonóra

Citește și: Elevii din patru școli vor avea ore de fericire începând din semestrul II. Ce vor învăța copiii și ce înseamnă fericirea la școală – proiect pilot

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.