Proiectul Erasmus. Experiența elevilor de la Liceul Tehnologic Dacia Pitești, în Lituania: ”There is no PLAN(ET) B!

0

În perioada 3-9 octombrie 2021, a avut loc prima mobilitate din cadrul celui mai nou Proiect Erasmus + care se implementează la Liceul Tehnologic Dacia Pitești, ”The citizen of the future facing climate change”, la care participă, sub coordonarea României, unități școlare din Bulgaria (Sofia), Turcia (Istanbul), Italia (Foligno), Portugalia (Espinho) și Lituania (PanevezyS).

Deși proiectul a obținut finanțare încă din anul 2020, condițiile pandemice au determinat prelungirea acestuia cu încă un an, astfel că de-abia acum s-a putut organiza primul schimb de experiență la nivel european, gazdă fiind Panevezio 5-oji Gimnazija, din orașul Panevezys, Lituania, se arată într-un comunicat de presă, semnat de prof. Angelica Soare.

”Astfel, pe 3 octombrie, cu mult entuziasm, echipa României, sub coordonarea doamnei prof. Ioniță Iuliana, a pornit spre Lituania, pentru a participa la 5 zile de activități a căror temă a fost ”Factorii care determină schimbările climatice”. Fiecare zi a constituit un prilej de a înțelege cultura și istoria Lituaniei, politicile verzi în ceea ce privește reducerea poluării, sistemul de învățământ, dar și culoarea locală.

În prima zi, delegațiile au avut parte de o primire călduroasă la școală organizatoare. După momentele artistice susținute în cinstea oaspeților, fiecare grupă de elevi a prezentat două materiale (unul cuprinzând informații despre țară, orașul și școala de proveniență, celălalt informații interesante despre Lituania). A fost aplicat chestionarul inițial pentru a identifica cunoștințele elevilor despre factorii care influențează schimbările climatice. După-amiază, întreagă delegație a fost invitată la primăria orașului Panevezyo unde responsabilii pe probleme de mediu au susținut o conferință despre politicile verzi de la nivel local. A urmat o scurtă plimbare prin centrul orașului, prilej pentru a se recolta mostre de apă. Ziua s-a încheiat cu o cină, cântece și jocuri tradiționale lituaniene.

A doua zi a debutat cu o prelegere online susținută de un profesor de la Universitatea Kaunas pe tema schimbărilor climatice majore de pe tot cuprinsul globului. Ulterior, elevii au fost împărțiți în 6 grupe mixte, fiecare având de conceput un material PPT despre o anumită cauză a schimbărilor climatice (combustibilii fosili, deșeurile, despăduririle, fermele, etc).

5 octombrie fiind Ziua Internațională a Educației, în Lituania este mare sărbătoare, este sărbătorit profesorul, astfel că s-au organizat festivități prin care elevii își manifestă recunoștința față de dascăli. Cu siguranță, avem de învățat despre modul în care întreaga societate se raportează la educație și implicit la cadrele didactice. După-amiază, s-a mers la o rezervație naturală, habitatul unei mari familii de bizoni, specie pe cale de dispariție.

A treia zi a fost dedicată culturii și științei. În zori, delegațiile au pornit spre Trakai, inima istoriei lituaniene, un complex insular. A fost vizitat castelul, iar oaspeții au servit prânzul în timpul unei croaziere pe un vas cu aburi. Următoarea oprire a fost în capitala Lituaniei, Vilnius. Muzeul Energiei a constituit o experiență inedită pentru adolescenți deoarece au avut ocazia să facă numeroase experimente științifice, să vadă cum funcționează o hidrocentrală sau termocentrală și să înțeleagă pericolele energiei nucleare. Centrul istoric al capitalei a cucerit oaspeții prin farmecul local, curățenie și nivel de civilizație.

În a patra zi a mobilității, tot mai curioși, elevii au realizat analiză chimică a mostrelor de apă recoltate pe parcursul celor trei zile și au confecționat elemente decorative din materiale reciclate. În a doua parte a zilei, au mers la Pasvalys pentru a studia un fenomen geologic extrem de rar – Sinkholes, niște găuri care apar în sol în mod inexplicabil, de aproximativ o sută de ani. Au vizitat apoi un muzeu interactiv pentru a înțelege mai bine viața din mediul rural și agricultură, iar apoi au filmat un spot publicitar în mijlocul naturii pentru a  ajuta la conștientizarea cauzelor și efectelor schimbărilor climatice.

Ultima zi a venit cu o provocare nouă – alegerea sloganului proiectului. Elevii au venit cu propuneri inedite, iar varianta votată în unanimitate este – THERE IS NO PLAN(ET) B!!!  Ulterior, elevii și-au prezentat PPT-urile despre factorii principali care influențează schimbările climatice și au putut creiona concluziile săptămânii. S-a completat chestionarul final pentru a măsura gradul în care elevii și-au îmbogățit cunoștințele în această mobilitate, și-au exersat aptitudinile de comunicare în limba engleză etc.

Ceremonia de înmânare a certificatelor de participare a fost ca întotdeauna emoționantă. Elevii au legat prietenii care depășesc barierele culturale sau lingvistice, au învățat să se valorizeze mai mult, să aibă mai multă încredere în forțele proprii și probabil acesta este cel mai mare câștig al oricărui Proiect Erasmus. Până data viitoare, țineți minte – THERE IS NO PLAN(ET) B!!!!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.