Evaluarea „prin joacă” la clasa pregătitoare. Învățătoarea Mona Vlai: „Avantajele sunt multiple. Transformarea copiilor este uluitoare”

0
Traseul pe care l-au avut copiii de parcurs la evaluarea ”pe neștiute”

„Se tot vorbește de evaluare. Ba că e prea dură, ba că stresează copiii… Eu am căutat o metodă prin care să o fac fără să simtă că sunt evaluați sau verificați. Evident, prin joacă”, a scris Mona Vlai, învățătoare la școala din Fibiș, județul Timiș, despre metoda pe care avea să aplice a doua zi la școală elevilor săi din clasa pregătitoare.

„Le-am spus ca până mâine să își pregătească mașinile, să verifice motoarele, să facă plinul, să-și pună lanțurile la roți că plecăm în călătorie. Cum unde? În călătoria cunoașterii. Traseul se constituie din 10 probe, oprim mașina la fiecare probă și își aleg întrebarea dând cu zarul. Fiecare bilețel va avea altă întrebare, desigur. Întrebările vor fi din tot ce am lucrat până acum, dar și din ce corelații reușesc ei să facă între diferitele elemente de învățare, deci evaluare integrată + anticipativă + la final, puțină autoevaluare: Care este vecinul mai mic al lui 5? Numește 3 culori ale toamnei. Ce unelte folosești pentru a prinde o scândură în gard? Te întâlnești cu părintele unui coleg pe stradă. Cine salută primul și cum?”, a relatat învățătoarea Mona Vlai.

Continuarea traseului, până la proba cu numărul 10

De ce evaluarea prin joacă? Care sunt avantajele ei?

Mona Vlai: La clasele mici, totul se învață prin joacă. Jocul și joaca sunt cele mai eficiente metode de învățare. Și atunci de ce să nu se facă și evaluarea tot prin joacă? Avantajele sunt multiple. Aș accentua, în primul rând, lipsa presiunii de a se simți evaluați, comparați, „sub lupă”. Ori reacțiile unui copil tensionat sunt cu totul altele față de cele ale unui copil relaxat: unii se închid în ei și nu comunică, alții uită și ce știu. Prefer oricând un răspuns corect oferit într-un cadru mai puțin formal, decât un răspuns forțat de un cadru formal inhibator.

Cum sunt rezultatele la o astfel de evaluare, comparativ cu cele de la o evaluare clasică?

Orice tip de evaluare se face ținând cont de niște obiective. Comparativ, am observat că se ating mai multe obiective într-o evaluare în joacă. Reacțiile sunt naturale, răspunsurile sincere, iar greșelile sunt ceva natural de care nu ne ferim. Întotdeauna ofer șansa unui al doilea răspuns sau am grijă să reformulez întrebarea/cerința până când ajungem la răspunsul dorit.

Folosiți și alte tipuri de evaluare mai puțin formale?

Profit de fiecare zi, de fiecare activitate pentru a evalua creșterea celor mici. Pe lângă evaluarea prin joc și joacă mai folosesc „evaluarea ascunsă”, cum îmi place să îi spun. Am grijă, în timpul unei activități, să verific dacă fiecare copil a înțeles. Dacă observ că cineva e nesigur, îmi rezerv câteva minute la final să verific din nou ce a înțeles respectivul copil. Pe lângă aceste metode, mai pot evalua și concret achizițiile piticilor, punându-i în fața unor situații reale și urmărindu-le reacțiile și soluțiile. Dacă reușesc să aplice în viața de zi cu zi ceea ce îi învăț eu la clasă înseamnă că scopul meu a fost atins. Poate că nu toți își vor aminti aflarea necunoscutelor duble, dar cu siguranță vor ști cum să își măsoare pulsul sau să pregătească un ceai, așa cum le-am arătat practic la clasă.

Aplicați această evaluare prin joc și joacă doar la clasa pregătitoare? Sau și la clasele mai mari?

O voi aplica pe tot parcursul claselor primare și încurajez orice dascăl să o aplice, indiferent de vârsta și nivelul elevilor. Vor avea multe surprize folosind-o, transformarea elevilor va fi uluitoare, în special a acelora care nu gestionează bine evaluările formale. Îmi crește inima atunci când copiii mai puțin activi ajung, în urma acestui tip de evaluare, să ofere și să își ofere răspunsuri corecte… Efectiv li se luminează chipul, iar stima de sine e la cote maxime. Contează enorm impactul pe care noi, ca modele, îl avem asupra elevilor noștri. Dacă ținem minte acest lucru, vom ști să calculăm cum să ne purtăm în fața lor.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.